دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

بازرگانی؛‌ حلقه گمشده صادرات پتروشیمی

محصولات پتروشیمی ایران به دلیل دسترسی به خوراک و همچنین نزدیکی به آب های آزاد، ‌فرصت  بینظیری را برای صادرات این محصولات در اختیار این کشور قرار می دهد با این حال فقدان بازرگانی منسجم که به عنوان برندی در جهان مطرح شود،‌ صادرات پتروشیمی را به مشکلاتی روبرو کرده است.
کد خبر : 215741

به گزارش خبرنگار اقتصادی آنا،‌ با وجود آنکه در سال‌های گذشته تحریم‌های بین‌المللی در موضوع هسته‌ای ایران، بیش از هر بخشی بر روی صنعت نفت این کشور سایه انداخته بود اما صنعت پتروشیمی در همین دوران توانست با صادرات خود، ‌تا حدی ارز مورد نیاز کشور را تامین کند.


همین امر سبب شد تا در دوران پسا‌برجام نیز توجه به این بخش از صنعت نفت که آخرین حلقه تکمیل زنجیره ارزش نیز می‌باشد مورد توجه قرار گیرد و ماحصل آن امضای چندین تفاهم‌نامه با شرکت‌های بزرگ و صاحب تکنولوژی در این حوزه بود.


مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز با تاکید بر فضای پسابرجام در صنعت پتروشیمی در مراسم آغاز به کار یازدهمین نمایشگاه ایران پلاست اعلام کرد که جهش صنعت پتروشیمی در فضای پسابرجام قابل دسترس است.


در سال‌های گذشته ایران بیشترین محصولات پتروشیمی خود را به کشور‌های همسایه از جمله افغانستان و عراق صادر می‌کرد و اکنون با گشایش‌هایی در فضای بین‌المللی به دنبال گسترش بازارهای خود تا قاره‌های سبز و سیاه است.


اما کار ایران آسان نیست. اغلب بازارهای هدف را سایر شرکت‌ها و کشورها به خود اختصاص داده‌اند و ایران باید با بازاریابی فعال علاوه بر حفظ بازارهای موجود به دنبال نقش‌آفرینی در بازارهای جدید باشد.


با وجود آنکه ایران نیم نگاهی به بازارهای جدید دارد اما بازارهای عراق و افغانستان اولویت اصلی کشور به شمار می رود.


ایران سهم بزرگی از بازار عراق را به خود اختصاص داده البته دراین بازار تنها نیست و دیگر همسایه این کشور یعنی ترکیه به دنبال افزایش سهم خود در این بازار است. عراق با وجود آنکه منابع بزرگی از نفت و گاز را در اختیار دارد اما در صنایع پتروشیمی و تکمیلی پیشرفت چندانی نداشته و همین امر فرصتی را برای همسایگان برای تامین نیازهای عراق هموار کرده است.


عراقی ها با وجود آنکه وابستگی زیادی به ایران برای تامین محصولات پتروشیمیایی و پلیمری خود دارند اما نارضایتی هایی نیز در این بین وجود دارد.


شرکت های فعال در صنایع پایین دستی پتروشیمی عراق می خواهند خرید ازمجتمع های پتروشیمی ایران بدون واسطه انجام شود چرا که این امکان در حال حاضر تنها از طریق واسطه امکان دارد که مشکلات متعددی را به همراه داشته است.


بازار افغانستان نیز به عنوان یکی از مهمترین بازارهای صادرات پتروشیمی ایران مطرح است.


محصولات پلیمری ساخت ایران از کیفیت و مرغوبیت بسیار مطلوبی برخوردار هستند و دربازارهای افغانستان جایگاهی ویژه دارند و همین امر سبب شده تا ایران حضور جدی در این بازار داشته باشد.


افغانستان علاوه بر واردات محصولات پتروشیمی از ایران، ماشین آلاتی را نیز در این حوزه ازایران وارد می کند.


اما بازار پتروشیمی ایران در کشورهای همسایه تنها به این دو کشور محدود نمی شود. دور جدید گفتگوهای هیات پلاستیک و پتروشیمی پاکستان با مدیران شرکت‌های پتروشیمی ایران برای خرید محصولات پتروشیمی و پلیمری در حاشیه برگزاری یازدهمین نمایشگاه ایران پلاست کلید خورده است.


ایران و پاکستان از روابط سطح بالایی در حوزه تجارت و اقتصاد و به ویژه محصولات پتروشیمی، پلیمری و پلاستیک برخوردار هستند و ایران با در اختیار داشتن ظرفیت بالای تولید محصولات پتروشیمی و پلیمری و با توجه به روابط همسایگی می تواند نقش قابل توجه‌ای در بازار صنایع پلیمر و پلاستیک پاکستان داشته باشد.


ایران در یکی دوسال گذشته به دنبال حضور در بازار آفریقا بوده است. البته تلاش برای حضور در قاره سیاه از سال های پیش و با تاسیس پتروشیمی آریا ساسول آغاز شده بود با این حال ایران تاکنون نتوانسته سهم قابل توجهی از بازار بزرگ آفریقا داشته باشد.


کشورهای آفریقایی بازار نوظهوری برای محصولات صادراتی پتروشیمی ایران به شمار می روند. در حال حاضر صادرات آزمایشی محصولات پلیمری پتروشیمی امیرکبیر شامل انواع پلی اتیلن سبک، سنگین و سبک خطی به مصر آغاز شده است.


همچنین کشورهای تونس و کنیا به عنوان دو مشتری دیگری محصولات پتروشیمی در قاره آفریقا مطرح هستند و هم اکنون بازاریابی برای فروش محصولات پتروشیمی به کشورهای آفریقایی به عنوان یک بازار نوظهور در دستور کار قرار گرفته است.


از سوی دیگر ایران به دنبال بازاریابی برای محصولات خود و گسترش بازارهایش تا اروپاست. البته برای رسیدن به این مهم راه طولانی در پیش دارد.


جهش دوم صنعت پتروشیمی در صورتی که محقق شود نیازمند بازاریابی گسترده برای فروش محصولات است و از همین رو لازم است تا بازرگانی این صنعت به صورت منسجم و متمرکز فعالیت کند تا به عنوان برندی در جهان مطرح باشد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته