دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 مهر 1396 - 16:33
نصرت الله حیدری*

دفاع همچنان باقیست

کد خبر : 214954

دفاع مقدس از قطعات ارزشمند تاریخ ملت ایران است. ملتی که برای رهایی از شر سلطه دست به انقلاب زده بود،به‌ یک‌باره با حمله رژیم بعثی صدام مواجه شد. صدام با حمایت ابرقدرت‌ها بر آن بود تا انقلاب اسلامی در ایران را ساقط کند. مردم سرگرم نهادسازی برای پیشبرد اهداف انقلاب بودند که به‌ یک‌باره با حمله صدامیان روبه‌رو شدند. ارتش درگیر بحث بازسازی و تسویه مقامات وابسته بود، سپاه هنوز جان نگرفته بود. بسیج مردمی سازمان خاصی نداشت. صدام تصور می‌کرد با این شرایط یک‌هفته‌ای ایران را اشغال کرده و به آرزو‌های خود خواهد رسید. امام خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی اما دفاع را کلید زدند.


دفاع از کشور اسلامی اوجب واجبات به‌حساب آمد. جوانان وطن به جبهه‌ها شتافتند، تیپ‌ها لشکرها ساختند. در برابر لشکر متجاوزان بنیان مرصوص شدند. سراسر نوار مرزی ایران با عراق به دژهای تسخیرناپذیر تبدیل شدند. برای بیرون کردن حرامیان کربلاها خلق و علی‌اکبرها تقدیم شد، بهترین فرزندان وطن برای دفاع از اسلام لباس شهادت پوشیدند. عاشورا یک‌باره دیگر در جبهه‌ها تکرار شد، رزمندگان از شط خون گذشتند، از اروندرود با آن خروشش سواری گرفتند. دشت‌های سوزان خوزستان تسلیم اراده‌های شیرمردان ایرانی شد. کوه‌های سر به فلک کشیده برفی کردستان هم تسلیم شد.


استان ایلام هم بخشی از این کربلا بود. از موسیان تا تنگه کوشک. ایلامیان با همه وجود آمده بودند. فرزندان دلاور آنان در لشکر امیر در برابر دشمن صف‌کشیده بودند. شهرهای استان هم در برابر موشک‌ها و بمب‌ها ایستادند.


موسیان، دهلران، مهران، آبدانان، دره شهر، ایلام، شیروان و چرداول و ایوان، زرنه. پشت جبهه یک رزمگاه دیگری بود اما مردم ایستادند، شهید دادند و بر مقاومت تا پیروزی پای می فشردند. صدای لالایی کودکان بمب و موشک بود. اما ایلامی خم به ابرو نیاورد. نه‌ تنها استان را ترک نکردند بلکه آوارگان از سومار، قصر شیرین و خرمشهر را هم پناه دادند. ایلات استان هم لباس رزم پوشیدند. امروز روز غیرت و مردانگی است. شیرمردان خزل و ارکوازی در میمک دشمن را زمین‌گیر کردند. دلاور مردان ایل ملکشاهی و شوهان در جنگ مهران و چنگوله خالق حماسه ها شدند. شیران ایوانی در سارات سومار واقعه کربلا در سال ۶۱ هجری را به معنای واقعی برای مردم زمان خود ترجمه کردند. مردمان دلاور کرد و لر و لک از دهلران، آبدانان و دره شهر و بدره خاطره مجاهدت ابوالفضل العباس را در دشت عباس به خوبی معنا کردند. شرهانی از این مردم در دل خاطره‌ها دارد.خلاصه تمام ایران و ایلام کربلا بود. یکدلی و صفا بود. سرانجام این مجاهدت‌ها، جانبازی‌ها و خون‌دادن‌ها نتیجه داد. ملت ایران جنگ را با پیروزی به اتمام رساندند. یک وجب از خاک ایران در اشغال متجاوزان باقی نماند. اسراء با غرور برگشتند، صدام متجاوز شناخته شد.


با پایان جنگ دشمنان بیکار ننشسته‌اند. آنان شکست انقلاب اسلامی را در جبهه‌ای دیگر دنبال می‌کنند. امروز ممکن است ما دیگر صدای بمب، موشک و مسلسل را نشنویم، اما امروز آنان برای ضربه زدن به انقلاب قلم‌ها را به‌کارانداخته‌اند. سلاح امروز آنان ماهواره، فیلم، کتاب، موسیقی، استفاده از فضای مجازی و........است. راهبرد آنان اشغال ذهن‌ها و مغزها و سست کردن باور و اعتقادات ملت است. اعتقاداتی که با آن دشمن در عرصه جنگ سخت از ملت انقلابی ایران سیلی خورد. در جنگ نرم دیگر خاک‌ریزی وجود ندارد. جنگ به گستردگی ایران و باورها است. در این جنگ همه هدف هستند. رزمندگان، فرماندهان، خانواده شهدا، جانبازان، آزادگان، بیوت مراجع، حوزه‌ها، دانشگاه، بازاری، کشاورز و...


امروز استراتژی دفاع از انقلاب پیچیده است. این میدان بصیرت می‌خواهد. باطل در این میدان بزک شده و دلنواز است. دشمن به دنبال نفوذ در خانه دل است. دلی که در جبهه سنگر را حفظ کرد امروز در جنگ نرم خود هدف است.ایجاد شبهه، پشیمانی از گذشته، رفاه‌ زدگی بخشی از این راهبرد است. راه دشواری در پیش روی داریم. اما اگر باور کنیم میدان جنگ عوض‌شده و ما امروز در میدانی دشوارتر از دیروز قرار داریم ،بخشی از راه را آماده‌ایم. از شهدا مدد بگیریم و با خلف صالح خمینی (ره) امام المسلمین آیت الله العظمی خامنه ای هم‌نوا و هم آهنگ، پیروزی در این میدان هم امکان‌پذیر است. فقط باور کنیم دفاع همچنان باقی است، این بار در جبهه‌ای دیگر به وسعت اعتقادات، ارزش‌ها و باورها.


*معاون دانشجوی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی ایلام


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته