دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

افزایش بخش های جشنواره و حضور 6 گروه خارجی در جشنواره تئاتر خیابانی مریوان

نشست خبری دوازدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان امروز 12 شهریورماه با حضور فاتح بادپروا دبیرجشنواره، مهدی شفیعی مدیر اداره کل هنرهای نمایشی، سامان خلیلیان مدیر بخش تئاترهای خیابانی مرکز هنرهای نمایشی برگزار شد.
کد خبر : 209046

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، مهدی شفیعی در نشست خبری دوازدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابان مریوان گفت: «جشنواره نمایش خیابانی مریوان یکی از مهم‌ترین رویدادهای تئاتری کشور محسوب می‌شود و قطعا بزرگترین اتفاق نمایش‌های بیرونی ما است.»


وی یادآور شد: «در سال‌هایی شاهد جشنواره‌های خیابانی در کنار رویداد‌های هنری چون جشنواره تئاترفجر برگزار می‌شد ولی بعد از پایه‌‌گذاری جشنواره تئاتر مریوان، باتوجه به توانمندی گروه‌های نمایشی این شهر و استان و همچنین ظرفیتی که در حوزه تئاتر خیابانی دارد، این جشنواره به جایگاه مهم‌تری دست پیدا کرد.»


مدیر اداره کل هنرهای نمایشی تصریح کرد: «اقشار مختلف مردم با علاقه زیاد برای دیدن نمایش‌های جشنواره تئاتر خیابانی مریوان می‌آیند بنابراین جشنواره مخاطبان فهیم و منتقدی دارد و به همین دلیل هم در اقلیم کردستان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار شده است. شاید در آن طرف مرز شرایط و وضعیت مطلوبی وجود نداشته باشد اما این جشنواره در شهری برپا می‌شود که از امنیت صد درصدی برخوردار است.»


وی اتفاق خوبی که از دوره گذشته ادامه پیدا کرده را انتخاب فاتح بادپروا به عنوان دبیر جشنواره معرفی کرد و افزود: «دبیرخانه جشنواره به واقع یکسال فعالیت را برای این دوره از جشنواره به خود دیده و برنامه‌ریزی کرده تا با همفکری صاحب‌نظران، هنرمندان و ... به عملکرد مطلوبی دست یابد. »


شفیعی درباره گروه‌های خارجی شرکت‌کننده در جشنواره تصریح کرد: «یکی از مباحث همیشگی جشنواره حضور هنرمندان خارجی است که به نظرم این دوره از همین منظر بسیار خوب بوده است.»


در بخش بعدی این مراسم پوستر جشنواره که توسط حمید نیکخواه طراحی شده است توسط مهدی شفیعی مدیر اداره کل هنرهای نمایشی رونمایی شد.


افزایش چندین بخش به فراخوان جشنواره


سید فاتح بادپروا ضمن یادآوری چگونگی برگزاری اولین دوره جشنواره که درسال 1362 و زیرنظر بمباران‌های جنگ تحمیلی انجام شد، عنوان کرد: «فراخوان دوازدهمین دوره از جشنواره بیست روز پس از اختتامیه یازدهمین دوره جشنواره منتشر شد. در این دوره بخش های بیشتری را در جشنواره گنجانده‌ایم که از جمله آن بخش طرح و ایده و بخش اجراهای محیطی بود.»


وی ادامه داد: «در بخش مسابقه آزاد 72 اثر به جشنواره ارائه شد و در بخش آیینی 6 اثر با داوری مهرداد رایانی مخصوص، شهرام کرمی و مهدی حبیبی که یکی از هنرمندان استان است، انتخاب شد. انتخاب آثار از سوی یکی از هنرمندان استانی یکی از اتفاقاتی بود که برای اولین بار رخ داد. در بخش کودک که برای نخستین بار به جشنواره اضافه شده است 26 اثر به دبیرخانه ارسال شد که از این میان 5 اثر انتخاب شد.»


بادپروا همچنین تاکید کرد: «خارج از بخش کودک و با توجه به رویکرد آموزشی تربیتی فراخوان دیگری به نام جشن کودک خلاق مریوان منتشر شد که خانواده‌ها کودکان 7 تا 12 ساله خود را ثبت نام کنند تا آثارشان در سطح استان اجرا شود.»


وی ادامه داد: «در بخش مرور 5 اثر به جشنواره راه‌یافت. همچنین در این بخش آثار برگزیده جشنواره‌های خیابانی، جشنواره تئاتر کودک و نوجوان، جشنواره سراسری لاهیجان، جشنواره سراسری فتح خرمشهر، جشنواره سراسری رضوی نیز اجرا خواهد شد. در این دوره کارناوال جشنواره با همیاری مسئولان امنیتی، سیاسی در مریوان برگزار می‌شود.»


فاتح بادپروا همچنین عنوان کرد: «دبیرخانه جشنواره با اکثر کمپانی‌ها و شرکت‌های دنیا مکاتبه کرد و کارهای زیادی نیز از سوی این کمپانی‌ها به جشنواره ارائه شد. اما با توجه به شاخصه‌ها و فرهنگ ایرانی و همچنین توجه به اینکه در قالب نمایش‌ها باید گونه‌های خوب و آثار نمایشی معرفی شود، انتخاب‌ها را انجام دادیم که بر همین اساس 6 نمایش از فرانسه، اسپانیا، آذربایجان، اوکراین، برزیل و اقلیم کردستان به جشنواره راه یافت. همچنین در بخش معلولین یک اثر از کارهای هنرمند استانی اجرا خواهد شد. در بخش تجلیل ضمن برگزاری آیین بزرگداشت شهرام کرمی از دو هنرمند پیشکسوت تئاتر خیابانی نامغ‌ خدایار و فرامز قلیچ‌خانی تقدیر می‌شود. همچنین کارگاه‌های آموزشی کودکان خلاق توسط محسن اردشیر، آکادمی بدن دیوانه توسط یاسر خاسب، کارگاه آموزشی از ایده تا اجرا توسط قطب‌الدین صادقی برگزار خواهد شد.»


وی تاکید کرد: «با همکاری کانون منتقدان شرایطی را فراهم کردیم تا رضا آشفته و صمد چینی‌فروشان پس از اجرای آثار به نقد نمایش‌ها بپردازند. با توجه به شوراهای اسلامی شهرها و قول شیخ عطاری به عنوان شهردار کردستان با اخلاق‌ترین کسی که در حوزه تئاتر خیابانی کار می‌کند به عنوان شهروند افتخاری معرفی می‌شود و یکسال او و خانواده‌اش از حمایت‌های شهردار برخوردار خواهد بود.»


دبیر جشنواره تئاتر خیابانی مریوان اعلام کرد: «امسال برای 5 بخش جشنواره جایزه کمیته مردمی در نظر گرفته شده است. همچنین دو کتاب دفتر تئاتر خیابانی که آثاری از علی‌ظفر قهرمانی‌نژاد و فریندخت‌ زاهدی است رونمایی خواهد شد. پرتال تخصصی تئاتر خیابانی نیز با مسئولیت سامان خلیلیان افتتاح خواهد شد.»


نزدیک شدن به اهداف از پیش تعیین‌شده جشنواره


سامان خلیلیان در بخش دیگری از این نشست تاکید کرد: «رویکرد امسال جشنواره و حضور گروه‌های خارجی، برقراری ارتباط بین‌المللی و دیپلماسی فرهنگی است که پیش از این به عنوان یکی از اهداف جشنواره مطرح شد. امسال با حضور گروه‌ها سعی کرده‌ایم شرایط برقرار ارتباط با کمپانی‌ها و شرکت‌های خارجی و همچنین اثرگذاری در جشنواره‌های خارجی را تقویت کنیم. من نوید می‌دهم که امسال یکی از اتفاقات خوب را در جشنواره تئاتر خیابانی مریوان شاهد باشیم و به اهداف از پیش تعیین‌شده نزدیک‌تر شویم.»


فاتح بادپروا درباره بودجه این دوره جشنواره اعلام کرد: «امسال با پشتیبانی مدیر اداره کل هنرهای نمایشی و استانداری کردستان توانستیم چندین نشست را برگزار کنیم تا بودجه‌ای برای جشنواره اختصاص یابد که ریاست برنامه و بودجه کردستان 250میلیون تومان به ما اختصاص داد و این اتفاق برای اولین‌بار در جشنواره تئاتر خیابانی مریوان رخ داد. البته مرکز هنرهای نمایشی هم نسبت به دوره‌های گذشته به لحاظ بودجه بهتر از قبل به جشنواره توجه کرده است. اگرچه اصرار ما به تعیین ردیف بودجه مشخص بر هر دوره پابرجا است.»


سامان خلیلیان عنوان کرد: «از اردیبهشت امسال بنا بر بودجه مصوبه اداره کل هنرهای نمایشی 3 میلیون بابت برگزاری ورکشاپ تئاتر خیابانی به تمام استان‌ها مصوب شد که در نهایت 7 استان تاکنون آن را برگزار کردند که بسیار نیز ثمربخش بوده است. بسیاری از استان‌ها، جشنواره‌های استانی خودشان را دارند که به عرصه تولید کمک بسیاری کرده است. بودجه‌ای برای تولید تئاتر خیابانی به انجمن‌های نمایشی اضافه شده است که قطعا در تولیدات بی‌تاثیر نخواهد بود.»


دوازدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان از 17 تا 21 شهریورماه در مریوان برگزار خواهد شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته