دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 مهر 1396 - 12:13
مروری بر روزنامه‌های عرب‌زبان منطقه

هزاران مُرده در همه‌پرسی کردستان رای دادند/ افشای اطلاعات مهمی درباره مداخله آمریکا در سوریه

عادی‌سازی روابط دیپلماتیک بحرین و اسرائیل، حاشیه‌های همه‌پرسی اقلیم کردستان و افشای اطلاعات مهمی درباره مداخله آمریکا در سوریه؛ از موضوعاتی است که مورد توجه ویژه رسانه‌های عرب‌زبان قرار گرفته‌‌‌‌‌‌‌‌است.
کد خبر : 216041

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، عناوین مهم روزنامه‌های عرب‌زبان منطقه را در زیر می‌خوانید:


بحرین و اسرائیل در آستانه عادی‌سازی روابط دیپلماتیک



پایگاه خبری مرآة البحرین نوشت: «روزنامه تایمز آو اسرائیل فاش کرد اسرائیل در راستای عادی‌سازی روابط دیپلماتیک با بحرین گام برمی‌دارد و انتظار می‌رود در آینده‌ای نزدیک این موضوع اعلام شود.»


این روزنامه به‌نقل از برخی مسئولان بحرینی و غربی می‌افزاید، دو طرف در سایه نزدیکی مواضعشان به یکدیگر و در سایه اینکه ایران را دشمن مشترک خود می‌پندارند، قصد دارند در آینده‌ای نزدیک عادی‌ شدن روابط خود را علنی کنند.


ریاض حجاب مخالفان سوری را تهدید به جدایی کرد



پایگاه خبری شام تایمز نوشت: «ریاض حجاب، هماهنگ کننده هیات عالی مذاکرات مخالفان سوری که از سوری ریاض حمایت می‌شود تهدید کرد اگر فشار برای تغییر مطالباتش افزایش یابد، این هیات را ترک خواهد کرد.»


وی در مصاحبه با شبکه الجزیره قطر مدعی شد، در جایی که خواسته‌های مردم سوریه و «اهداف شورش» حفظ نشود، باقی نخواهد ماند و اگر تغییری رخ دهد یا مواضع هیات عالی مخالفان با سقف نیازهای مردم سوریه مطابقت نداشته باشد، آنجا را ترک خواهد کرد.


هزاران مُرده در همه‌پرسی کردستان رای دادند



پایگاه خبری الجورنال عراق درباره همه‌پرسی در اقلیم کردستان نوشت: «فرایند رفراندوم اقلیم کردستان برای جدایی از عراق در حالی برگزار شد که برخی اخبار و گزارش‌ها بیانگر رای دادن هزاران مُرده و اجبار اقلیت‌ها به رای‌دادن در سایه مشارکت ضعیف مردم بود. این در حالی است که برخی کارشناسان حتی احتمال دستکاری در نتیجه رفراندوم را تایید و حتی احزاب مخالف رفراندوم اعلام می‌کنند بعید نیست طرف‌های حامی رفراندوم به چنین اقدامی دست زده باشند.»


الجورنال می‌نویسد: «مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق که دوره ریاستش بر اقلیم به سر آمده، برنامه خاصی برای این انتخابات خریداری کرده است که قابلیت آن را دارد آرای مخالف را به آرای موافق تبدیل کند. منابع مخالف کُردی می‌گویند، حکومت اقلیم 500 میلیون دلار بابت خرید یک برنامه انتخاباتی از یک شرکت اسپانیایی متعلق به یک کارشناس متخصص در دست‌کاری نتیجه انتخابات پرداخت کرده است. این فرد با یک تیم نُه نفره، مدیریت این برنامه را برعهده داشتند تا با دست‌کاری، رفراندوم را به ویژه در مناطقی که احتمال مخالفت بالا با رفراندوم در آن‌ها وجود داشت، مانند سلیمانیه و مناطق مورد منازعه، پیش ببرند.»


این منابع می‌گویند: «در کنار دست‌کاری برنامه‌ریزی شده نتیجه انتخابات، اقلیم افرادی را از برخی کشورهای فقیر مانند فیلیپین، پاکستان، هند و بنگلادش به‌عنوان شاهدان و ناظران جعلی بر روند رفراندوم دعوت کرده بود تا به این رفراندوم مشروعیت بخشد.»


ناظران سیاسی تاکید دارند که بارزانی و حزبش برای تغییر نتایج همه‌پرسی در سلیمانیه و کرکوک در سایه اقبال ضعیف مردم این مناطق، تقلب کرده‌اند.


عزالدین محمدی، کارشناس حقوقی انتخابات نیز استفاده از این تکنولوژی دستکاری در همه‌پرسی را در سایه مخالفان زیاد این انتخابات بعید ندانست و گفت: «شهر کرکوک به‌دنبال تصمیم اربیل درباره شرکت دادن این استان در رفراندوم، به‌تازگی شاهد بالا رفتن پلاکاردهای متعدد علیه رفراندوم بود. دستکاری در نتیجه آسان‌تر و کم هزینه‌تر برای اربیل است تا در داخل حوزه‌های رای‌گیری با کمک کارمندانی که وابسته به یک طرف خاص هستند، چنین کاری کند.»


افشای اطلاعات مهمی درباره مداخله آمریکا در سوریه



پایگاه خبری شام تایمز نوشت: «حسین مرتضی، مدیر مرکز رسانه‌ها، مطالعات و مستندسازی در سوریه گفت پیامدهای رفراندوم در اقلیم کردستان به مرزهای عراق محدود نمی‌شود و ما در مرحله حساسی قرار داریم.»


وی در مصاحبه با شبکه ماهواره‌ای سماء درباره آخرین تحولات میدانی و سیاسی منطقه و به‌ویژه سوریه، افزود: «رفراندوم در کردستان عراق پیامدهایی به‌دنبال خواهد داشت و ما باید منتظر دو سناریو باشیم؛ نخست، مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان برخی دستاوردهای کنونی را بپذیرد و به آغوش بغداد بازگردد که این احتمال ضعیف است. دوم، بارزانی به سمت جدایی برود و در آنجا یک رژیم تشکیل دهد. اما این سوال مطرح می‌شود چرا بارزانی این اقدام را هم‌زمان با افول داعش انجام می‌دهد؟»


مرتضی تصریح کرد: «رفراندوم کردستان عراق به مرزهای این کشور محدود نمی‌شود و کارت‌هایش با سوریه مخلوط می‌شود (دو موضوع با هم تداخل پیدا می‌کنند). اقدام دو روز پیش کردها در برگزاری انتخابات محلی در برخی مناطق و محک زدن توان خود با توان ارتش سوریه در دیرالزور بهترین دلیل بر این موضوع است. آمریکایی‌ها معتقدند تاثیر آنچه که کردها در سوریه، عراق، ایران یا ترکیه می‌توانند انجام دهند، بیش از اقدامات و تحرکات رژیم صهیونیستی است.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته