دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 مهر 1396 - 17:24
از سوی دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه صورت گرفت

اکران و نقد فیلم «چ» در واحد تهران مرکزی

به همت اداره دانشجویی و فرهنگی دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه واحد تهران مرکزی فیلم «چ» ساخته ابراهیم حاتمی کیا اکران و مورد نقد و بررسی قرار گرفت.
کد خبر : 218347

به گزارش خبرنگار آنا، در این برنامه دکتر حسن درزبان رستمی جانباز 8 سال دفاع مقدس به نقد و بررسی فیلم مورد نظر پرداخت و گفت: «این فیلم داستانی است در مورد جدایی طلبان که در سودای تجزیه کردستان در پاوه مردم بی گناه را از خانه و کاشانه خود بیرون کرده و آنها را به گلوله می بندند. تیتراژ و پوستر فیلم (چ) تطابق زیادی با فیلم چه‌گوارا دارد. این سوال به وجود می آید که نوع جایگزینی نوشته ها و حتی فرم نوشتاری و ایستادن شخصیت شهید چمران در پوستر چیست و هدف حاتمی کیا در قیاس چمران با چه‌گوارا چه بوده است؟»


وی اظهار کرد: شاید بتوان به این سوال جواب مثبت داد. البته «چ» تداعی کننده نام چمران نیز هست. چه گوارا آرژانتینی و معروف به «چ» یک انقلابی مارکسیست، پزشک، نویسنده، رهبر چریکی، دیپلمات و نظریه پرداز نظامی بود. حاتمی کیا نیز با انتخاب نام «چ» برای فیلم خود بر آن بود تا مانند استیون سودربرگ فیلمساز سرشناس امریکایی که در سال 2007 فیلم «چ» را درباره چه گوارا ساخت و با استقبال زیادی روبرو شد، «چ» ایرانی را بسازد. او با این عنوان از عناصر معنوی تداعی کننده نام چه گوارا در ذهن مخاطب و تقویت انتقال پیام فیلم بهره می جوید.


درزبان رستمی درباره شخصیت دکتر چمران گفت: «چمران شخصیتی چند بعدی، عارف و سخنران، چریک و مبارز و جنگجو، مدیر و دولتمرد و در عین حال انسانی متعارف و اهل زندگی و خانواده است و به تصویر کشیدن چنین شخصیتی در سینما و با فیلمی در حدود دو ساعت بی تردید امر دشواری است. به ویژه وقتی که فیلم بخواهد از پرداختن صرف به یک یا چند شخصیت فراتر رود و حادثه و رویدادی مهم یعنی محاصره پاوه را بازسازی کند، افزود: چمران مردی است که می‌خواهد در شرایطی سخت، وضعیت را به گونه‌ای کنترل کند که مردم کم‌ترین آسیب را ببینند. مردی که به دنبال صلح است، ولی به موقع‌ دست به اسلحه نیز می‌برد. مردی که اعتقادش به مردم است و نه به تفکرات تندی که جانِ انسان‌ها در برابرشان ارزشی ندارند. در چمران حاتمی کیا نشان کمتری از یک مبارز می بینیم . کسی که استراتژی های جنگی را به خوبی می شناسد . کسی که رشادتهایش در دل مردم پاوه حک شده است. چمران فردی نخبه، با هوش و یک چریک توانمند و عارف و عاشق امام بود.»


وی با این انتقاد که آیا عرفان شهید چمران در این چند پلان ( در حال عبادت و یا تاکید بر روی صدای اذان خلاصه می شود ؟ چمران واقعی کجا بود ؟ صلابت او کجاست ؟جالب است که حتی «چمران حاتمی کیا» تدبیر و شجاعت مشهور چمران واقعی را هم در فیلم «چ» از دست داده است، خاطر نشان کرد: مردم و همه ما چمرانی را در ذهن داریم که بر اساس گفته های مستندش، عملکردش، خاطرات همرزمانش و نوشته هایش، بر خلاف آقای حاتمی کیا که نجنگیده! «جنگیده» است و اگر دشمن را می دید و اسلحه در دست داشت، برعکس آقای حاتمی کیا، تکلیفش مشخص بود و مردد نبود.


رستمی ادامه داد: «برای ساخت این فیلم تحقیقات زیادی صورت گرفته بود، اما به نقل از هم رزم چمران ( کرمی راد ) یکی از فرماندهان نظامی دوران دفاع مقدس در خبرگزاری فارس که گفته بود : ساخت این فیلم نیازمند تحقیقات دقیق تر و میدانی تر است تا بتواند از تمام زوایا به این موضوع بپردازد.در نهایت جلوه های ویژه ، همان هایی که حاتمی کیا برای آن زمان زیادی را صرف کرده بود، ضعف زیادی داشت. انفجارها، شلیک ها، سقوط هلی کوپتر و قطع شدن سر و دست و پای مردم صحنه ها را مصنوعی کرده بود. انگار همه چیز در خدمت جلوه های ویژه بوده است و ای کاش به جای این همه تلاش برای تصاویری که حس صحنه را از بین می برد ، صحنه های دیگری قابل باور تر و نزدیک تر به واقعیت جایگزین می شد.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته