دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 شهريور 1396 - 09:33
در گفت‌وگو رامبد خانلری با آنا مطرح شد:

نویسندگان دهه 60 آینده روشنی برای ادبیات داستانی رقم می‌زنند

نویسنده آثاری مانند «سرطان جن» و «آقای هاویشام» نویسندگان هم‌نسل خود را به سربازان ویتنامی تشبیه می‌کند که پل‌ها را پشت سر خود خراب می‌کردند تا عقب‌نشینی نکنند و پیش‌روی کنند.
کد خبر : 214022

رامبد خانلری در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی آنا، درباره آینده ادبیات داستانی در ایران و نویسندگان جوان هم نسل خود گفت: «من به آینده جریان ادبیات داستانی بسیار امیدوارم و فکر می‌کنم در آینده، خیلی بیشتر از این نسل صحبت به میان می‌آید و حرف‌های زیادی برای گفتن خواهند داشت.»


وی ادامه داد: «بعدها مشخص می‌شود که نویسندگان جوان با انتشار کتاب‌های خود، چه نقشی در پیشبرد ادبیات داستانی‌مان داشته‌اند؛ آثاری مانند «برف و سمفونی ابری» پیمان اسماعیلی، «پرتره مرد ناتمام» امیرحسین یزدان‌بد، «زندگی مطابق خواسته تو پیش می‌رود» امیرحسین خورشید‌فر و...»


نویسنده «آقای هاویشام» با تاکید بر تلاش‌هایی که نویسندگان دهه 60 و اواخر دهه 50 در داستان‌نویسی داشته‌اند، اظهار داشت: «حالا نویسندگان هم‌نسل من باید سرسختی بیشتری نشان دهند تا میوه تلاش‌های خود را بچینند.»


وی در پاسخ به این سوال که چه عواملی در موفقیت این نسل از نویسندگان موثر بوده است، توضیح داد: «نسل ما، تجربه زیستی عجیبی داشته است؛ هم جنگ را دیده و هم روایت‌های عجیب و دست اول از انقلاب شنیده است. به همین خاطر ورود این نسل به عرصه داستان‌نویسی، حکم یک تولد دوباره را داشت.»


خانلری همچنین ادامه داد: «ویژگی و عامل بعدی این است که این نسل در شرایط مختلفی زندگی کرده، روزها و اتفاقات خاصی را دیده و سختی‌های زیادی را هم پشت سرگذاشته است. تبلور این تجربیات در آثار نویسندگان این دوره، منجر به این می‌شود که مخاطبان هم ارتباط بهتری با داستان‌ها برقرار کنند.»


نویسنده «فلانی در سرزمین عجایب» افزود: «و عامل دیگر موفقیت به نظر من این بوده که این نسل تلاش‌های خوبی برای به روز کردن خود داشته، فیلم‌ها و داستان‌های خارجی را دیده و خوانده، ژانرهای مختلف را تجربه کرده است و... این‌ عوامل قطعا روی کار نویسندگان تاثیر گذاشته است.»


وی نویسندگان هم‌نسل خود را به سربازان ویتنام تشبیه کرد و گفت: «برای هم‌نسل‌های من راهی برای بازگشت وجود نداشت؛ انگار پشت‌شان دیوار باشد! مثل سربازان ویتنامی که پل را پشت سر خود خراب می‌کردند تا دیگر راهی برای بازگشت نداشته باشند.»


خانلری در پاسخ به این سوال که اعتماد ناشران به نویسندگان جوان چه میزان در پیمودن این مسیر نقش دارد اظهار داشت: «قطعا تاثیر داشته اما در نظر داشته باشید که این اعتماد ما به‌ازایی داشته و با تلاش نویسندگان به دست آمده است.»


وی ادامه داد: «همیشه در مثلث نویسنده، ناشر و مخاطب، ضلع مخاطب نادیده گرفته می‌شود. طبیعی است که اگر ناشران ریسکِ انتشار کتاب نویسندگان جوان را پذیرفته‌اند، مخاطبان نیز ریسک انتخاب و خواندن این کتاب‌ها را قبول کرده است. وگرنه این جریان، تداوم پیدا نمی‌کرد.»


برنده جایزه مهرگان ادب در ادامه و درباره فعالیت‌های اخیر خود توضیح داد: «رمان «سورمه سرا» که تازه‌ترین کارم است از سوی نشر آگه به وزارت فرهنگ فرستاده شده و فکر می‌کنم به زودی منتشر خواهد شد. این رمان، اولین رمان من است و در ژانر وحشت نوشته شده است.»


این نویسنده اظهار داشت: «در نظر آگه، مجموعه‌ای را با نام «سمر» راه‌اندازی کرده‌ایم که مسئولیت آن با من است و به زودی شاهد انتشار آثار نویسندگانی مانند مهسا ملک‌مرزبان، بهاالدین مرشدی، مهمام میقانی و... خواهید بود. همچنین در نشر آوند دانش نیز دبیر بخش داستان هستم.»


وی افزود: «یکی دیگر از همکاری‌های من با نشر آوند دانش به بخش کمیک‌ استریپ مربوط می‌شود که مطابق با آن قرار است انتشار داستان مصورهای ایرانی را با مجموعه «گربه‌زاد» که اولین قسمت آن «نفرین ماردوش» نام دارد و کاری‌ست از میثم برزا، آغاز کنیم.»


خانلری ضمن بیان این مطلب که البته این نشر به انتشار داستان مصورهای ترجمه‌ای نیز می‌پردازد، گفت: «تقریبا اولین باری است که داستان مصور ایرانی به این شکل و در قالب کتاب منتشر می‌شود و من قول می‌دهم این مجموعه، قابل رقابت با آثار مشهور خارجی باشد.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب