دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

کنایه فرهنگی حجه‌الاسلام زائری به روحانیت

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدرضا زائری با تأکید بر توجه به نیاز مخاطب در تولید کالای فرهنگی اسلامی ایرانی گفت: اگر تا صد سال دیگر هم موسسات دینی برای سبک زندگی حدیث و روایت خام از سبک زندگی بگویند، راه به جایی نمی‌بریم.
کد خبر : 211358

به گزارش گروه رسانه های دیگر آنا از تسنیم، آئین افتتاح سایت "دینی کالا"، فروشگاه اینترنتی ملزومات سبک زندگی اسلامی ایرانی صبح امروز، 20 شهریورماه، با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین محمدرضا زائری کارشناس امور فرهنگی در نمایشگاه نوشت‌افزار اسلامی ایرانی برگزار شد.


محمدمهدی ایزدخواه، کارشناس حوزه اقتصاد و فرهنگ، در ابتدای این مراسم با بیان اینکه ترندها اهمیت بالایی در حوزه فرهنگ و اقتصاد دارند، گفت: ترندها هم اثر اقتصادی بزرگ و هم اثر فرهنگی بزرگی دارد؛ نمونه موفق آن شرکت پیکسار است که با استفاده از تکنیک انیمیشن‌های سه بعدی هم محتوا را به مخاطب منتقل و هم سود میلیارد دلاری نصیب صاحبش کرده است.


وی ادامه داد: طبق بررسی‌های صورت گرفته، 55درصد بچه‌های تهرانی تلفن همراه دارند و این آمار در حال افزایش است. از سوی دیگر شاهد رشد سرسام‌آور شرکت‌های اینترنتی هستیم که هم محتوا را به مخاطب منتقل کرده و در بخش فرهنگی فعال‌اند و هم چرخه اقتصادی خود را دارند. نمونه آن شرکت آمازون است که سریع‌ترین رشد کسب و کار را در چند سال گذشته داشته و مالکش صاحب چندین روزنامه در آمریکاست.


این کارشناس با بیان اینکه کسب و کار آنلاین با سرعت عجیبی رشد می‌کنند و حوزه فرهنگ نباید از این روند بی‌تفاوت باشد، ادامه داد: "دینی‌کالا" به این روندها توجه کرده و تلاش دارد که این کسب و کار را توسعه دهد. توجه مردم به خرید محصولات ایرانی در حوزه غذا و محصولات در حال افزایش است، امیدوارم "دینی‌کالا" هم به این موضوع توجه کند.


سعید حسینی، مدیرعامل مجمع نوشت‌افزار اسلامی ایرانی، نیز در ادامه این مراسم با انتقاد از روند فعالیت‌های فرهنگی در دهه‌های گذشته گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر نیاز و مصرف فرهنگی در کشور چیز دیگری بوده اما محصول فرهنگی دیگری تولید و برای آن بودجه صرف شده است. پوشاک و امثال آن علاوه بر کاربرد کارکرد فرهنگی دارند که قابل حذف نیست و محتوا را منتقل می‌کند، اما 30 سال است که در جمهوری اسلامی در این رابطه غفلت شده است. احساس می‌شود که بخشی از این حوزه‌ها اشغال شده است.


وی به فعالیت‌های خودجوش فرهنگی در سال‌های گذشته اشاره و تصریح کرد: نسل جوان در این سال‌ها به این سمت پیش می‌رود که کار فرهنگی تاثیرگذار انجام دهد. فعالیت نوشت‌افزارهای اسلامی ایرانی نشان داد که می‌شود در این زمینه کار کرد. حتی بچه‌های انقلابی و مذهبی هم در ابتدا باور نداشتند که این دست کالاها می‌تواند با نوشت‌افزارهایی با طرح باربی و... رقابت کند. در پنج سال اخیر چند میلیون جلد دفتر تولید شد و در این مدت توانستیم 10 درصد بازار را داشته باشیم.


حجت‌الاسلام و المسلمین زائری نیز در ادامه این نشست به اهمیت تولید و توزیع محصول در حوزه سبک زندگی دینی اشاره کرد و گفت: حدود 15 سال پیش که اصطلاح سبک زندگی یا لایف استایل را مطرح می‌کردیم، فضای نامتجانسی وجود داشت. عده‌ای در این رابطه اطلاع نداشتند، عده‌ای برداشت نادرست می‌کردند و عده‌ای دیگر که اتفاقاً در فضای دینی بزرگ شده بودند، مقابله می‌کردند. شاید اگر صحبت‌های رهبر معظم انقلاب در این رابطه نبود، نمی‌شد با این صراحت و سرعت صحبت از فروشگاه‌هایی ماننند «دینی کالا» کرد.


وی با بیان اینکه تولید و توزیع در حوزه محصولات سبک زندگی اسلامی ایرانی، دو رکن مهم‌اند که اگر با هم هماهنگ نباشد کار به جایی نمی‌رسد، افزود: سبک زندگی تفاوت جدی با مهارت و اخلاق کاربردی دارد، اما گاه این سه حوزه با هم یکسان برداشت می‌شود. آن وقت که درباره مهربانی، کمک به دیگران و... صحبت می‌کنیم، بحث در حوزه اخلاق کاربردی است. گاه نیز درباره موضوعاتی مانند کنترل خشم، حل مسئله و... سخن می‌گوییم که در حوزه مهارت زندگی است. سبک زندگی مستقیماً به مصرف ربط دارد؛ آن چیزی که انتخاب و ترجیح می‌دهیم و بابتش پول صرف می‌کنیم.


زائری با بیان اینکه ما نباید دستاوردهای بشری را تحقیر و چرخ را از اول اختراع کنیم، یادآور شد: افراط و تفریط ما در تولید محصولات فرهنگی از این بابت است که گاه اقتضائات بومی را فراموش می‌کنیم و برعکس، گاهی نیز یادمان می‌رود که با انسان، نیازهای آن و واقعیت‌های اجتماع طرفیم. وقتی از مهارتهای زندگی صحبت می‌کنیم باید به بومی کردن کالاها هم بیندیشیم.


این کارشناس امور دینی و فرهنگی با تأکید بر اینکه تولید تا با نیاز مخاطب ارتباط نداشته باشد اثربخش نخواهد بود، تأکید کرد: اگر تمام نهادها کالاهای بی‌ربط تولید و توزیع کنند، راه به جایی نمی‌بریم. این بازار وقتی شکل می‌گیرد که به نیازهای آن توجه کنیم. اگر تا صد سال دیگر هم موسسات دینی برای سبک زندگی حدیث و روایت خام از سبک زندگی بگویند، راه به جایی نمی‌بریم. آیا دشمنی که می‌خواهد حجاب را از سر جوانان ما بردارد، بر روی دیوارهای شهرش جمله زده یا کار فرهنگی کرده است. ما فقط منبر رفتن بلدیم. اگر بهترین کالا هم تولید شود به دست مخاطب نرسد کاری صورت نگرفته است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب