دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 شهريور 1396 - 13:28
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

مهم‌ترین کشف انسان بعد از آتش، چاپ بوده است

مراسم اختتامیه هفدهمین جشنواره ملی صنعت چاپ صبح امروز با حضور سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از اهالی چاپ در تالار وحدت برگزار شد. این در حالی بود که محمد شریعتمداری؛ وزیر صنعت، معدن و تجارت غایب این مراسم بود.
کد خبر : 213770

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم با تاکید بر جایگاه صنعت چاپ گفت: بی‌تردید صنعت چاپ نقطه عطف دوم بشری بعد از کشف آتش است آن چنان که چاپ بشریت را وارد فصل دومی کرد.


صالحی ادامه داد: بزرگترین انقلاب‌های علمی و آموزشی بعد از رونسانس با تکیه بر صنعت چاپ اتفاق افتادند و همچنین باید گفت بدون صنعت چاپ انقلاب‌های بزرگی مانند انقلاب فرانسه، روسیه و آمریکا نیز شکل نمی‌گرفت.


وی خاطر نشان کرد: صنعت چاپ از طرفی با انقلاب صنعتی پیوند می‌خورد و از طرف دیگر تمام صنایع وابسته به آن هستند. همچنین انقلاب الکترونیکی و مخابراتی در قرن بیستم و انقلاب چهارم یعنی انقلاب دیجیتال نیز با صنعت چاپ ارتباط عمیق و پرلایه‌ای پیدا کرده است بنابراین اگر بگوییم مهم‌ترین کشف انسان بعد از آتش چاپ بوده است، اغراق نکرده‌ایم.


وزیر فرهنگ در ادامه سخنان خود به رابطه چاپ با سایر حوزه‌ها اشاره کرد و گفت: چاپ سه ضلع دارد که آن را «فرا» می‌کند؛ هم در حوزه فرهنگ انتشار آثار فرهنگی را به عهده دارد، هم در حوزه هنر فعالیت‌های ذوقی زیبا شناسانه را شامل می‌شود و هم در حوزه اقتصاد و صنعت بخش‌های مختلفی با این صنعت ارتباط پیدا می‌کند.


وی صنعت چاپ را صنعتی فرافرهنگی، فراهنری و فرااقتصادی خواند و درباره اهمیت‌ اقتصادی این صنعت افزود: صنعت چاپ به خودی خود گردش مالی 800 میلیارد دلاری در جهان دارد اما از طرف دیگر تولید افزوده‌ای که برای سایر کالاهای مصرفی و خدماتی ایجاد می‌کند نیز بر اهمیت اقتصادی این صنعت می‌افزاید.


صالحی اظهار داشت: امروز چاپ جایگاهی مهم و اساسی در تمام حوزه‌های زندگی بشر دارد و هر روز بر اهمیت آن افزوده می‌شود. همه اینها ایجاب می‌کند که صنعت چاپ و فرهنگ و هنر چاپ در کشور را جدی‌تر بگیریم.


وی درباره ابعاد صنعت چاپ در کشورمان توضیح داد: حوزه چاپ در ایران با حدود 5 هزار مجوز، 50 هزار شاغل مستقیم و ده‌ها هزار شاغل غیر مستقیم به فعالیت خود ادامه می‌دهد و توجه به این حوزه می‌تواند در عرصه‌های فرهنگ، هنر، صنعت و اقتصاد تحولات قابل توجهی را ایجاد کند.


وزیر فرهنگ افزود: خوشبختانه گام‌های رو به جلویی در سال‌های گذشته برداشته شده اما این به معنای رضایتمندی نیست به عنوان مثال اقداماتی مانند صدور مجوز و سیاست‌گذاری‌های دفتر چاپ وزارت فرهنگ زمینه‌ساز این شده که شاهد روند صعودی صادرات و روند نزولی واردات اقلام چاپی در کشور باشیم.


وی خاطر نشان کرد: البته این موقعیت هنوز رضایت‌بخش نیست و ما باید ضمن جبران فرصت‌های از دست رفته به خلق فرصت‌های تازه‌ای در این حوزه نائل شویم.


صالحی با اشاره به آمار و ارقام صادرات و واردات صنعت چاپ توضیح داد: آمارها حاکی از آنند که در سال 84، 144 هزار تن واردات اقلام چاپی به کشور داشتیم در حالی که این رقم در سال 95 به 84 هزار تن کاهش پیدا کرده است همچنین ما اکنون به مرز 10 هزار تن صادرات محصولات چاپی دست یافته‌ایم.


وی افزود: رشد و پیشرفت در حوزه چاپ تخصصی، هوشمند و صنعتی و اینکه این اعتماد به وجود آمده که چاپخانه‌های داخلی می‌توانند ما را از بخش قابل توجهی از واردات بی‌نیاز کنند، خبرهای خوبی به شمار می‌آید اما کشور ما ظرفیت‌های فراوانی دارد که می‌تواند صنعت چاپ ما را در منطقه و حتی در جهان مطرح کند.


وزیر فرهنگ ضمن بیان اینکه رفع موانع کسب و کار و تولید و تسهیل قوانین با کمک دولت و مجلس می‌تواند اقدامات موثری در این حوزه باشد به پروسه تفکیک موضوعی تولی‌گری صنعت چاپ بین دو وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت اشاره کرد.


وی در این باره گفت: متن اصلاحیه آیین‌نامه‌ها تنظیم شده و در حال حاضر مراحل پایانی را در هیات دولت طی می‌کند که امیدواریم این تحول ساختاری منجر به پیشرفت صنعت چاپ شود.


صالحی در پایان سخنان خود ابراز امیدواری کرد تصمیمات آتی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای صنعت چاپ تصمیماتی در شأن این صنعت و فعالانش باشد.


در بخش دیگری از این مراسم محمدحسن فکری دبیر هفدهمین جشنواره ملی صنعت چاپ درباره آمار و اعداد این دوره از جشنواره گفت: در بخش پیشکسوتان 120 پیشکسوت صنعت چاپ از کل استان‌ها به دبیرخانه معرفی شد که 30 پیشکسوت از تهران، 80 پیشکسوت از استان‌ها و 10 نفر در بخش خلاقیت و نوآوری بودند.


فکری ضمن بیان اینکه پرونده‌های رسیده به وسیله 7 داور بررسی شدند، اعلام کرد: در نهایت 5 پیشکسوت از تهران، 10 پیشکسوت از سایر استان‌ها به عنوان پیشکسوتان تجلیلی انتخاب شدند همین‌طور یک نفر در بخش خلاقیت و نوآوری و یک واحد صنفی به عنوان واحد برتر از سوی داوران انتخاب شد. آثار چاپی ارسالی به دبیرخانه نیز در این دوره 320 اثر بود که به دقت از سوی داوران مورد بررسی قرار گرفت.


در بخش‌های دیگری از این مراسم از برگزیدگان هفدهمین جشنواره ملی صنعت چاپ تجلیل شد.


برگزیدگان مسابقات آثار چاپی هفدهمین جشنواره صنعت چاپ


بر اساس نظر هیات داوران این دوره از جشنواره در بخش چاپ بسته‌بندی مهناز حسنی خیرآبادی از شرکت فام تک صنعت چاپ، امیر کشانی از شرکت صنایع لمینت و بسته‌بندی نفیس کارآفرین، امیرحسین رزاقی از چاپ بسته‌بندی فرارنگ آریا، کمال فتحی بیطرف از شرکت آرتا پلاست و محمدعلی آقایی‌زاده نیکجو از شرکت نقشینه چاپ تبریز به عنوان نفرات برگزیده انتخاب شدند.


همچنین رضا منصوری از شرکت چاپ و نشر بانک ملی ایران، علیرضا سمیعی‌زاده از شرکت رایانه افق، سید احسان لاجوردی از شرکت چاپ رایانه افق، سید محمد معالج از شرکت چاپ دایره سفید و حسین حق‌شناس از موسسه مطبوعاتی همشهری به عنوان برگزیدگان بخش چاپ نشر معرفی شدند.


در بخش چاپ امنیتی بر اساس اعلام نظر هیات داوران مهدی علیدادی از شرکت سهامی چاپخانه دولتی ایران و سید محمود سلیمانی وندآذر از سازمان تولید اسکناس و مسکوک به عنوان نفرات برگزیده این بخش انتخاب شدند.


در بخش چاپ تبلیغاتی نیز امیر کشانی از مجتمع چاپ و بسته‌بندی ماتریس نقش‌آفرین، مجید شکوهی کتابچی از شرکت اندیشه ایده تابان و داریوش سرمدی از مجتمع چاپ سرمدی به عنوان نفرات برگزیده معرفی شدند.


پیشکسوتان، واحد صنعتی نمونه و کارآفرین برتر جشنواره صنعت چاپ


بر اساس اعلام هیات داوران این معاونت دوره از جشنواره میر یونس جعفری از چاپ جامی، سید خلیلی سیدین افرمجانی از صحافی سیدین، سیدرضا کروبی از چاپ اختر شمال، خیراله محبوبی از چاپ کامل برچسب و رضا انصاری از لیتوگرافی ارغوان به عنوان پیشکسوتان استان تهران انتخاب شدند.


همچنین پیشکسوتان استان‌ها نیز عبارتند از: میرحسین مجابی از چاپ اتحاد، حسین ربیعی از چاپ اندیشه، حسین بیاتی از چاپ بیاتی، محمود ناظران‌پور از تدراکات چاپ، حسین زاهدنیا از چاپ زاهدنیا، صمد قلعه‌ای از چاپ سپهر، علی سنجری از چاپ سنجری، محمود خادم شمس از چاپ شمس ارومیه، ابراهیم عرب از چاپ نزاری و اسداله فلاحت پیشه از چاپ بازرگان.


با اعلام نظر هیات داوران، آقای نباتچیان از آسان پک قزوین به عنوان واحد صنعتی نمونه و آقای رستگار از شرکت رادسیس پوشش به عنوان نوآور برتر جشنواره شناخته شدند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته