دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 مهر 1396 - 10:44
مصطفی علیپور در گفت‌وگو با آنا:

برخی شاعران آئینی جوان درک درستی از واقعه عاشورا ندارند

شاعر و منتقد ادبی معتقد است: «عمده شاعران جوان تاکید و تمرکز ذوقی خود درسروده‌هاشان را معطوف احساس و عاطفه می‌کنند تا مخاطبان خود را به لحاظ عاطفی، متاثر کنند. در حالی که یکی از اهداف و وظایف اصلی شعر آئینی، آگاهی بخشی و ترسیم فرهنگ آئینی است.»
کد خبر : 215048

مصطفی علیپور؛ شاعر و منتقد ادبی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی آنا درباره شعر آئینی گفت: «من بر اساس تجربه معلمی و داوری‌هایی که در حوزه شعر داشته‌ام، معتقدم شعر آئینی نیز مانند سایر انواع و گونه‌های شعری، قابل مقایسه و بررسی در ادوار مختلف تاریخ است؛ هم به لحاظ حجم و تکثر و هم به لحاظ فرم و تکنیک‌ و...»


نویسنده کتاب «ساختار زبان شعر امروز» درباره وضعیت شعر آئینی در زمانه ما توضیح داد: «اگر بخواهم از منظر آسیب‌شناسی درباره شعر شاعران جوان آئینی صحبت کنم، باید بگویم بیشتر از هرچیزی شعر آنان در فکر، نگاه و فهم از حوادث تاریخی حرکت‌های دینی مورد آسیب قرار دارد.»


این شاعر ضمن بیان این مطلب که مطالعه در نسل جوان به شدت پائین است، اظهار داشت: «درک جوانان ما از حادثه‌ای مانند عاشورا بسیار پائین است و عمده شاعران جوان بیشتر تاکید و تمرکز ذوقی خود درسروده‌هاشان را معطوف احساس و عاطفه می‌کنند تا مخاطبان خود را به لحاظ عاطفی، متاثر کنند. در حالی که یکی از اهداف و وظایف اصلی شعر آئینی، آگاهی بخشی و ترسیم فرهنگ آئینی است.»


وی ادامه داد: «دومین آسیب در شعر آئینی زمانه ما، تکرار و تقلید از روی دست دیگران است. می‌توانم بگویم بخش قابل توجهی از شاعران جوان از روی دست یک‌دیگر شعر می‌نویسند که این یک مصیبت جدی است. به بیان دیگر تشخص و فردیت در شعر آئینی ما بسیار کم است؛ طوری که نمی‌توان شعر شاعران را از یک‌دیگر تشخیص داد.»


سراینده «از گلوی کوچک رود» تاکید کرد: «عدم وجود تشخص شعری در شعرها، در شعر سپید به مراتب بیشتر است. ضمن آنکه پرداخت‌ها معمولا در حد روایاتی منبری هستند که کارکرد اصلی‌شان تنها تحریک عواطف مخاطبان است.»


وی با انتقاد به نگاه شاعران به رویداد عظیم عاشورا، گفت: «نگاه به عاشور باید نگاهی مبتنی بر می‌زمانی و بی‌مکانی باشد، چراکه عاشورا همواره در روح و اندیشه ما تداوم دارد. اما عمده پرداخت‌های شعری به این رویداد، پرداختی روایتی از یک حادثه که در گذشته رخ داده است.»


علیپور افزود: «حادثه عاشورا، یک حادثه اسطوره‌ای است که کاملا به دارای ویژگی‌های زیبایی‌شناسانه است. اینکه برخی می‌گویند پرداخت اسطوره‌ای از عاشورا به دلیل معنای «اسطور» که غیر واقعی و دروغین است، درست نیست اما من با این تعریف مخالفم و معتقدم عاشورا یک حماسه اسطوره‌ای است.»


نویسنده کتاب « صوفیان شهید» (روایتی از زندگی و اندیشه‌های اجتماعی حلاج، عین القضات و سهروردی) ادامه داد: «همانطور که دکتر شریعتی درباره حضرت علی گفت: «علی؛ حقیقتی به گونه اساطیر» همین تعریف برای امام حسین(ه) و واقعا عاشورا حاکم است چراکه به نظر من هیچ حادثه‌ای به اندازه عاشورا نمی‌توانست بیانگر مبانی حماسی باشد.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته