دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مرتضی میرمنتظمی در گفت‌وگو با آنا:

«بکت» را مخصوص سالن ناظرزاده کرمانی تولید کرده‌ام/ «کلفت‌ها»پروژه بعدی

مرتضی میرمنتظمی با تبدیل زبان کلاسیک نمایشنامه «بکت» به زبان محاوره، در فضایی مدرن و امروزی داستانی کلاسیک را روایت می‌کند.
کد خبر : 210845

مرتضی میر منتظمی که پیش از این با اجرای آثار نمایشی چون «مالی سویینی»، «زن مرد»، «پی ۲» ، «فرکانس» و «ابرها» توانسته‌ بود آثار قابل توجهی را در سطح ملی و بین‌المللی اجرا‌کند، این‌بار تصمیم دارد تا نمایش «بکت» نوشته ژان آنوی را مهرماه سال جاری در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه ببرد. درهمین باره مرتضی میر منظمی گفت‌وگویی با خبرنگار فرهنگی آنا داشته است که می خوانید:


نمایش «بکت» به چه شکلی تولید شده است؟


نمایش «بکت» را به شکل کارگاهی کار کرده‌ام و با پیش رفتن کار بخش‌های مختلف نمایش تکمیل شده است. این اثر نوشته ژان آنوی، نویسنده مشهور فرانسوی است که برای نخستین بار در ایران روی صحنه می‌رود. این نمایش به هیچ عنوان دراماتورژی نشده و به شیوه اجرایی متفاوت و با ایجاد تغییری اندک از 12 مهرماه در سالن استاد ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر به اجرا در می‌آید.


تغییرات ایجاد شده در این اثر به کدام بخش از نمایش مربوط می‌شود؟


تنها تغییر نمایش بر روی زمان و زبان اثر است که از زبان کلاسیک به زبان محاوره تبدیل شده و مدت اجرای آن نیز محدودتر شده است. این اتفاق با حفظ بدنه اصلی نمایش، در دل تمرینات رخ داده است.


اجرای کامل متن چیزی حدود 4 تا 5 ساعت زمان می‌برد، به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا بجای اجرای کامل، از اجرای بخش‌هایی که حذفش خدشه‌ای به متن وارد نمی‌کرد صرف‌نظر کنیم.


آیا در طراحی‌ها به فضا و مکان خاصی اشاره شده است؟


طراحی‌های نمایش در آن نقش بسیار مهمی دارد. طراحی‌های لباس بازیگران مدرن و به‌روز است و به جغرافیای خاصی هم اشاره ندارد، البته متن اصلی در انگلستان و فرانسه می‌گذرد و ما نیز این موضوع را در اجرایمان حفظ کرده‌ایم اما در طراحی‌ها اشاره‌ای به مکان خاصی نکرده‌ایم.


از آغاز طراحی‌ها از مکان اجرا مطلع بودید و نمایش‌ را نیز از آغاز امر بر اساس ویژگی سالن طراحی کردید؟


بله، از سال گذشته می‌دانستم که در چه زمانی سالن استاد ناظرزاده به اجرای این اثر اختصاص یافته است. این سالن نمایشی انتخاب خودم برای اجرا بود و به همین دلیل هم ایده‌های اولیه آن در ذهنم وجود داشت و کم کم به مرحله اجرا در آمد.


انتخاب بازیگران بر چه اساسی و طبق چه ملاک‌هایی انجام شد؟


به طور کل بازیگران نمایش‌هایم را بر اساس متن انتخاب می‌کنم. چه در زمانی که طراحی وجود داشته باشد و گروه مشغول نگارش نمایشنامه باشند و چه زمانی که متن کامل و آماده‌ای در دست داشته باشم، طبق آنچه که متن می‌طلبد بازیگران را بر می‌گزینم.


در اجرای نمایش «بکت» شاهد حضور بازیگران نه چندان آشنا هستیم و این در حالی است که اکثر کارگردانانی که نمایش‌هایشان را در تماشاخانه ایرانشهر اجرا می‌کنند سعی در استفاده از بازیگران آشنایی دارند. آیا اعتقادی به استفاده از بازیگر چهره برای فروش بیشتر نمایش‌هایتان ندارید؟


من معتقد هستم که یک بازیگر یا خوب است و یا بد و یا به عبارتی یک فرد یا بازیگر است و یا بازیگر نیست، بدین ترتیب اعتقادی بر همکاری با بازیگران چهره ندارم.


در کارهای قبلی‌ام با کسانی کار کرده‌ام که شناخته‌شده‌تر هستند البته این انتخاب به این دلیل بود که آن متن چنین انتخابی را می‌طلبید. این موضوع در نمایش «p2 » شکل دیگر و در نمایش «پنج ثانیه برف» به شیوه مختلفی انجام شد اما آنچه مسلم است عدم تمایل من برای حضور بازیگران نام‌آشنا با هدف فروش بیشتر است.


تاکنون هیچ یک از آثار نمایشی‌تان را مجددا روی صحنه نبرده‌اید، آیا برنامه‌ای برای اجرای مجدد نمایش‌هایتان دارید؟


من به هیچ عنوان کارهایم را بازتولید نمی‌کنم. نمایش «بکت» را نیز مخصوص سالن استاد ناظرزاده کرمانی ایرانشهر تولید کرده‌ام و در هیچ سالن دیگری روی صحنه نخواهم برد. اعتقادم بر این است که لزومی بر اجرای مجدد یک نمایش وجود ندارد و می‌بایست یک اثر برای یک سالن تولید شود. طبق این باور فکر نمی‌کنم هیچیک از کارهایم را دوباره روی صحنه ببرم.


پروژه بعدی اجرایتان چه نمایشی خواهد بود ؟


پس از اجرای «بکت» نمایش «کلفت‌ها» نوشته ژان ژنه را با همکاری سه بازیگر در اواخر سال جاری و یا اوایل سال آینده اجرا می‌کنم. در حال حاضر مکان نمایش مشخص شده است اگرچه سالن دیگری نیز وجود دارد که گزینه دیگرم برای اجرا است. صحبت‌های چند روز آینده با مسئول سالن مکان قطعی نمایش را مشخص خواهد کرد.






انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب