دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 شهريور 1396 - 10:55
به مناسبت روز همدان و زادروز ابوعلی سینا

همدان، شهری با آثار تاریخی تازه کشف شده

استان همدان با توجه به مناظر بکر و آب‌وهوای مطلوبش در فصل تابستان میزبان میزان زیادی از گردشگران است.
کد خبر : 205625

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، با توجه به اینکه روز اول شهریورماه زادروز بوعلی‌ سینا است و ارتباط وی با استان همدان در هم تنیده شده، این روز به عنوان روز همدان شهرت یافته است.


مردم اقصی نقاط ایران با گردآمدن در چنین روزی در همدان ضمن بازدید از بناهای تاریخی این استان که بیش از سه هزار سال قدمت دارد، در کنار ادای احترام به مقام شامخ بوعلی سینا از برنامه‌های فرهنگی چون نمایشگاه‌های عکس، نمایشگاه گل و گیاه، بازدید رایگان از موزه، برگزاری جشن ازدواج، تخفیف فیلم های سینمایی، مسابقات ورزشی و ... استفاده می‌کنند.


از آنجا که همدان به عنوان یکی از ۵ شهر گردشگری و تاریخی کشور محسوب می‌شود، علاوه بر صنایع دستی ممتازش که سال گذشته نیز به ثبت رسید، می‌تواند نقش مهمی در آشتی مردم با بناهای تاریخی و چرخه اقتصادی صنعت گردشگری ایفا کند.


تپه هگمتانه، گنجنامه، شیر سنگی، گنبد علویان، غار علیصدر، برج قربان، آرامگاه بوعلی‌سینا، آرامگاه باباطاهر، حمام حاج آقا تراب، بازار و حمام قلعه بخشی از اماکن تاریخی همدان به شمار می‌روند که هر ساله میزبان حجم زیادی از گردشگران است.




غار علیصدر: این غار در سال 1342 توسط کوهنوردان همدانی کشف شد و بزرگترین مسیر قایقرانی در غارهای آبی جهان را دارد. ارتفاع غار از سطح دریا ۲۱۰۰ متر است. در دسته غارهای آبی قرار دارد و عمق آب زلال آن در برخی از قسمت­ها به 17 متر نیز می­رسد. این غار آهکی زیبا چشم اندازهای منحصر به فردی را در پیش چشن بینندگان قرار می­دهد. دمای داخل غار حدود16 درجه سانتیگراد و دمای آب آن 12 درجه سانتیگراد بوده و تقریبا در تمام فصول سال یکنواخت است و فاقد رنگ و بو است.


یکی از منابع تامین کننده آب غار علیصدر، غار سراب است. راه دسترسی و امکانات رفاهی پیرامون غار مناسب است. این مجموعه تفریحی شامل یک باب مهمانسرا، ده دستگاه ویلای چوبی یک و دو خوابه، شانزده دستگاه سوئیت اقامتی، پنجاه دستگاه چادر صحرائی، رستوران، بازارچه خرید مواد خوراکی و صنایع دستی، نمازخانه، سرویس بهداشتی، پارکینگ و فضای سبز است.


حمام حاج آقا تراب: قدمت این بنا به دوران قاجار بازمی­گردد. بانی ساخت آن مرحوم حاج میرزا محمد تقی که از خیرین شهر بوده است، و این حمام به نام پسر وی معروف شده است. از دو بخش زنانه و مردانه (دو قلو) تشکیل شده بوده و دارای معماری، گچ بری­ها و نقاشی­های زیبایی است. این حمام امروزه به موزه مردم شناسی تبدیل شده است. یکی از بخش­های جالب آن نمایش سنت حنابندان است. این بنا در سال 1355 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.


شیر سنگی: این مجسمه سنگی یکی از آثار مکشوفه از تپه­ای باستانی است که با توجه به بقیه آثار کشف شده از دوران اشکانیان و یا حتی مادها بر جای مانده است. در سال 319 هجری قمری هنگام تصرف همدان توسط دیلمیان، مردآویج دیلمی قصد داشت تا این مجسمه و قرینه آنرا که بر دروازه شهر قرار داشت را به ری منتقل کند. اما در این امر موفق نبود و در نتیجه یکی از شیرها را تخریب و پنجه این شیر را نیز شکست. این شیر بر زمین افتاده بود تا اینکه در سال 1328 توسط مهندس سیحون جابجا شده و در روی سکوی فعلی قرار داده شد. این اثر تا سال این اثر در سال 1310 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.


کشف سازه خشتی ازدوره آهن 3 (احتمالا ماد) با دیوارهای قطور، سکوی آتشدان و سکوهای نشیمن با ابعادی بزرگ‌تر از معبد نوشیجان در تپه حاجی‌آباد و کشف سنگ قبر متعلق به دوره ایلخانی در شهرستان تویسرکان از آثار تاریخی جدید همدان است.



البته جاذبه‌های طبیعی و آب‌وهوای این استان باعث شده است تا فصل تابستان بهترین زمان برای سفر به استان همدان باشد. با حضور در باغ‌های میوه می‌بینیم که این استان به دلیل هوای کوهستانی که دارد در شهریورماه، محصولات کشاورزی خود را برداشت می‌کند. گردوی چرب و خوش‌طعم تویسرکان و سفال لالجین یکی از محصولات و تولیدات همدان است که شهرت زیادی در کشور دارد.




دانلود فایل صوتی

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته