دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

آیا جای خالی روز موسیقی در تقویم پر می شود؟

در تقویم ملی کشور از سوی شورای فرهنگ عمومی تقریبا برای تمامی هنرها یک روز مشخص به ثبت رسیده است اما آنچه در بین این روزها موجب نارضایتی هنرمندان موسیقی شده این است که چرا نباید روزی با عنوان روز ملی موسیقی داشته باشیم؟ موضوعی که بیش از ده سال از پیگیری آن می گذرد اما هنوز جای خالی آن سوال برانگیز است.
کد خبر : 212279

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، هنر به عنوان یک مقوله جهانی در همه نقاط دنیا یک امر اجتناب ناپذیر است که همپای فرهنگ در هر کشوری حرکت می‌کند.


روزهایی که به نام هنر ثبت شده اند


هنرهای تجسمی (نقاشی، طراحی، تندیس‌گری، عکاسی و چاپ)، هنرهای نمایشی (تئاتر)، موسیقی، ادبیات (شعر، داستان)، سینما و معماری از جمله هنرهایی است که هر کدام یک تاریخچه مستقلی در هر کشوری را دارا هستند.


طبق مصوبات شورای فرهنگ عمومی در کشور ما یک روز برای پاسداشتشان هر کدام از این زیرشاخه‌ها از زمانی که متولد شدند در نظر گرفته شده است. به عنوان مثال روزی به عنوان روز ملی سینما در 21 شهریور ماه داریم یعنی درست تاریخی که سینما وارد ایران شد که هر سال جشن مستقلی برای این روز در سینما برگزار می کنیم.


سبد ادبیات از همه پُر تر است


روز ملی شعر و ادب پارسی که مصادف با 27 شهریور ماه روز سالروز درگذشت شهریار؛ شاعر ایرانی است در تقویم ملی کشور ما به ثبت رسیده و در کنار آن چندین روز دیگر در تقویم وجود دارند که به روزهای حافظ، سعدی، عطار نیشابوری، حکیم ابوالقاسم فردوسی و پاسداشت زبان فارسی، حکیم عمر خیام، نظامی گنجوی، پروین اعتصامی، روز قلم، روز ادبیات کودک و نوجوان و روز فرهنگ عمومی معروف هستند.


از این رو می‌توان ادعا کرد که دست ادبیات و شعر برای برزگداشت این هنر پُر تر و سبد آن غنی‌تر است.



یک هفته جشن برای هنرهای نمایشی


از طرف دیگر هفتم فروردین ماه در ایران به عنوان روز ملی هنرهای نمایشی (تئاتر) به ثبت رسیده است که چند سالی می‌شود که در این تاریخ یک هفته‌ای را برای هنرهای نمایشی جشن می‌گیرند که البته به دلیل مصادف شدن این تاریخ با ایام تعطیلات عید نوروز چند سالی است که بعد از دوازدهم فروردین ماه جشن های هنرهای نمایشی در تئاتر شهر برگزار می شود.


روزی با عنوان روز موسیقی نداریم


اما جدای از تمامی این روزهایی که توسط مصوب شورای فرهنگ عمومی در تقویم رسمی هجری شمسی به ثبت رسیده است، ما روزی به عنوان روز ملی موسیقی نداریم. این در حالی است که هفده دوره جشن موسیقی در کشور ما بدون داشتن یک روز معین توسط خانه موسیقی با فراز و فرودهایی برگزار شد. جشن‌هایی که گاهی با عظمت و گاهی محقر از آنچه لیاقت موسیقی این کشور است برگزار شده است و آن هم به صورت کاملا خصوص و توسط خانه موسیقی.


حمیدرضا نوربخش؛ مدیرعامل خانه موسیقی در گفت و گو با خبرنگار آنا در این خصوص عنوان کرد: روز موسیقی براب ما مصادف با نهم مهر ماه یعنی روز تولد ابونصر فارابی است که البته خانه موسیقی هم در روز نهم مهرماه ثبت شده است.


وی با اشاره به اینکه این روز در تقویم به ثبت نرسیده است، افزود: ما همیشه جشن سالانه را در حول و حوش این تاریخ گرفته‌ایم مگر سال‌هایی که مانند امسال با محرم یا ایام خاص تلاقی کرده باشد اما در واقع مبنای ما همان نهم مهرماه است که روز موسیقی است.



هفده سال جشن بدون ثبت


آنچه از تاریخ برگزاری این جشن ها بر می آید این است که روز تولد ابونصرمحمدبن فارابی که مصادف با نهم مهرماه است به عنوان روز ملی موسیقی در میان اهالی موسیقی شناخته شده است. فارابی 4 تالیف درخصوص هنر موسیقی به نام‌های کتاب الموسیقی الکبیر، کتاب فی احصاء الایقاع، کتاب فی النقره و کتاب کلام فی الموسیقی دارد و علاوه بر اینکه خود نوازندگی هم می‌کرد، خدمت بزرگی به موسیقی کرده است از این رو برای گرامیداشت خدمت او یک روز که آن هم نهم مهر ماه است به عنوان روز موسیقی به نام او درنظر گفته شده است.


هفده دوره از برپایی جشن موسیقی در کشور می‌گذرد اما هنوز با تمام تلاش و پیگیری‌های هیات موسس و هیات مدیره خانه موسیقی این روز ثبت ملی نشده است.


حمیدرضا نوربخش با اشاره به این امر مهم عنوان کرد: بیش از ده سال است که خانه موسیقی به ثبت رسیدن روز ملی موسیقی در تقویم را پیگیری می‌کند.


وی ادامه داد: در زمان دولت نهم و دهم این موضوع به شورای فرهنگ عمومی فرستاده شد اما توسط آن‌ها تصویب نشد. هیات مدیره‌خانه موسیقی مجددا در این دولت برای پیگیری این ماجرا نامه‌ای به این شورا فرستاده که بار دیگر آن را به جریان بیاندازیم. در این خصوص قول‌هایی هم به ما داده شده که امیدوارم محقق شود.


آیا روز ملی موسیقی در تقویم ثبت می‌شود؟


با تمام این توضیحات ارائه شده باید دید ماجرای به ثبت رساندن روز ملی موسیقی در تقویم هجری شمسی حل می‌شود یا خیر؟ چرا که این موضوع یک حق طبیعی برای اهالی موسیقی است که سال‌ها است پیگیر آن هستند و امیدوارند پیگیری‌هایشان به جواب برسد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته