دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی:

تا چند سال آینده فیلمساز نیازی به گرفتن مجوز ندارد/ هیچ سهمی در بازار جهانی سینما نداریم

داروغه‌زاده در برنامه زنده شبکه پنج سیما گفت: اگر فیلمسازی می‌خواهد فیلم اجتماعی بسازد باید تحقیقاتش علمی باشد. چشم انداز ده ساله سینما این است که هر فردی با موبایل فیلم بسازد و اقتصاد سینما را برگرداند.
کد خبر : 213576

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری آنا، ابراهیم داروغه‌زاده معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی و دبیر جشنواره فجر ساعتی پیش در برنامه تلویزیونی «تهران بیست» حضور یافت.


داروغه‌زاده در این برنامه زنده گفت: از ١٠ سال گذشته تولیدات خارجی روند رو به رشدی در پرکردن اوقات فراغت جوانان ما داشته است. سریال های تلویزیونی به شکل ٣٠٠ قسمتی نداشتیم و امروز مخاطب زیادی پیدا کرده و سریال های امریکایی با زیرنویس زیاد شده است. این اثار، آسیب هایی به کشور ما وارد می کند که ازجمله آن، این است که اغلب نوجوانان، تولیدات خارجی را می‌بینند و سبک زندگی‌شان تغییر می‌کند.


وی ادامه داد: قتی ١٠ سال مخاطب سریال های امریکایی باشیم، ناخداگاه به آن کشور علاقه پیدا می‌کنیم و وقتی لازم داریم مردم پشت دولت باشند، متوجه می شویم، آنها با آن دولت متخاصم مشکلی ندارند.


داروغه‌زاده با بیان اینکه باید رقابت کنیم تا سهمی در بازار جهانی داشته باشیم، افزود: از نظر کیفی باید پاسخگوی نیاز مخاطبان باشیم و نیاز مخاطب به فیلم ها و سریال های خارجی را کم کنیم و در مسیر درست قرار بگیریم و سینما را صنعتی کنیم.


به گفته معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی؛ از نظر فرهنگی ما الان نمیتوانیم با فرهنگ بیگانه رقابت کنیم و این موضوع بسیار خطرناک است. ما در تولیداتمان نقایصی داریم که باید آنها را برطرف کنیم.


وی با اشاره به اینکه در جمهوری اسلامی عمر مدیریت ها کوتاه است، توضیح داد: باید ثبات مدیریتی در حوزه فرهنگ داشته باشیم. باید راهبرد ثابت داشته باشیم.


دبیر جشنواره فیلم فجر همچنین در بخش دیگری از این گفت‌وگو عنوان کرد: اگر فیلمسازی میخواهد فیلم اجتماعی بسازد باید تحقیقاتش علمی باشد. در رقابت با کشورهای دیگر مشکل ما در محتواست.


داروغه‌زاده به جنبه‌های سرگرمی سینما اشاره کرد و گفت: یکی از نیازهای مخاطب ما در شرایط فعلی سرگرمی است. در کشور ما زیر سه میلیون نفر به سینما می روند. باید بتوانیم مخاطب بالقوه را بالفعل کنیم و امروز مهمترین موضوع صنعتی شدن سینماست.


وی ادامه داد: چشم انداز ده ساله سینما این است که هر فردی با موبایل فیلم بسازد و اقتصاد سینما را برگرداند. باید بدانیم چطور فیلمسازان را توانمند کنیم. تا چند سال آینده فیلمساز نیازی به گرفتن مجوز ندارد، باید دید رابطه ها به چه شکلی باشد که هرکدام از فیلمسازان خودشان در نقش نظارت و ارزشیابی باشند.


داروغه‌زاده مدعی شد که دولت تنها وزارت ارشاد نیست و در اینباره تأکید کرد: یکی از مهمترین مقوله های اقتصادی ما فرهنگ و هنر است و سرمایه گذاری کمتری می خواهد ولی امکان عرضه گسترده برای محصولات فرهنگی وجود ندارد و یکی از بزرگترین موانع اجرا عدم اجماع است.


دبیر جشنواره فجر اعتقاد داشت: در نظریه های مهم فرهنگی مان اجماع وجود ندارد. همه سینماگران باید به درجه ای از آگاهی برسند که مانند سایر نقاط دنیا، در وهله اول منافع ملی را درنظر بگیرند.


ابراهیم داروغه‌زاده همچنین بیان اینکه آماده مناظره با مدیران حوزه هنری درباره مسائل اختلافی با آنهاست، گفت: ما هیچ سهمی در بازار جهانی نداریم و به زودی سهم خودمان را در داخل هم از دست می‌دهیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته