دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 مهر 1396 - 14:56

خودزنی آمریکا با دستان ترامپ

گروهی از تحلیلگران آمریکایی بر این باورند کنار کشیدن ایالات متحده از توافق هسته‌ای با ایران، نه تنها به سود منافع ملی این کشور نیست بلکه به اعتبار بین‌المللی و توانایی آمریکا برای تعامل مناسب با چین و روسیه و حل و فصل بحران‌های بین‌المللی مانند بحران شبه جزیره کره، به شدت آسیب می زند.
کد خبر : 218984

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، وب‌سایت نشنال اینترست در مقاله‌ای به قلم دانیل دیویس می‌نویسد کنار کشیدن آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران، به سود امنیت و منافع ملی آمریکا نیست و دونالد ترامپ نباید سرنوشت برجام را به کنگره واگذار کند.


دیپلماسی ابزاری است که رهبران و مقامات ایالات متحده با آن می‌توانند از امنیت و منافع اقتصادی آمریکا در خارج از کشور حفاظت کنند. تهدید ترامپ به عدم تایید توافق هسته‌ای با ایران، به منافع آمریکا در میان‌مدت و بلندمدت، آسیب جدی وارد می‌آورد.


پاپس کشیدن از این توافق، به دیپلماسی آمریکا ضربه‌ای بزرگ وارد می‌کند. عدم تایید پایبندی ایران به برجام، به سود منافع آمریکا نیست. این امر، نه تنها موجب برداشته شدن محدودیت‌های اعمال شده بر برنامه هسته‌ای ایران می‌شود بلکه هرگونه تصمیم دولت ایران برای گفتگوهای آتی با آمریکا را سخت‌تر می‌کند.


این امر باعث می‌شود متحدان و شرکای آمریکا در سراسر جهان به این نتیجه برسند که ایالات‌متحده دیگر یک رهبر بین‌المللی قابل اعتماد نیست. همچنین به توانایی آمریکا در انعقاد قراردادهای آتی که ممکن است برای پیشبرد منافع اقتصادی ایالات متحده ضروری باشد، به شدت آسیب می‌زند.


ترامپ نباید این احساس را در میان متحدان و شرکای آمریکا ایجاد کند که سیاست‌های ایالات متحده در محیط بین‌المللی، تنها بر مبنای ترجیح‌ها و منافع خود، استوار است.


در یک دنیای ایده آل، آمریکا ترجیح می‌دهد ببیند ایران برنامه موشک‌های بالستیک خود را متوقف کرده است، به طور کامل ظرفیت غنی سازی هسته‌ای خود را کنار گذاشته است و حمایت خود را از شماری از سازمان‌های بین‌المللی، قطع کرده است.


پایان دادن به برنامه جامع اقدام مشترک (JCPOA) بدون هیچ ابهامی به گونه‌ای اساسی می‌تواند به منافع کوتاه‌مدت و بلندمدت ایالات متحده در سراسر جهان ضربه بزند.


اگر دونالد ترامپ پایبندی ایران به برجام را تایید نکند و سپس کنگره تصمیم بگیرد ایالات‌متحده از این توافق کناره‌گیری کند، کنترل‌ها و محدودیت‌های اعمال شده بر برنامه هسته‌ای ایران، برداشته می‌شود. در این صورت، ایران انگیزه‌های لازم را برای پیگیری و توسعه برنامه هسته‌ای خود، خواهد داشت.


این امر به نوبه خود باعث می‌شود بسیاری از نومحافظه‌کاران حاضر در دولت ترامپ، دوباره تهدیدهای نظامی خود را علیه ایران از سر بگیرند. چنین تهدیدهایی موجب می‌شود ایرانی ها با سرعت بیشتری برنامه هسته‌ای خود را توسعه بدهند تا بتوانند به مرحله بازدارندگی هسته‌ای برسند. چنین چیزی، کاملا به زیان منافع امنیتی ایالات متحده و اسرائیل است.


جنگ با ایران، خاورمیانه را که هم اکنون نیز با مشکلات بسیاری دست به گریبان است، به یک جهنم واقعی تبدیل خواهد کرد. این امر، به منافع ایالات‌متحده، ورای آنچه که قابل تصور است، آسیب خواهد زد. دونالد ترامپ روز پنج شنبه (13 مهر) طی نشستی که در آن درباره موضوع ایران هم بحث شد، گفت: «شاید این آرامش قبل از توفان باشد.»


اگر رئیس‌جمهوری ترامپ بر این باور است که نیروهای مسلح ایالات متحده می توانند ایران را به گونه ای مقرون به صرفه از بین ببرند، کاملا در اشتباه است و ریسک بزرگی را مرتکب خواهد شود. ایران نزدیک به چهار برابر عراق وسعت دارد. اگر آمریکا به ایران حمله کند، میزان خشونت‌ها و اقدام‌های تروریستی پس از این حمله، ورای همه آن چیزی خواهد بود که ایالات متحده از سال 2001 به این سو، با آن روبرو بوده است.


افزون بر این، نابودی برجام به منافع ایالات متحده و رابطه آن با دوستان و متحدانش ضربه می‌زند و تا حدود زیادی، توانایی آمریکا را برای انعقاد معاملات تجاری و امنیتی آتی، که برای این کشور سودمند است، کاهش می‌دهد.


اگر متحدانی مانند: فرانسه، آلمان و یا ژاپن به این باور برسند قراردادی که امروز آمریکا با آن موافق است، فردا که یک دولت جدید سر کار می‌آید، ممکن است نادیده گرفته شود، بسیار بعید است که دیگر منافع ملی خود را به منافع ملی آمریگا گره بزنند. اگر دوستان ایالات متحده نتوانند به حرفش اعتماد کنند، دشمنانش چگونه باید به آن اعتماد کنند. این امر، بسیار خطرناک تر از آن چیزی است که به نظر می‌رسد.


آشکار ترین مثال، کره‌شمالی است. آمریکا ادعا می‌کند به دنبال یک راه حل دیپلماتیک با کره‌شمالی است و می‌کوشد کیم جونگ­‌اون را متقاعد کند از تنها ابزاری که موجب حفظ او در قدرت و مانع حمله آمریکا به کره‌شمالی شده است، دست بکشد.


اگر کیم جونگ­‌اون ببیند ایالات متحده پس از سال‌ها مذاکرات طاقت فرسا توافق خود با ایران را نادیده گرفته است، به طور منطقی به این نتیجه می‌رسد که کنار گذاشتن سلاح‌های هسته‌ای، خودکشی خواهد بود. از این رو، او توسعه و پیشرفت برنامه‌های موشکی و هسته‌ای خود را با وجود همه هزینه‌های ممکن، ادامه خواهد داد. چنین پیامدی، آشکارا به زیان منافع ایالات متحده است.


با این‌همه، مهمترین آسیب بالقوه، به چانه‌­زنی‌ها و مذاکرات آتی آمریکا با چین و روسیه، وارد می‌شود. آمریکا در حال حاضر خواستار بحث و مذاکره با روسیه در مورد کریمه و اوکراین است. به سود منافع ملی آمریکاست که اطمینان حاصل شود، مرزها به زور تغییر نمی‌کنند.


اگر واشنگتن امیدوار است اندک نفوذی بر اعمال مسکو و پکن داشته باشد و یا مشتاق است امتیازهای قابل توجهی در تعامل با این دو کشور داشته باشد، لازمه‌اش این است که روسیه و چین باور داشته باشند ایالات‌متحده به هر توافقی که با دیگران دست پیدا می‌کند، پایبند خواهد بود.


اگر هر یک از این دو کشور به این باور برسند که نمی‌توانند به ایالات‌متحده اعتماد کنند و این کشور به حرف‌ها و پیمان های خود پایبند نیست، شانس رسیدن به یک توافق معنادار با این دو کشور، تقریبا هیچ می‌شود.


هم اکنون ایالات‌متحده با مسائل مهمی چون بازسازی برنامه مراقبت‌های بهداشتی، اصلاحات مالیاتی و کنترل اسلحه دست به گریبان است؛ مسائلی که زندگی هر آمریکایی را تحت تأثیر قرار می‌دهند. از این‌رو، در شرایط فعلی آخرین چیزی که ایالات‌متحده به آن نیاز دارد، کله پا کردن یک توافق در حال اجرا و به سود اهداف امنیتی ایالات متحده، از سوی دونالد ترامپ است.


روش‌های جایگزینی برای رفع نگرانی‌های ناشی از رفتارهای ایرانیان وجود دارد. بنابراین، زیر سوال بردن اعتبار دیپلماتیک ایالات‌متحده، تنها به منافع ملی آمریکا آسیب می‌زند.


منبع: نشنال اینترست/ نویسنده: دانیل دیویس/ ترجمه و تلخیص: محمدرضا پارسا



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته