دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

کانادا، استرالیا و کشورهای حاشیه خلیج فارس، مقصد کارجویان ایرانی

یک کارشناس بازار کار با بیان اینکه رشته و تخصص نیروهای کار تحصیل کرده اعزامی به خارج از کشور در هر سال متفاوت است، گفت: حدود 95 درصد نیروی کار اعزامی به دانمارک باید حداقل دارای مدرک فوق‌لیسانس و حدود 80 درصد اعزامی‌ها به کانادا باید حداقل مدرک لیسانس داشته باشند.
کد خبر : 21364

حسین مختاری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا با تاکید بر اینکه نیروی کار اعزامی به خارج از کشور به دو گروه نیروی کار ساده و متخصص تقسیم می‌شوند، افزود: افرادی که تخصص کاری خاصی ندارند عموما به کشورهای اطراف مانند ترکیه اعزام می‌شوند که البته در سال‌های اخیر تعداد نیروی کار ساده چندانی اعزام نشده است.


وی با بیان اینکه عمده تحصیل‌کرد‌ه‌ها و نیروهای متخصص ایرانی به کشورهای استرالیا، کانادا و اسکاندیناوی اعزام می‌شوند، تصریح کرد: بیشتر اعزامی‌ها به کانادا مربوط به رشته‌های مهندسی مکانیک، عمران، برق و کامپیوتر بوده است که استان کبک نیز پذیرش خوبی در این حوزه‌ها دارد.








افرادی که تخصص کاری خاصی ندارند عموما به کشورهای اطراف مانند ترکیه اعزام می‌شوند

مدیر کاریابی بین‌المللی کنپارس ادامه داد: البته عمده کسانی که متقاضی اعزام به کبک هستند، مشکل فراگیری زبان فرانسه را دارند، اما در سال‌های اخیر با افزایش آموزش زبان فرانسه افراد بسیاری به این منطقه مهاجرت کرده‌اند.


مختاری عنوان کرد: رشته‌های فنی و مهندسی مانند ماشین ابزار، لوله‌کشی، مکانیک و... جایگاه خوبی در منطقه کبک دارند. همچنین پرستاران و دانش‌آموختگان هوافضا نیز از شانس زیادی برای راه‌یابی به بازار کار این کشور برخوردارند.


وی با تاکید بر اینکه اغلب نیروهای کار اعزامی به خارج از کشور موضوع تسلط بر زبان را جدی نمی‌گیرند، اضافه کرد: نداشتن تسلط به زبان کشور مهاجرپذیر اغلب نیروهای ایرانی اعزام شده را با مشکل مواجه می‌کند.








اگر افراد به بایدها و نبایدهای بازار کار کشور مهاجرپذیر آشنا باشند یقینا به همان میزان نیز از شانس بیشتری برای پیدا کردن شغل مناسب برخوردار می‌شوند

مختاری به تشریح سایر مشکلات نیروهای کار اعزام شده به خارج از کشور پرداخت و اظهار کرد: به علت متفاوت بودن فرهنگ کار کشورها، نیروی کار ایرانی نمی‌تواند رزومه مناسبی از تخصص و مهارت‌های خود برای تصدی شغل تنظیم کند. از طرفی اغلب افراد اعزام شده با مصاحبه‌های استخدامی نیز آشنایی ندارند.


این کارشناس بازار کار با تاکید بر اینکه باید با رشد فرهنگ کار به کارجویان در کشور کمک کنیم، عنوان کرد: متاسفانه همچنان بازار کار در کشور به صورت سنتی اداره می‌شود و این در حالی است که بسیاری از مفاهیم پرکاربرد و لازم برای ورود به بازارهای کار کشورهای دیگر نیز حتی در ایران جا نیافتاده است.


وی تاکید کرد: اگر افراد به بایدها و نبایدهای بازار کار کشور مهاجرپذیر آشنا باشد، یقینا به همان میزان نیز از شانس بیشتری برای پیدا کردن شغل مناسب برخوردار می‌شوند.


مختاری در پاسخ به این پرسش که چه میزان از افراد اعزامی برای کار به خارج از کشور باز می‌گردند، بیان کرد: وضعیت اعزام نیروی کار کشور به سایر کشورها نسبت به چند سال اخیر بهتر شده است و عموما کسی که کار پیدا کند، دلیلی برای بازگشت ندارد.


وی در پاسخ به این پرسش که چه کشورهایی تمایل بیشتری برای پذیرش نیروی کار ایرانی دارند، گفت: در حال حاضر کشورهای حاشیه خلیج‌فارس تمایل بیشتری برای جذب نیروی کار از ایران دارند که البته این امر نیز به رویکردهای دولت و روابط میان کشورها بستگی دارد.


مختاری افزود: با این حال مشکلات اعزام نیروی کار به کشورهایی مانند کانادا و استرالیا کم‌تر است. هرچند این کشورها نیز در حال گرایش به سمتی هستند که برای جذب نیرو میان ایرانی و غیر ایرانی تفاوت ایجاد شود.


مدیر کاریابی بین‌المللی کنپارس ادامه داد: چند سال پیش برنامه‌ای برای اعزام پزشک به کویت داشتیم اما پس از پذیرش متقاضیان و خارج شدن مراحل اعزام از حوزه ما، این امر به شایستگی پیگیری نشد.


مختاری اضافه کرد: می‌توان با ارائه تسهیلاتی برای کاهش هزینه‌های متقاضیان اعزام نیروی کار به آنها کمک کرد، چرا که این نیروها برای ارزآوری در ابتدا باید به لحاظ مالی کمک شوند.


وی با بیان اینکه بخشی از مشکل اعزام نیرو برای کار نیز به انتقال مفاهیم بومی از سوی ما به کشور مهاجرپذیر بازمی‌گردد، خاطرنشان کرد: به طور مثال یکی از شروط پذیرش و جذب نیروی کار از سوی طرف کانادایی بیمه بودن متقاضی اعزام است، در حالی که اغلب خارجی‌ها تنها با بیمه تامین اجتماعی آشنایی دارند و سایر صندوق‌های بیمه را قابل قبول نمی‌دانند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته