دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

کرمان جشنواره هنرهای تجسمی جوانان را میزبانی می‌کند

نشست خبری بیست و چهارمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان با حضور مجید ملا نوروزی مدیر کل دفتر هنرهای تجسمی، رضوان صادق‌زاده دبیر جشنواره و محمدرضا علیزاده مدیرکل ارشاد استان کرمان برگزار شد.
کد خبر : 208918

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری آنا، مجید ملانوروزی در این نشست ضمن اشاره به اهمیت برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی جوانان، گفت: در کشور ما بیش از 35 جشنواره به شکل موازی از سوی نهادهای مختلف در حوزه تجسمی و با رویکردهای مختلف برگزار می‌شود، اما جشنواره جوانان؛ جشنواره‌ای است که برگزاری آن به دوش دولت بوده و باید استعدادهای جوان در سراسر کشور را کشف و حمایت کند و مسیر آنها را برای آینده هموار کند که از این منظر می‌توان گفت این جشنواره مهم‌ترین جشنواره تجسمی در کشور است.


وی ادامه داد: رویدادهای دیگر نظیر بینال‌های تجسمی نیز متعددند که برگزاری آنها از سوی انجمن‌ها، صنوف و بخش‌های غیردولتی انجام می‌شود اما موضوع جوانان حاکمیتی است و باید بدون اندیشه سودجویانه از سوی دولت پیگیری شود.


ملا نوروزی درباره جشنواره تجسمی جوانان توضیح داد: از زمانی که من به مرکز هنرهای تجسمی آمده‌ام، برای تمرکززدایی این جشنواره هر سال در یک شهر و استان برگزار می‌شود و امسال میزبانی این جشنواره را استان کرمان به عهده دارد.


وی گفت: این رویه فرصت خوبی را ایجاد می‌کند که هنرمندان فعال در استان‌های مختلف با حضور اساتید و در تعامل با آنها کار خود را ارتقا دهند.


رئیس مرکز هنرهای تجسمی درباره بودجه برگزاری این جشنواره گفت: طبق توافقی که با استان‌های مختلف داریم، هزینه اسکان و پذیرایی با مراکز استان است و الباقی هزینه‌ها از جمله مبلغ جوایز را ما به عهده داریم که مجموعا چیزی حدود 150میلیون تومان در هر دوره است.


وی در پاسخ به خبرنگار آنا درباره حمایت از برگزیدگان این جشنواره علاوه بر جایزه نقدی و پیگیری مسائل مربوط به هنر آنها در آینده توضیح داد: قبول دارم که در کشور ما برنامه‌ریزی خاصی برای حمایت از نخبگان وجود ندارد و این مساله تنها مربوط به حوزه تجسمی نیست، اما از آنجایی که اعتبار جایزه به داوران آن است، سعی کرده‌ایم از اساتید درجه یک در داوری‌ها استفاده کنیم که این امر منجر به این می‌شود که برگزیدگان خود به عرصه فعالیت‌های تخصصی‌تر ورود کنند و تا آنجایی که می‌دانم بسیاری از برگزیدگان دوره‌های قبلی با شرکت در جشنواره‌ها و برپایی نمایشگاه‌های مختلف این مسیر را ادامه دادند.


محمدرضا علیزاده، مدیرکل ارشاد کرمان نیز در این نشست درباره ظرفیت‌های این استان در حوزه تجسمی گفت: وجود حدود 660 هنرمند تجسمی دارای مدارج علمی، 7 باب نگارخانه در استان، 118 آموزشگاه هنری و دانشگاه‌ها و هنرستان‌های مختلف به علاوه وجود شخصیت‌های برجسته در حوزه تجسمی در استان کرمان ظرفیت‌های خوبی را ایجاد کرده است.


وی ادامه داد: یکی دیگر از ظرفیت‌های قابل توجه استان کرمان، موزه هنرهای معاصر صنعتی کرمان است که بعد از موزه هنرهای معاصر تهران از غنی‌ترین موزه‌های کشور به شمار می‌آید، آنچنان که بالغ بر 2500 اثر هنری از هنرمندان معاصر ایرانی و خارجی در این موزه نگهداری می‌شود که اختصاصا 2 گنجه به آثار سیدعلی اکبر صنعتی و سهراب سپهری اختصاص یافته است.


علیزاده درباره مسائل اجرایی جشنواره هنرهای تجسمی جوانان گفت: مطابق با برنامه‌ریزی‌ها و بازدیدهای صورت گرفته پذیرش میهمانان و هنرمندان از صبح روز 20 شهریور آغاز می‌شود و مراسم افتتاحیه را ساعت 18 خواهیم داشت.


وی ادامه داد: حضور در کارگاه‌ها و آغاز فرآیند رقابتی در هنرستان هنرهای زیبای کرمان از 21 شهریورماه آغاز می‌شود. همین‌طور بازدید از جاذبه‌های گردشگری، نگارخانه‌ها و غیره از جمله برنامه‌ریزی‌هایی است که برای هنرمندان در نظر گرفته‌ایم.


مدیرکل ارشاد کرمان ضمن اشاره به تدوین و رونمایی کتاب موزه هنرهای معاصر کرمان در این جشنواره درباره باقی برنامه‌ها توضیح داد: فرصت‌هایی را در طول جشنواره در نظر گرفته‌ایم تا هنرمندان و اساتید بتوانند با یکدیگر تعاملاتی را داشته باشند. همچنین تقدیر از 3 پیشکسوت هنرهای تجسمی استان کرمان که عبارتند از: هژبر ابراهیمی، ایرج یزدان‌پناه و علی خالقی تجلیل به عمل خواهد آمد.


وی افزود: مراسم اختتامیه در تاریخ 23 شهریورماه و از ساعت 20 در باغ تاریخی فتح‌آباد کرمان برگزار می‌شود.


در بخش دیگری از این نشست، رضوان صادق‌زاده، دبیر بیست و چهارمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان این جشنواره را یکی از پرمشغله‌ترین جشنواره‌های کشور خواند و گفت: اینکه هرسال این جشنواره در یک استان برگزار می‌شود و آثار ارسالی به این استان خواهد بود، این جشنواره را به یک جشنواره ویژه تبدیل کرده است که پیچیدگی‌های زیادی دارد.


وی توضیح داد: ما برای این دوره از جشنواره از 27 استاد هنرهای تجسمی برای داوری آثار دعوت کرده‌ایم که 9 نفر از آنان مسئولیت تدریس در کارگاه‌های 9گانه جشنواره را نیز برعهده دارند.


صادق‌زاده ادامه داد: شاید یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های این جشنواره با سایر جشنواره‌ها این باشد که ما در انتخاب هنرمندان علاوه بر اینکه به دنبال انتخاب بهترین‌ها هستیم، ترجیح می‌دهیم از تمام استان‌های کشور شرکت‌کننده داشته باشیم، اگرچه داوری‌ها عادلانه و براساس امتیازبندی‌ها صورت می‌گیرد و چه بسا ممکن است تمام برگزیده‌ها از یک استان باشند.


وی درباره مباحث آموزشی در کارگاه‌ها اظهار داشت: در این جشنواره کارگاه‌های آموزشی طی 2 روز برگزار می‌شوند که نزدیک به 200 هنرمند دعوت شده از سراسر کشور در آنها شرکت می‌کنند.


دبیر بیست و چهارمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان همچنین درباره نحوه داوری و ارائه آثار گفت: شرکت‌کنندگان در هر کارگاه باید طبق نظر استاد کارگاه 2 اثر که یکی آزاد و دیگری موضوعی است را خلق کند که مجموعه این آثار توسط داوران حاضر داوری خواهد شد.


وی درباره رشته‌ها و برگزیده‌‌های این جشنواره نیز گفت: رقابت در 9 رشته نقاشی، طراحی، خوشنویسی، حجم، نگارگری، پوستر، عکاسی، تصویرسازی و هنرهای جدید برگزار می‌شود و ما در هر رشته 3 برگزیده بدون رتبه‌بندی داریم که هرکدام برنده 2.5میلیون تومان جایزه می‌شود.


صادق‌زاده ضمن بیان اینکه برگزیدگان از بین 800 متقاضی انتخاب شده‌اند، اظهار داشت: تعداد شرکت‌کنندگان در جشنواره امسال نسبت به سال گذشته 80 متقاضی افزایش داشته است که فکر می‌کنم این افزایش تعداد به دلیل این بود که فراخوان جشنواره امسال زودتر از سال گذشته منتشر شد. طبق آمار به دست آمده تهران با 115 متقاضی، اصفهان با 79 متقاضی و آذربایجان شرقی با 72 متقاضی رتبه‌های اول تا سوم را به خود اختصاص دادند و کمترین تعداد تقاضا که یک نفر بود، مربوط می‌شود به استان سیستان و بلوچستان.


انتهای پیام/

برچسب ها: مجید ملانوروزی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته