سرمایهگذاری مشترک برای برند ایرانی فرانسوی
به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران در همایش تجاری ایران و فرانسه با اشاره به اینکه فرصت دیگری برای حضور تجار و فعالان اقتصادی دو کشور برای تجارتی بهتر رقم خورده است، گفت: امیدواریم تداوم تبادل هیاتهای تجاری که نشانه علاقهمندی تجار و صنعتگران دو کشور است دستاوردهای مثبتی را برای ایران و فرانسه به همراه داشته باشد.
وی ادامه داد: ایران و فرانسه از دیرباز دارای روابط اقتصادی ژرف و مستحکمی بودند که طی دهه اخیر تحت تاثیر عوامل مختلف سیاسی و موضوع هستهای قرار گرفت که با توجه به شرایط کنونی به وجود آمده در ساختار اقتصادی ایران، از سال 2015 میلادی همکاریهای اقتصادی ایران و فرانسه مجددا با رشد چشمگیری همراه بوده و این همکاریها روز به روز در حال گسترش است.
رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به تعهدات به وجود آمده بین دو کشور افزود: بخش بزرگی از این تفاهمنامهها به قراردادهای تعهدآور مانند خرید هواپیمای مسافربری ایرباس، قرارداد با خودروسازیهای بزرگ مثل پژو و رنو و همچنین تفاهمنامه گسترش و توسعه پارس جنوبی با شرکت توتال که به نفع دو کشور است منجر شد.
وی اضافه کرد: همچنین برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و فرانسه که تصمیمگیری برگزاری آن در سفر رئیس جمهور کشورمان به فرانسه انجام گرفته بود، با حضور وزرای خارجه دو کشور در ایران برگزار شد که این مهم نیز جزء رویدادهای ارزشمند بین دو کشور بود که نتایج مثبتی را به همراه داشت.
شافعی با اشاره به پتانسیلهای ایران برای سرمایهگذاری اشاره کرد و گفت: ایران دارای موقعیت استراتژیک مناسبی بوده و میتواند پل ارتباطی میان آن کشور و آسیای میانه، قفقاز و خاورمیانه باشد تا فرانسه را به بازار 450 میلیون نفری وصل کند.
وی تاکید کرد: ایران با تولید ناخالص ملی 425 میلیارد دلار دومین اقتصاد بزرگ منطقه و دومین کشور منطقه به لحاظ جمعیتی بوده، ضمن آنکه دارای جمعیت جوان و تحصیل کرده و منابع فراوان است.
رئیس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: ایران کمترین ریسک سرمایهگذاری با بیشترین بازده در منطقه را داراست و امکانات مناسبی برای توسعه سرمایهگذاریهای مشترک در بخشهای انرژی، ترابری، زیرساخت، محیط زیست، فناوری اطلاعات، بهداشت و سلامت، کشاورزی، جهانگردی، خدمات و ... در کشورمان وجود دارد.
وی افزود: همچنین سرمایهگذاری مشترک برای تولید برند واحد و صادرات آن به بازار 450 میلیونی همسایههای ایران از جمله زمینههای همکاری پراهمیتی است که میتوان بر آن تامل بیشتری داشت.
شافعی گفت: از سوی دیگر فرانسه با سطح مبادلات بیش از هزار میلیارد دلار با جهان در زمره قدرتهای مطرح اقتصادی جهان و همواره یکی از منابع تامین کننده کالاهای عمده کشورمان بوده است.
عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران خاطر نشان کرد: در حال حاضر یکی از اهداف مشترک دو کشور ارتقاء حجم مبادلات تجاری از سطح کنونی دو میلیارد و 400 هزار دلار به میزان حداقل دو برابر در سال آتی است که امیدواریم این امر با تلاش بخش خصوصی دو کشور در آینده نزدیک محقق شود.
رئیس اتاق بازرگانی ایران در پایان خاطر نشان کرد:افزایش حجم مبادلات تجاری دو کشور مستلزم رفع موانع بانکی، مشکلات گمرکی، ترانزیتی و ارائه تسهیلات پیرامون صدور روادید تجاری بوده و امید است که در آینده نزدیک با رفع موانع موجود بتوانیم باعث تحقق رشد تجاری اقتصادی بین دو کشور شویم.
انتهای پیام/