نبود تفاوت قیمت در بازارها آزاردهنده بود/ مشتریان بر اساس کیفیت و تنوع پول پرداخت میکنند
ابراهیم درستی، نایب رئیس اتاق اصناف در گفتوگو با آنا با اشاره به آزادشدن قیمت تولیدات کارخانههای داخلی و تعیین قیمت در فروشگاههای زنجیرهای یا فروشگاه خردهفروشی بر اساس میزان عرضه و تقاضا گفت: نبود رقابتپذیری و شفافیت در درج قیمت تمام شده کالاهای تولید ملی و همچنین دستوری بودن قیمتها برای مصرفکنندگان نهایی از جمله معایب بازار در حوزه فروش کالا است چراکه هیچگاه این بازار دستوری، نتوانست به سمت ارتقا منافع تولیدکننده و مصرفکننده حرکت کند.
وی ادامه داد: وزیر سابق صنعت باید در طول مدت زمان دولت یازدهم، نسبت به رقابتیسازی بازار داخلی و شفافیت در نرخگذاری اقدامات لازم را عملیاتی میکرد ولی امروز روند اجرایی این حرکت برای مهرماه سال جاری و به دولت دوازدهم رسیده است.
عضو هیات رئیسه اتاق اصناف ایران با اشاره به اینکه باید این بخشنامه زودتر رنگ عملیاتی به خود میگرفت، تصریح کرد: نواقص و محاسن عملیاتی شدن چنین طرحهایی در بازار بسیار حائز اهمیت است زیرا میتواند بار روانی مثبت یا منفی را در جامعه از خود بر جای بگذارد.
درستی افزود: از سوی دیگر سهدسته کالایی نظیر بیسکویت، شیرینیجات و شکلات؛ چیپس، اسنک و سایر تنقلات ؛ مواد سلولوزی مانند دستمال، حوله کاغذی و ... شاید جزو کالاهای اساسی نباشند اما جزو کالاهای پرمصرف جامعه تلقی میشوند بنابراین حساسیت بالایی در شفافیت نرخگذاریها وجود دارد.
نایب رئیس اتاق اصناف اظهارکرد: بازار آزاد به معنای دست باز مصرفکننده در انتخاب کالای دلخواه خود بوده نه اینکه تمامی کالاها با کیفیتهای متفاوت تنها با یک قیمت در فروشگاهها ارائه شود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: تنوع ارائه محصولات در این سه دسته کالایی در سطح شهر بسیار بالاست و عرضهکنندگان میتوان با رقابت سالم به سمت فروش بیشتر کالاهای خود حرکت کنند.
انتهای پیام/