دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

رئیس پژوهشگاه ارتباطات: 67 درصد خدمات گوگل در دسترس ایرانیان است

رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات از دسترس بودن 67 درصد خدمات گوگل برای ایرانیان خبر داد و بر ضرورت حمایت دولت، رفع موانع و محدودیت های توسعه خدمات بومی تاکید کرد.
کد خبر : 215171

به گزارش گروه اقتصادی آنا، محمد خوانساری افزود: گوگل 198 خدمت مختلف برای مخاطبان عمومی،‌ توسعه دهندگان و کسب و کارها ارائه می کند که فقط 153 خدمت در دسترس کاربران ایرانی است.
وی اضافه کرد: 31 خدمت از سوی گوگل برای کشور ایران بسته و 14 خدمت نیز از سمت ایران صافی گذاری (فیلتر) شده است.
خوانساری ادامه داد: موارد فیلتر شده از سمت ایران اغلب مربوط به شبکه های اجتماعی و خدمت یوتیوب بوده و خدمات تحریم شده از سمت گوگل نیز اغلب مربوط به خدمات مالی و بانکی و نیز خدمات مورد نیاز توسعه دهندگان نرم افزار است.
رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات بیان کرد: با توجه به اهمیت و کاربرد برخی خدمات گوگل، در چند سال گذشته برای ایجاد نمونه های بومی آنها تلاش شد که می توان به مواردی نظیر پارسی جو (جویشگر)، برگمان (مترجم ماشینی)، آپارات (بستر ارائه خدمات چند رسانه ای)، فیس نما و کلوپ و میهن (شبکه های اجتماعی) و چاپار (رایانامه) اشاره کرد.
به گفته خوانساری، با توجه به اطلاعات ارائه شده در وبگاه الکسا، سهم ایران از ترافیک کلی گوگل 3.1 درصد گزارش شده است. از سوی دیگر 62.15 درصد از سهم ترافیک گوگل مربوط به خدمت موتور جست و جوست.
روزانه 9 میلیارد پرس و جو به گوگل ارسال می شود.
این مسوول ادامه داد: به طور تقریبی روزانه حدود 280 میلیون پرس و جو از ایران به گوگل ارسال می شود اما شمار پرس و جوهای ارائه شده به جویشگرهای بومی حدود 200 هزار است.
به گفته وی، سرویس ایمیل گوگل، یک میلیارد کاربر فعال دارد که حدود 30 میلیون نفر ایرانی اند اما رایانامه های داخلی حدود یک میلیون کاربر فعال دارند.
وی تصریح کرد: با توجه به تامین بخش زیادی از نیاز روزمره مردم از طریق این نوع خدمات و از سوی دیگر احتمال اعمال تحریم گسترده و تهدیدهای ناشی از خروج اطلاعات از کشور، توسعه خدمات بومی اهمیت بسیار بالایی دارد و حمایت دولت در رفع موانع و محدودیت های توسعه خدمت بومی ضروری است.
به گزارش ایرنا، آمارهای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نشان می دهد 153 خدمات گوگل (67 درصد) برای ایران در دسترس قرار گرفته اما 31 خدمت (13 درصد) تحریم شده و 14 خدمت (6 درصد) از سوی ایران صافی گذاری شده است.
32 خدمت (14 درصد) گوگل نیز منقضی شده است و دیگر در دسترس قرار ندارد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته