دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 مرداد 1396 - 13:14
به دنبال اجرای موسیقی و نمایش در بناهای تاریخی؛

ممانعت مسئولان کاخ سعدآباد از بازدید رسانه ها از پشت صحنه پروژه سی

اجرای کنسرت نمایش «سی» با استقبال گسترده مخاطب مواجه شد، و طبیعتا این استقبال مسائلی را با خود به دنبال داشت، یکی از این موارد تخریب‌های احتمالی کاخ سعد‌آباد در 25 شب اجرا و حضور نزدیک به 4 هزار نفر در یک اجرا بود، خبرنگاران میراث فرهنگی با هدف شفاف‌سازی نسبت به آنچه روی داده، به سعدآباد مراجعه کردند که با درهای بسته مدیر کاخ سعدآباد، مدیر روابط عمومی کاخ سعدآباد و مدیر روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی روبه‌رو شدند.
کد خبر : 204578

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، چندی است که پروژه «سی» به عنوان اثری موسیقایی-نمایشی، با حضور هنرمندان چهره موسیقی و تئاتر کشور در کاخ سعدآباد میزبان علاقه‌مندان و هواداران هنرمندان است. این پروژه با تلاش همایون شجریان و سهراب پورناظری و به کارگردانی علی اصغر دشتی، و بازی سحر دولتشاهی، مهدی پاکدل و بهرام رادان آماده شده تا با اشاره به اسطوره‌های ایرانی و بهره گرفتن از شاهنامه، یادآور هرچه بیشتر فرهنگ و تمدن ایران زمین باشد.


تا اینجای کار نه تنها هیچ انتقادی به اجرا وارد نیست بلکه همه مردم از تولید و ارائه چنین اثری خوشحال بودند تا این‌که با آغاز اجرا عکس‌هایی از این موسیقی نمایش در فضاهای مجازی و رسانه‌ها منتشر شد که صحنه نورپردازی و بالا رفتن یکی از بازیگران از ستون‌های کاخ ملت سعدآباد را نشان می‌داد.



ضمن اشاره به این‌که کاخ ملت یکی از بناهای تاریخی مهم در تهران است و به عنوان اقامتگاه تابستانی خاندان پهلوی شناخته شده است و حالا بالارفتن بهرام رادان و آویزان شدن وی از ستون‌های این کاخ، نگرانی‌های فراوانی نسبت به تخریب این بنا با عمر نزدیک به صد ساله را برانگیخته‌است. باید گفت آسیب زدن به میراث فرهنگی تنها نقاشی کردن و یا کندن یک بنای تاریخی نیست، زمانی که این اتفاق از سوی هنرمندان که برای مردم الگو هستند می‌ا‌فتد، باید نگران تاثیر روانی این کار بر مخاطبان و مردم بود، خصوصا که میراث فرهنگی این روزها باید بیشتر مورد مرمت و حفاظت قرار گیرد.



بر همین اساس خبرنگار فرهنگی آنا (در قالب بازدید جمعی خبرنگاران) باهدف بازدید از کاخ و بررسی آسیب‌هایی ناشی از اجرای «سی»، که هر شب پذیرای 3800 مخاطب و حدود 200نفر از عوامل پشت صحنه در فضای باز و بر روی چمن‌ است، به سعدآباد مراجعه کرد تا پاسخی برای این سوال که آیا کاخ ملت توانایی میزبانی از این حجم از جمعیت و این شکل از اجرا را دارد یا نه، بیابد.




در ادامه بازدید؛ جمعی از خبرنگاران، خواستار بازدید از اتاق گریم و فضایی که به گروه اجرایی این اثر اختصاص داده شده، بودند که با رفتار ناشایستی از سوی حیدری مدیر روابط عمومی کاخ سعدآباد شدند که این نوع رفتار گما‌نه‌هایی همچون وارد شدن آسیب‌های جدی در پی تعبیه فضای گریم و لباس به این اجرا و یا تخلفاتی دیگر را در ذهن متبلور می‌کرد.


به دنبال تماس‌های تلفنی با پوریا سوری مدیرروابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، فضای ممانعت از بازدید اهالی رسانه که به دنبال رسالت خود به کاخ سعدآباد آمده بودند شدت گرفت و این امر وجود احتمالات ناشی از آسیب‌های موجود در پی اجراهای تئاتر و موسیقی در بناهای تاریخی را تقویت کرد.


در حالی که مدیر روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی پپش از این همواره بر دسترسی آزاد به اطلاعات تاکید می‌کرد اما حالا شاهد مخفی نگاه‌داشتن برخی حقایق هستیم که مربوط به کاخ سعدآباد به عنوان اموال عمومی است و شاید بتوان این پنهان کاری را مرتبط با استفاده از اشعار او در پروژه سی دانست.


بازدید خبرنگاران از محل اجرای «سی»نشان از خلاف گفته‌های مدیر روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی در نشست خبری می‌‌داد. سوری در نشست خبری پروژه «سی» از ضرورت حفاظت و نگهداری بناهای تاریخی به واسطه تفاهم‌نامه انعقاد شده و استقرار استیج با فاصله از بنا سخن گفت و این در حالی است که امروز شاهد آویزان شدن یک بازیگر از ستون‌ها، چیده شدن 3800 صندلی چیده شده بر روی چمن‌های کاخ، نورپردازی، ارتعاش صدای سیستم‌های صوتی، مانیتورها و بلندگوهایی که در فضای بیرونی کاخ ملت قدعلم کرده‌‌اند هستیم که بی‌شک می‌تواند صدماتی را به همراه داشته باشد.




در این میان البته تعدد شعارها و بنرهای تبلیغاتی نیز از حواشی شب‌های شلوغ این ایام سعدآباد است. گویا شرکت سامسونگ به عنوان یک برند تجاری توانسته است با تبلیغات گسترده در محوطه کاخ ملت به خوبی خودنمایی کند و با قرار گرفتن در مسیر ورود از در صاحبقرانیه تا فضای پیرامونی اجرا، توجه مخاطبان را به خود جلب کند ولی ای‌کاش تبلیغاتی نیز وجود داشت تا در کنار درآمدزایی، فرهنگ نظافت و پاکیزگی بناهای تاریخی را نیز به مردم یادآوری کند.




طبق اطلاعات فروش بلیت پروژه «سی» تا امروز و با در نظر گرفتن میانگین قیمت بلیت‌ها و حتی رزرو 300 صندلی برای مهمان، به این نکته می‌رسیم که این اثر در هر اجرا بالغ بر 350 میلیون تومان درآمد داشته است. به عبارت دیگر اگر برای این اجرا 3500 صندلی با قیمت میانگین 100 هزار تومان نیز در نظربگیریم رقم محاسبه شده 350 میلیون تومان است که با احتساب 25 شب اجرا 8 میلیارد و 750 هزار میلیون تومان درآمد خواهد داشت. این در حالی است که اندیشه‌های اقتصادی و کسب درآمد برگزارکنندگان و اجاره‌ای که عاید سازمان میراث فرهنگی می‌شود، نباید اهمیت و التزام این سازمان در حفظ و نگهداری از میراث فرهنگی کشور را نفی کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب