دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 خرداد 1394 - 10:26

عمر ناوگان ریلی باید نصف شود

معاون فنی شرکت راه‌آهن با تاکید بر اینکه سن ناوگان حمل و نقل ریلی در ایران 30 سال است، گفت: سن متوسط ناوگان حمل و نقل ریلی کشور باید تا افق 1404 به 15 سال برسد.
کد خبر : 20900

احمدی در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا با بیان اینکه بر اساس برنامه افق 1404 باید سالانه 3 هزار دستگاه واگن باری و 300 دستگاه واگن مسافری وارد شبکه شود، افزود: بر این اساس تعداد واگن‌های باری در کشور باید تا این مدت از 22 هزار دستگاه به 50 هزار دستگاه و تعداد واگن‌های مسافری از 2 هزار به 4 هزار دستگاه برسد.


وی تصریح کرد: البته باید تا افق 1404 تعداد 500 دستگاه واگن باری نیز به علت سن بالا از رده خارج شوند که بدین ترتیب عملا باید 2 هزار و 500 دستگاه واگن مسافری تا 10 سال آینده وارد شبکه حمل‌ونقل ریلی شوند.


احمدی درباره برنامه های شرکت راه‌آهن برای کاهش عمر و افزایش تعدا واگن‌های ناوگان اظهار کرد: قرارداد ساخت و خرید 3 هزار دستگاه واگن باری، تعداد 100 دستگاه واگن مسافری و 50 دستگاه لوکوموتیو با شرکت مپنا در اردیبهشت‌ماه امسال از جمله برنامه‌های راه‌آهن برای کاهش سن متوسط این مد حمل‌ونقلی است.


معاون فنی شرکت راه‌آهن درباره واردات واگن دست دوم به کشور نیز تاکید کرد: واردات واگن دست دوم دستورالعمل مشخص و ابلاغیه وزیر راه و شهرسازی را دارد که صرف نظر آن راه‌آهن همواره باید به دو امر توسعه واگن و ساخت داخل به صورت همزمان با هم توجه داشته باشد.


وی ادامه داد: بر اساس این دستورالعمل واگن‌های دست دوم وارداتی به کشور باید دارای مشخصات فنی خاص و سن کم تر از 25 سال داشته باشند که علاوه بر آن لازم است تا به تعداد دستگاه‌های وارداتی یا واگن نو ساخت داخل وارد شبکه و یا واگن بالای 50 سال از شبکه خارج شوند.


احمدی با بیان اینکه مجوز واگن‌های وارداتی دست دوم به کشور تا کنون بر اساس این دستورالعمل بوده‌اند، اضافه کرد: این روش از سویی عمر متوسط ناوگان را کاهش داده و از سویی دیگر به الزام توسعه ساخت داخل نیز پاسخ می‌دهد.


معاون فنی شرکت راه‌آهن با بیان اینکه در سال‌های گذشته شرکت‌های سرمایه‌گذاری به تنهایی اقدام خرید واگن نو نمی‌کردند، عنوان کرد: به علت اینکه خرید واگن‌های مسافری نو تاکنون برای شرکت‌های سرمایه‌گذاری به تنهایی مقرون به صرفه نبود بنابراین این شرکت‌ها به خرید واگن دست دوم اصرار داشتند که در حال حاضر حدود 170 واگن از این طریق وارد ناوگان شده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته