آغاز بهرهبرداری از سالن6 هزار مترمربعی شهرفرودگاهی امام(ره) با ورود نخستین گروه حجاج
به گزارش گروه اقتصادی آنا از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، کوروش فتاحی رئیس هیات مدیره و سرپرست شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی در نشست خبری که امروز ۱۴ شهریور مصادف با بازگشت اولین گروه از حاجیان حج ۹۶ برگزار شد، گفت: راس ساعت ۱۵ امروز و همزمان با فرود اولین هواپیمای حامل حجاج ایرانی در باند فرودگاه حضرت امام، سالن ۶ هزار مترمربعی برای ورود حاجیان به بهرهبرداری میرسد.
وی توضیح داد: این سالن چند منظوره که عملیات ساخت آن در کمتر از ۲ ماه به پایان رسید در بخش جنوبی فرودگاه و نزدیک هتل شهر فرودگاهی به صورت موقت دایر شد و پس از اتمام پروازهای برگشت حجاج از آن به عنوان محلی برای برگزاری نمایشگاه و همچنین پارکینگ مسقف استفاده خواهد شد.
فتاحی هدف از راهاندازی سالن ۶ هزار مترمربعی برای ورود حجاج به کشور را رفاه مستقبلین دانست و گفت: این اقدام باعث جلوگیری از تراکم جمعیتی در ترمینال یک میشود و هم میتوانیم به استقبالکنندگان از حجاج خدمات رفاهی و پشتیبانی بدهیم.
این مقام مسئول در خصوص مشخصات فنی این سالن گفت: تسمهنقاله ۱۰۷ متری که بلندترین تسمهنقاله موجود در فرودگاههای کشور است در این سالن نصب شده. همچنین ۴۰ کولر آبی برای تهویه مطبوع و همچنین ۲۰ سرویس بهداشتی در داخل و ۲۰ سرویس بهداشتی دیگر در خارج از ترمینال احداث شده است و همزمان با نصب دوربینهای مداربسته داخل سالن امنیت حجاج و مستقبلین نیز فراهم شده است.
وی از اختصاص پارکینگی با ظرفیت ۱۲۰۰ خودرو در کنار این سالن خبر داد و گفت: امسال ۲۵ هزار زائر از فرودگاه حضرت امام به سرزمین وحی اعزام شدند که برای جلوگیری از هرج و مرج و شلوغ شدن ترمینال یک تمام تلاش خود را کردیم که راهاندازی این ترمینال از این مشکل بزرگ جلوگیری کند.
فتاحی همچنین اعلام کرد: ۳ هزار مترمربع از فضای ۶ هزار مترمربعی این سالن برای خانوادههای مستقبلین در نظر گرفته شده است و در این باره توضیح داد: انواع خدمات رفاهی و پشتیبانی از قبیل اورژانس، گمرک، گذرنامه و همچنین گلفروشی و غرفههای فروش مواد خوراکی در این سالن تعبیه شده است.
رئیس هیات مدیره و سرپرست شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی همچنین از هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران برای تامین به موقع هواپیماها برای اعزام زائران تشکر کرد و گفت: با تامین هواپیماها از سوی ایرانایر تاخیرات پروازی به حداقل رسید.
به گفته فتاحی، ۲۵ هزار زائر ایرانی با ۱۰۰ پرواز از فرودگاه امام خمینی به مکه اعزام شدهاند که عملیات بازگشت آنها از امروز ۱۴ شهریور ماه تا ۷ مهرماه ادامه دارد.
وی همچنین خبر داد که ساخت این ترمینال حدود ۲ میلیارد تومان هزینه داشته است و طراحی و نظارت بر آن از سوی مجموعه شهر فرودگاهی انجام شده است.
تامین هواپیماها از سوی ایرانایر کار راحتی نبود
رئیس هیات مدیره شرکت شهر فرودگاه امام خمینی همچنین از سازمان هواپیمایی کشوری تشکر کرد و گفت: علاوه براینکه تامین هواپیماها از سوی ایرانایر کار راحتی نبود و باید تمامی هواپیماها تاییدیه سازمان هواپیمایی سعودی را میگرفتند تلاشهای آقای عابدازاده رئیس سازمان هواپیمایی در این راستا بسیار کمک کننده بود.
فتاحی همچنین از اعتماد عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی برای حکم سرپرستی خود در حساسترین دوره اعزام حاجیان تشکر کرد و گفت: من مدیون اعتماد ایشان بودم و به همین دلیل بر خود واجب دانستم که از بیشترین توان خود استفاده کنم. متاسفانه عربستان تا آخرین لحظه اصلاح تایم پروازهای خود را مشخص نکرده بود و این امر قابلیت برنامهریزی را از ما گرفته بود. از طرفی ایرانایر مجبور به کمک گرفتن از سایر ایرلاینها و اجاره کردن هواپیما بود که این امر کار را برای فرودگاه امام سختتر میکرد.
وی همزمانی پروازهای حج با پروازهای توریستی در ماههای مرداد و شهریور را یکی دیگر از سختیهای کار دانست و گفت: امسال با رشد دو برابری پروازهای توریستی در دو ماه آخر تابستان روبرو بودیم. همزمان برای انجام مراسم تحلیف ۱۰۸ پرواز تحلیفی از سوی فرودگاه امام ساپورت و پشتیبانی شد که مدیریت تمامی این پرواز کار را دشوار کرده بود اما با یک مدیریت نهادی کارکنان فرودگاه حضرت امام پرواز مراسم تحلیف حجاج و همچنین پروازهای تابستانی به نحو احسن انجام شد.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه در آستانه ماه محرم هستیم، گفت: این وضعیت در فرودگاه امام تا ۱۵ مهر و اتمام پروازها به عتبات عالیات ادامه دارد و کارکنان فرودگاه تا ۱۵ مهر به صورت شبانه روزی در حال سرویسدهی به مسافران خواهد بود.
فتاحی در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت شرکت شهر فرودگاهی حضرت امام اشاره کرد و گفت: خوشبختانه قانونگذار در برنامه پنجم توسعه به بهترین شکل ممکن از ساخت و تکمیل شرکت شهر فرودگاهی حمایت کرده است و در ادامه توجه و دیدگاههای آقای آخوندی وزیر راه و شهرسازی برای صنعت هوانوردی بسیار مغتنم بوده و اکنون نوبت تلاشهای ما به عنوان نهاد اجرایی است تا ثمره این قانونگذاری درست و حمایتهای وزیر به منصه ظهور برسد.
انتهای پیام/