پیادهسازی خدمات دولت الکترونیک در صنعت برق مستلزم کار جمعی است
به گزارش گروه اقتصادی آنا از پاون، رجبی مدیرکل دفتر فنآوری اطلاعات و آمار این نشست را دومین نشست شناسایی خدمات الکترونیکی در صنعت برق عنوان کرد و با قدردانی از برق منطقهای مازندران و دانشگاه نوشیروانی بابل و سایر شرکت هایی که در پروژه پایلوت همکاری داشتند، موضوع خدمات الکترونیکی دولت را از مباحث بسیار مهم برشمرد که عدم پرداختن به آن، زمینه ایجاد گلوگاه های فساد در شرکت های اجرایی را فراهم میکند.
وی، شناسایی خدمات و فرایندی و الکترونیکی کردن ارایه خدمات به مردم را حایز اهمیت دانست و با اشاره به حجم وسیع خدماترسانی دفتر فنآوری اطلاعات به سطوح مختلف سازمان و تعداد کم نیروی فعال در این بخش، بهترین راه برای پیادهسازی خدمات دولت الکترونیک را مشارکت و کار جمعی شرکتها در این خصوص عنوان کرد و گفت: «انتظار میرود همه همکاران در این عرصه فعال شده و کمک کنند تا بتوانیم با توجه به کمبود بودجه و نیروی انسانی با بهرهگیری از مشارکت و خرد جمعی کارهای وسیعی که بر عهده ما گذاشته شده را به نحو احسن انجام دهیم.»
در این نشست برنامههای کلان صنعت برق در زمینه پیادهسازی خدمات الکترونیک در شرکت های زیرمجموعه در جهت انجام بخشی از تکالیف صنعت برق در حوزه دولت الکترونیک و هوشمندسازی تشریح و گزارش طرح پایلوت «شناسایی خدمات الکترونیکی شرکتهای برق منطقهای و تدوین فرایند و شناسنامه آنها (غیر از حوزه خدمات مشترکین) که در شرکت برق منطقهای مازندران و با همکاری شرکتهای برق منطقهای اصفهان، خراسان و تهران اجرا شده است، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
گفتنی است پروژه پایلوت خدمات الکترونیکی حوزه خدمات مشترکان پیش از این با موفقیت اجرا شده است.
بنابراین گزارش، در این نشست امیری رئیس گروه نظارت و تطابق با معیارهای فنآوری اطلاعات توانیر ضمن برشمردن اهمیت و فواید خدمات الکترونیک، تکالیف نهادهای بالادستی در این خصوص را مورد توجه قرار داد.
وی گفت: «پس از ابلاغ بخشنامه نقشه راه توسعه دولت الکترونیک از سوی دولت، کمیتههای پنجگانه در توانیر تشکیل شد که یکی از آنها کمیته توسعه دولت الکترونیک و هوشمندسازی در صنعت برق بود. بخشنامه به شرکتها ابلاغ و بعد از تشکیل کمیته به ریاست معاون تحقیقات و منابع انسانی توانیر مصوبات مختلفی در جلسات این کمیته به تصویب رسید و طرحهای مختلفی تعریف کردیم که عمدتاً با توجه به مشابهت ماموریت شرکتها به طور پایلوت تعریف شدند.»
وی از جمله این طرحها را «شناسایی خدمات الکترونیکی شرکتهای برق منطقهای و تدوین فرایند و شناسنامه آنها» اعلام کرد و گفت: این طرح در برق منطقهای مازندران اجرا شده و امروز در این نشست ارائه میشود و طرحهای دیگری نیز در دست انجام قرار دارد.»
امیری درخصوص سایر اقدامات این طرح نیز گفت: «بعد از ابلاغ طرح پایلوت، کمیته راهبری طرح تشکیل و نرخ خدماتی برای مشاور تهیه و قرارداد با مشاور بسته شد.»
وی با اشاره به اتمام کار این طرح افزود: «بعد از تشریح نتایج طرح در این نشست همکاران شرکتها بررسی و اظهارنظر خود را درخصوص مستندات ارائه میکنند که پس از جمعبندی، تصویب و نهایی میشود و پس از نهاییشدن از سوی مشاور جهت اجرا به شرکت ها ابلاغ خواهد شد.»
امیری افزود: «در مرحله دوم طرح بحث تهیه نرمافزار برای برقراری ارتباط یکپارچه کشوری در دستور کار قرار دارد که نقش نظارتی کمیته و توانیر را خواهیم داشت.»
در ادامه این نشست بهنیا دبیر کمیته راهبری برق مازندران به تشریح فرایند اجرا شده از سوی کمیته و همکاری دانشگاه نوشیروانی بابل به عنوان مشاور پرداخت که در نهایت 78 خدمت شناسایی و در ششمین جلسه کمیته مورخ 18 تیرماه امسال لیست نهایی خدمات شامل 78 عنوان به تصویب اعضا رسید.
انتهای پیام/