دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 شهريور 1396 - 10:43

رونمایی از کتاب درسی حفاظت از محیط زیست برای کلاس یازدهمی‌ها در همدان

کتاب درسی پایه یازدهم متوسطه با عنوان انسان و محیط زیست در دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان رونمایی شد.
کد خبر : 207993

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، مدیرکل دفتر آموزش سازمان حفاظت محیط زیست دانشگاه آزاد اسلامی همدان در مراسم بازگشایی کارگاه سه روزه آموزشی و تربیتی مدرسان آموزش و پرورش کشور اظهار کرد: «هر وقت حرف از برگزاری برنامه‌های فرهنگی و آموزشی می‌شود به عنوان محل برگزاری قرعه به نام استان همدان و پایتخت تاریخ و تمدن کشور می‌افتد .»


کیومرث کلانتری از آغاز برنامه‌ها و طرح درس‌های تدوین شده برای سنین پیش‌دبستانی سخن گفت و افزود: «مباحث زیست‌محیطی برای کودکان در سه بسته آموزشی ویژه پیش‌دبستانی‌ها، مربیان و اولیای آنان تدوین و مباحثی در دروس پایه‌های اول تا دهم آموزش و پرورش گنجانده شده است و در پایه یازدهم برای نخستین‌ بار به عنوان یک درس معرفی می‌شود.»


وی گفت: «اهمیت محیط زیست و تدوین کتاب آموزشی در این زمینه به عنوان نخستین‌بار است که در آموزش و پرورش اتفاق می‌افتد .»


کلانتری، محیط زیست را به عنوان مجموعه‌ای از عناصر معرفی و اظهارکرد:« آب، خاک، هوا، جانوران، گیاهان و انسان‌ها مجموعه محیط زیست را تشکیل می‌دهند که اگر بخواهیم این محیط در شرایط مناسبی باشد باید همه عناصر آن را در تناسب با یکدیگر و نظم و تعادل نگهداریم تا مشکلی در آن رخ ندهد .»



وی وزن و ارزش محیط زیست را در ایمنی و سلامت آن دانست و تأکید کرد: «امروزه توسعه صنعتی، تولید پساب‌ها، جنگ‌ها و بلایای طبیعی مانند سیل و طوفان بر محیط زیست تأثیر می‌گذارد و آن را دچار زیان‌هایی می‌کند .»


آموزش‌های محیط زیستی باید از سنین پایین آغاز شود و با گسترش سواد زیست‌محیطی مشکلات این بخش که عمدتا فرهنگی و دیدگاهی است حل خواهد شد

مدیرکل دفتر آموزش سازمان حفاظت محیط زیست، ایران را دارای تنوع زیست محیطی فراوان دانست و تصریح کرد: «با وجود تنوع بالایی که در این زمینه در کشورمان وجود دارد، به سبب در حال توسعه بودن کشور این زیست بوم بسیار شکننده و آسیب‌پذیر است .»


وی رشد جمعیت و در حال توسعه بودن کشور را به عنوان عوامل تأثیرگذار بر محیط زیست برشمرد و افزود: «افزایش سالانه یک میلیون نفر به جمعیت کشور، مواجهه با کمبود آب و خشک سالی، تبخیر بالا، وجود پوشش‌های گیاهی و جنگل‌های کم که تنها 7.5 درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص می‌دهد و 9 درصد از مساحت کشور که دارای زمین‌هایی قابل کشت برای کشاورزی است، همه نشان‌دهنده در حال توسعه بودن کشور است .»


کلانتری توسعه را از جمله مواردی که تأثیر فراوان بر محیط زیست دارد، عنوان کرد و گفت: « جمعیت فراوان و در حال رشد نیاز به غذا دارد و با توجه به منابع محدود و نیازهای نامحدودی که کشور با آن مواجه است، مدیریت منابع مهم می‌شود و برای اینکه توسعه با حفاظت محیط زیست در تناقض نباشد باید در کنار توسعه، محیط زیست را هم دید تا این مهم با توجه به همه جوانب محقق شود .»


مدیرکل دفتر آموزش سازمان حفاظت محیط زیست با توجه به اجرای نادرست برنامه‌های آمایش سرزمین و مدیریت منابع و فضا و انسان‌ها یادآور شد: «توسعه شهرها که تاکنون بدون مدیریت صحیح صورت گرفته، احداث کارخانه‌ها و صنایعی مانند فولاد و ذوب‌آهن در مرکز ایران و در جاهایی که منابع آب ندارد و کشت برنج در مناطقی مانند اصفهان که منابع آب فراوان ندارد از جمله مدیریت‌های ناصحیحی است که صورت گرفته و موجب خشکی دریاچه‌های پریشان، ارومیه و باتلاق گاوخونی شده است .»


کلانتری اظهار کرد: «راهی به جز بازگشت به اصول و مباحث پایه‌ای محیط زیست کشور نداریم و برنامه‌هایی برای احداث کارخانه‌ها داریم و کشت محصولات نیازمند به آب فراوان باید به مناطق ساحلی که 3هزار کیلومتر خط ساحلی در کشور داریم، برده شود .»


وی با اعتقاد 100درصدی سازمان حفاظت از محیط زیست با توجه به لزوم توجه و پرداختن به توسعه کشور، گفت: «توسعه در صورتی درست اجرا خواهد شد که محیط زیست را هم در کنار آن ببینیم و دولت تدبیر و امید که به عنوان دولت محیط زیستی معرفی شده، برنامه‌های فراوانی درباره آموزش و فرهنگ‌سازی در زمینه محیط زیست دارد و اجرای آن را پیگیری خواهد کرد .»


مدیرکل دفتر آموزش سازمان حفاظت محیط زیست با توجه به بیان مقام معظم رهبری اظهار کرد: «آموزش‌های محیط زیستی باید از سنین پایین آغاز شود و با گسترش سواد زیست‌محیطی مشکلات این بخش که عمدتا فرهنگی و دیدگاهی است حل خواهد شد.»


وی تأکید کرد: «تا مردم نخواهند این مهم عملی نخواهد شد، محیط زیست را نمی‌توان با دستور و مأمور و پلیس حفاظت کرد بلکه با تغییر تفکر و حمایت و توجه عمومی می‌توان آن را کنترل کرد و همه 80 میلیون نفر جمعیت کشور باید به دوستداران محیط زیست تبدیل شوند .»


مدیرکل دفتر آموزش سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: «نخستین‌بار است که آموزش و پرورش یک دستگاه تخصصی را به همکاری می‌پذیرد و برای تدوین کتاب درسی با آن مشارکت می‌کند البته کتاب حاضر که با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست تألیف شده، به‌طور قطع ایراداتی دارد که در ویرایش‌های بعدی اصلاح خواهد شد.»


کلانتری کتاب انسان و محیط زیست را کتابی مسأله‌محور خواند و گفت: «روش آموزش این کتاب با دروس دیگر تفاوت‌هایی دارد که در این دوره کارگاه‌های سه روزه مدرسان با نحوه ارائه آن آشنا خواهند شد .»


وی ورود دو واحد درسی اختیاری محیط زیست به دروس رشته‌های دانشگاهی غیرمحیط زیستی را نیز مطرح کرد و افزود: «از سال‌های آینده این واحد درسی اختیاری، اجباری می‌شود تا اهمیت آموزش و آشنایی با محیط زیست برای سایر دانشجویان بیان شود .»


کلانتری با تأکید بر نیاز به فرهنگ‌سازی و آموزش در زمینه محیط زیست عنوان کرد: «نسل‌های آینده باید به نسل دوستدار محیط زیست تبدیل شوند و براساس اصل 50 قانون اساسی کشور حفاظت از محیط زیست وظیفه عمومی است که تاکنون به رعایت آن توجهی نشده است.»


مدیرکل دفتر آموزش سازمان حفاظت محیط زیست با توجه به لزوم استفاده از فارغ‌التحصیلان رشته‌های محیط زیست، جغرافیا و زمین‌شناسی برای این درس، اظهار کرد: «این درس یک مبحث بین‌رشته‌ای است و برای تدریس آن نیاز به آشنایی با علوم متعدد و مرتبط با حوزه‌های جغرافیا، محط زیست، زمین شناسی و گردشگری است که آموزش و پرورش باید علاوه بر نیروهای خود از چنین افرادی نیز بهره ببرد .»


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب