دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 شهريور 1396 - 08:54

افزایش تولیدلایه نفتی پارس جنوبی به 150 هزار بشکه

مدیرعامل شرکت پتروایران گفت: میزان تولید فاز نخست لایه نفتی پارس جنوبی به 35 هزار بشکه در روز ، در فاز دوم به 80 هزار بشکه و در فاز سوم به 150 هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت.
کد خبر : 211505

به گزارش گروه اقتصادی آنا از وزارت نفت، هم اکنون شرکت پتروایران روزانه 25 هزار بشکه نفت از لایه نفتی برداشت می کند و تولید تجمیعی از این میدان مشترک از مرز یک میلیون و 600 هزار بشکه گذشته است.


شرکت توسعه پتروایران از جمله شرکت‌های تایید صلاحیت شده از سوی وزارت نفت ایران برای فعالیت در قالب شرکت‌های اکتشاف و تولید (E&P) است.


رهام قاسمی، مدیرعامل شرکت پتروایران گفت: مذاکره با شرکای خارجی درباره برخی از پروژه‌ها از روند مطلوبی برخوردار است که از آن جمله می‌توان به مذاکره برای اجرای لایه نفتی پارس جنوبی اشاره کرد.


وی درباره مراحل توسعه لایه نفتی پارس جنوبی بیان داشت: قرار است لایه نفتی در سه فاز توسعه یابد. در فاز نخست که تقریبا توصیف مخزن بود، براساس اطلاعات خوبی که از مطالعه چاه های به دست آوردیم هم اکنون تولید خوبی داریم.


مدیرعامل شرکت پتروایران اضافه کرد: در فاز اول تولید میدان به 35 هزار بشکه در روز ، در فاز دوم به 80 هزار بشکه و در فاز سوم به 150 هزار بشکه در روز خواهد رسید. البته اجرای فاز سوم به نتیجه برنامه توسعه در فاز دوم و تکمیل اطلاعات مخزن بستگی دارد. هم اکنون فاز نخست در حال اجراست.


وی درباره مذاکره با شرکت های خارجی گفت: لایه نفتی، میدانی پیچیده و سرمایه‎بر است و هر شرکتی نمی‎تواند در این میدان عملکرد موفقی داشته باشد. در سمت کشور قطر هم ابتدا شرکت‎های بزرگی آمدند و مطالعه کردند و گفتند اقتصادی نیست؛ اما مرسک آمد و گفت بر اساس تجربه‎ای که در دریای شمال دارد می‎تواند نتیجه بگیرد و نتیجه گرفت.


قاسمی افزود: مرسک از کار در الشاهین تجارب خوبی دارد و توان این شرکت در حفاری چاه‎های چندشاخه‎ ای با لگ‎های طولانی تا بیش از 10 کیلومتر هم بسیار می‎تواند در توسعه لایه نفتی راهگشا باشد چراکه با استفاده از فناوری‎های موجود در کشور، حداکثر نمی‎توانیم بیش از سه کیلومتر حفاری مشابه انجام دهیم.


مدیرعامل شرکت پتروایران یادآور شد: ما تجربه اجرای فاز نخست لایه نفتی را داریم. در این فاز نزدیک به 39 کیلومتر چاه حفاری کردیم. 2500 تن سازه دریایی نصب کردیم. همچنین ظرف دوسال شناور پالایشی (FPSO ) را که نزدیک به 10 هزار تن سازه است را ساخته و راه‌اندازی کردیم.


وی درباره این که آیا قرار است در فاز دوم توسعه از FPSO استفاده کنیم یا این که با توجه به افزایش سطح تولید پالایشگاه احداث می شود، گفت: در این مورد بحث‌های جدی سه جانبه‌ای میان پتروایران، مرسک و کارفرما در جریان است.


قاسمی اضافه کرد: مکانیزم توسعه مرسک در میدان الشاهین قطر به این صورت بوده که ابتدا سکوهای ثابت را در دریا نصب کرده و سپس تاسیسات فرآورشی را بر روی این سکوها قرار داده است و در کنار آنها شناور پالایشی (FPSO) نفت را ذخیره و صادر می کند. تقریبا شبیه تکنولوژی شل در میدان سروش و نوروز است.


وی درباره بازیافت نفت در فاز دوم، بیان داشت: در فاز دوم تولید نفت لایه نفتی پارس جنوبی با 45 هزار بشکه در روز افزایش از 35 به 80 هزار بشکه در روز خواهد رسید. ضریب بازیافت طبیعی مخزن طبق پیش بینی‌های ما بین سه تا چهار درصد است و اگر تزریق آب متناسب و همزمان با تولید انجام شود ضریب بازیافت بین 10 تا 15 درصدی را برای این میدان پیش بینی کردیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته