پای کاشی ایرانی به میدان رقابت بینالمللی باز شد
علیاصغر آهنیها رئیس انجمن صنفی کاشی و سرامیک تزئینی در گفتوگو با خبرنگار گروه اقتصادی آنا درباره اوج گرفتن این صنعت عنوان کرد: بازار کاشی و سرامیک تزئینی طی سالهای گذشته با جهش قابلتوجهی در بخشهای کیفی و طراحی روبهرو شده که بدین واسطه بازار داخلی را بینیاز از ورود کالاهای مشابه ایتالیایی، اسپانیایی و چینی کرد و امروز نیز تولیدکنندگان این حوزه کیفیت محصولات تولیدی خود را به سطح رقابتپذیری با دیگر برندهای جهانی رسانده و حتی از برخی کشورهای پیشران در این صنعت نیز پیشه گرفتهاند.
وی با اشاره به اینکه حمایتهای دولتی پشتیبان این صنعت نیست، ادامه داد: بهبود محیط کسبوکار و تجهیزات کافی عامل رونق بازار کاشی و سرامیک نبود و با وجود اینکه حمایتهای دولتی شامل حال فعالان این صنعت نشد اما با هماهنگی با شرکتهای داخلی توانستیم بسیاری از مراحل پیشرفت را در کنار بخش خصوصی محقق کنیم.
رئیس انجمن صنفی کاشی و سرامیک تزئینی با تأکید بر آنکه خواستن، توانستن است تصریح کرد: این صنعت برای بقا در بازار داخلی و ورود به بازارهای جهانی نیازمند نوآوری، خلاقیت و تلاش مضاعف بوده و اگر در شرایط فعلی، حمایتهای دولتی نیز به آن اضافه شود طبیعتاً فعالان این صنف با سرعت بیشتری راه پیشرفت را ادامه میدهند.
آهنیها افزود: حمایتهای دولتی باید در بخشهای سیاسی و اقتصادی بهصورت ترکیبی برای رفع مشکلات تمام بخشهای اقتصادی به کار گرفته شود و زمانی که مشکلات اقتصادی بهواسطه سیاست با کشورهای هدف برطرف شود، آن زمان است که برتری کاشی و سرامیک ایرانی نسبت به دیگر برندهای دنیا نمایان میشود.
وی درباره واردات کاشی و سرامیک به کشور نیز گفت: درگذشته حدود 30 درصد از تأمین نیاز داخل به واسطه واردات صورت میگرفت که در هماهنگی با شرکتهای فعال در این صنعت، توانستیم بسیاری از نیازهای این صنعت را پوشش داده و نیاز به واردات را در این صنعت کاهش دهیم.
این فعال صنف کاشی و سرامیک در باره میزان سرانه مصرفی این کالا در کشور اظهار کرد: طی سالهای گذشته مصرف این کالا در بازار داخلی به 250 میلیون مترمربع رسید که البته در زمان اجرای مسکن مهر، تقریباً 150 میلیون متر مربع دیگر نیز به این آمار افزوده شد اما حال که مصرف داخلی کاهش پیداکرده نباید باعث افسارگسیختگی بازار برای جبران کاهش مصرف شد. باید با مدیریت قیمت و جلوگیری از موجهای هیجانی نسبت به افزایش نرخ این کالا، مانع از هر بروز هر فشاری بر جامعه مصرفی داخلی شد.
رئیس انجمن صنفی کاشی و سرامیک تزئینی با تاکید بر اینکه با برندسازی این کالای ایرانی میتوان درآمدزایی خوبی داشت، گفت: با تکیه بر کیفیت، طراحی و برندسازی و البته بهروزرسانی خلاقیت در صنعت کاشی و سرامیک، تولیدکنندگان ایرانی میتوانند حرفهای فراوانی را در راستای ماندگاری طولانی در بازار جهانی داشته باشند.
آهنیها همچنین اضافه کرد: فروش محصولات کاشی و سرامیک در دنیا بهصورت پکیج فروشی بوده و ایران نیز باید از فلهفروشی دوری کند زیرا موقعیت استراتژیک، منابع زیرزمینی و نزدیکی بازارهای مقصد امکان ارزشآفرینی و ارزآوری فراوانی را برای اقتصاد کشور خواهد داشت.
انتهای پیام/