دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 مرداد 1396 - 13:23
گزارش آنا به بهانه روز صنعت دفاعی؛

فعالیت های موشکی روی ریل پیشرفت/قدرت دفاعی ایران معادله قدرت در منطقه را تغییر داده است

فعالیت های نظامی ایران علی رغم تحریم و تهدید و محدودیت های فراوان با تلاش متخصصان همواره رو به رشد و پیشرفت است و ایران را در طراز کشور های قدرتمند جهان در بحث های دفاعی قرار داده است.
کد خبر : 204190

حوزه دفاعی و امنیتی خبرگزاری آنا - ابوالقاسم رحمانی؛ "ما باید نیروهای مسلح خودمان را هرچه بیشتر و با کیفیت‌تر و عمیق تر تقویت کنیم و این کار را خواهیم کرد. ابرقدرتها - و امروز به‌طور مشخص امریکا - به این اکتفا نمی‌کنند که حول‌وحوش خانه‌ی خود، در گرانادا و پاناما و امثال آن دخالت کنند؛ دخالت را به مناطق دوردستی مثل خلیج‌فارس هم کشاندند؛ اگرچه این اولین بارشان نبود. اولین باری که دخالت نظامی در این مناطق انجام گرفت، سال ۱۳۵۹ بود که نیروهای امریکا به فرمان رئیس‌جمهور دمکرات، به قصد این‌که خود را به تهران برسانند، به طبس حمله‌ی نظامی کردند. البته از همان نیمه‌ی راه، جسدهای سیاه‌شده و جزغاله شده‌شان برگشت!


ما با این تجربه و تجربه‌های دیگر، لازم است نیروهای مسلح را تقویت کنیم؛ تقویت با ابزار مدرن و پیشرفته، تقویت با نگهداری و خودکفایی، تقویت با سازندگی‌ها در درون نیروهای نظامی و سازمان صنایع دفاع، تقویت با دانش - کاری که شما در این‌جا می‌کنید - تقویت با تجربه و آزمایش و تمرین دایمی و مستمر، تقویت با ایمان که پشتوانه‌ی همه‌ی آنهاست."


اینها بخشی از بیانات مقام معظم رهبری در سال 1369 در جهت لزوم تقویت توان دفاعی و نظامی کشور است. رهنمودهایی که رفته رفته با غیرت و همت متخصصان و دانشمندان و متفکران عرصه دفاعی کشور روزبه روز بیشتر رشد و پیشرفت داشته و توانسته ایران را هم ردیف دیگر کشور های قدرتمند دنیا در عرصه نظامی قرار دهد و نقش مهمی را در بازدارندگی ایفا کند.


در تحلیلی کلی می توان گفت ایران قبل از انقلاب، دارای سیاست خارجی و دفاعی مستقلی نبود و به عنوان یک کشور تابع، در قلمرو قدرت بلوک غرب با محوریت آمریکا در نظام دو قطبی حاکم بر روابط بین‌الملل عمل می کرد. ارتش ایران به خاطر نقشی که آمریکایی ها تحت عنوان سیاست دو ستونی برای ایران به عنوان «ژاندارم منطقه خلیج فارس» تعریف کرده بودند، کاملاً تحت کنترل ایالات متحده بود. هزاران مستشار نظامی آمریکایی در بخش‌های کلیدی ارتش حضور داشتند.


ایران قبل ازانقلاب درراستای تامین منافع غرب در منطقه، ایفای نقش می‌کرد. همین وضعیت موجب می شد تا کشورما که دارای تمدنی چند هزار ساله بود؛ از جنبه های مختلف اجتماعی؛ فرهنگی؛ علمی؛ فناوری؛ نظامی و تسلیحاتی دچار عقب ماندگی های شدید شود.


یک نگاه مقایسه‌ای به نتایج و کارکردهای انقلاب اسلامی در صحنه عمل نسبت به دوره قبل از انقلاب و کشورهای هم طراز، از یک طرف گویای تغییرات بزرگ و غیرقابل انکار و خیره کننده ناشی از انقلاب در 36 سال گذشته و از طرف دیگر ترسیم کننده یک دورنمای ایده‌ال و آرمانی برای آینده است و این همه در شرایطی بدست آمده که دشمنان خارجی و ایادی داخلی آنان، همواره در تلاش بوده اند تا از هر اهرمی برای تحت فشار گذاردن کشور و ناکام گذاشتن طرح‌ها و برنامه‌های آن بهره گیرند.


با پیروزی انقلاب اسلامی ارتش ایران که کاملا وابسته و تحت نفوذ آمریکایی‌ها بود و کلیه تسلیحات نظامی را از غرب خریداری می کرد و هزاران مستشار نظامی در ارتش ایران حضور داشتند و قدرت نظامی و دفاعی کشور در راستای تأمین منافع غرب تعریف شده بود. اکنون پس از گذشت 39 سال از پیروزی انقلاب اسلامی و از سر گذراندن فشارهای نظامی، هشت سال دفاع مقدس و تحریم های سیاسی و اقتصادی، سیستم دفاعی، نظامی و امنیتی کشور به طورکلی متحول شده است.


به طورکلی دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران پس از انقلاب اسلامی نشان می دهد که ایران قبل ازانقلاب با ایران بعد از انقلاب تفاوت فاحشی در زمینه های مختلف نظامی و دفاعی دارد.


اما در دهه اخیر و به مدد فعالیت چشمگیر دانشمندان عرصه دفاعی همچون تهرانی مقدم ها، توان موشکی کشور از سایر بخش ها پیشی گرفته است و حتی نزدیکتر که بیاییم و معطوف به حملات اخیر سپاه پاسداران به مقر تروریست ها بشویم این قدرت بی نظیر بیشتر نمایان می شود. حملاتی که به درستی و به وضوح صحت و جدیت این پیام مقام معظم رهبری را که فرمودند: "هم دشمن بداند، هم دوستان با اخلاص بدانند، هم آن دوستانی که گاهی دلشان می‌لرزد بدانند که جمهوری اسلامی مستحکم ایستاده است و بدانید آنها نمی‌توانند به ما سیلی بزنند، ما به آنها سیلی خواهیم زد." تداعی می کند و به تمامی مستکبران و ظالمان و زورگویان هشدار می دهد که ایران اسلامی هرگز با دشمنان خود مماشات نخواهد کرد.


در این مقطع حساس بیشتر توان جمهوری اسلامی در بخش دفاعی معطوف به پیشرفت های موشکی است.


شهید تهرانی‌مقدم را پدر موشکی ایران می‌دانند که از دهه‌ی ۶۰ وارد این حوزه شد. سؤال این است چه شد که شهید تهرانی‌مقدم اهمیت و ضرورت بحث موشکی و خودکفایی در این موضوع را تشخیص داد و به آن ورود پیدا کرد؟


وی اعتقاد داشت که باید بتوانیم قدرتمند باشیم و از امنیت مردم و نظام‌مان حمایت کنیم. او تاریخ را هم خوانده بود، تاریخ گذشته ایران و صدر اسلام، خب اینها همه مملو از تجربیات تلخ بود و عبرتهایی بود که باید از آنها درس می‌گرفتیم. اینکه شهید تهرانی‌مقدم دنبال صنعت موشکی رفتند ابزاری بود که می‌توانست ما را به نقطه‌ی قابل قبولی در دفاع از خود برساند.


شاید امروز اگر موشکی نداشتیم که آماده پاسخ دندان شکن به صهیونیست ها باشد، چه بسا تا الآن جنگی رخ داده بود و آنها به بهانه‌ی واهی مسئله‌ی هسته‌ای، به مراکز هسته‌ای ما حمله کرده بودند. ولی کارها و نگاه دور شهید تهرانی‌مقدم باعث شد که این مسیر بعد از پایان جنگ متوقف نشود و ادامه پیدا کند و امروز به یک نقطه‌ی قابل قبولی برسیم.


یکی دیگر از ویژگی های شاخص ایشان نگاه منطقه ای به مقوله دفاعی و نظامی علاوه بر نگاه داخلی بود. که نشان از دورنگری های ایشان در مقوله دفاعی دارد.


اما اگر حمله اخیر موشکی سپاه به مقر داعش را نیز مورد بررسی قرار دهیم، واکنش های مختلفی نسبت به آن صورت گرفته است که همگی موید توان بالای نظامی و دفاعی ایران است. در این بین بودند رسانه ها و مقاماتی که سعی در سنگ اندازی در این مسیر داشتند و هدف آن ها چیزی جز مخالفت با نظام اسلامی و سعی در شکست دادن آن نیست. آنها می‌خواهند کاری کنند که خلع سلاح بشویم و نتوانیم مقابله به مثل کنیم. می‌خواهند قدرت امنیت‌بخشی را از ما بگیرند و به بحران برخی کشورهای منطقه مبتلا شویم.


سردار حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز اشاراتی به پیشرفت های موشکی کشور دارد، وی می گوید: در حوزه موشکی تا جایی پیشرفته ایم که فاصله تبدیل ایده به محصول از ۱۰ سال به دو سال وحتی در مواردی به شش ماه رسیده است.


همچنین به بیان حاجی زاده ما از اول انقلاب در بحث تسلیحات نظامی تا به امروز تحریم هستیم و در دوران دفاعه مقدس تکنولوژی هدایت کنترل موشک ها را نداشتیم اما با مقاومت، ایثار و اراده عموم مردم قدم به قدم جلو رفته و مهم این بود که هربار شکست خوردیم، فرماندهان متوقف نشدند و شکست ها باعث مبدا حرکت و پیروزی بعدی شدند و الان موفق هستیم.


در بحث رادارها هم می گوید: رادار های ساخته شده در کشوراز ۱۶۰ تا هزار کیلومتری نیازهای ما را پوشش می دهند، این رادارها براساس نیازمندی های کشور با کیفیت ۱۰ برابر موجود در بازار و یک سوم قیمت ارزان ترین کشور فروشنده ساخته می شوند.


و می توان گفت همه ی اینها به خوبی نشان دهنده ی رشد بی نظیر صنعت دفاعی و موشکی ایران است. پیشرفت هایی که علی رغم مشکلات و محدودیت های بسیار زیاد حاصل شده است.


لیستی از محصولات تولیدی صنعت موشکی کشور را با هم مرور می کنیم.


موشک های بالستیک دوربرد: شهاب۴، شهاب۵، شهاب 6، سجیل، ماهواره بر سفیر و پروژه کوثر


موشک های بالستیک میان برد: شهاب 3، فجر 3، عاشورا و قدر 110


موشک های بالستیک کوتاه برد :شهاب 1، شهاب 2 و فاتح 110


موشک بالستیک ضد کشتی :خلیج فارس


راکت های توپخانه ای :صمید، تندر 69، زالزال 1، زلزال 2 و زلزال 3


موشک های زمین به هوا :محراب، شاهین، میثاق 1، میثاق 2، صیاد 1، شهاب ثاقب و مرصاد


موشک ضد هلی کوپتر :قائم


موشک های ضد تانک هدایت شونده :صاعقه، رعد، توفان، توفان 2، توفان 5، توسن و دهلاویه


موشک های ضد کشتی: نور، کوثر، قادر و ظفر


موشک کروز: نصر 1 و مسکات (در حال توسعه)


موشک بدون بال: قیام


موشک های هوا به زمین: شفق، شاهین 3، ستار و عصر 67


موشک های هوا به هوا: فاطر و سجیل


اژدرها: کوسه، یاسین و حوت


کاتیوشا: آرش، فجر 3، فجر 5، فلق 1، فلق 2، عقاب و حاسب


بعد از بررسی صنایع موشکی می توان گفت در شمایی کلی جمهوری اسلامی ایران از نظر قدرت دفاعی، در سطح بازدارندگی قرار دارد. پیشرفت‌های نظامی در کشور به‌ویژه در صنایع دفاعی، به گونه‌ای است که علاوه بر تأمین تمامی نیازمندی‌های نیروهای مسلح در حوزه‌های گوناگون، و ساخت انواع تانک‌ها و سلاح‌های ضد تانک، کشتی‌های نظامی و ناوچه‌ها، انواع موشک‌ها و اژدرهای ساحل به دریا و دریا به دریا، انواع هواپیماهای نظامی با سرنشین و بدون سرنشین، سیستم های جنگ‌ الکترونیک و نبردهای سایبری، انواع سامانه‌های ثابت، متحرک و زیرزمینی برای پرتاب موشک‌ها، سامانه‌های فوق مدرن ضدهوایی و انواع رادارهای پیشرفته؛ قادر خواهد بود دستاوردهای خود در این حوزه را به سایر کشورها منتقل کند.


در واقع قدرت دفاعی ایران، نه تنها از عوامل بسیار مهم در تأمین امنیت ملی کشور است، بلکه دستاوردهای این حوزه معادله قدرت در منطقه را نیز به نفع جمهوری اسلامی ایران تغییر داده است.


جدید ترین دستاوردهای نظامی ایران که در مراسم روز ارتش سال 96 رونمایی شد به این شرح است؛ تک تیرانداز شاهر، تیربار محرم، خودروی تاکتیکی کیان، خودرو تجسسی زرهی CBRNN، مین‌ریز حیدر، تریلی سه محور سلیمان، سلاح گتلیتگ، تانک تیام، تانک ذوالفقار و سامانه خود کششی بهمن، ادواتی همچون موشک اس 200، «کن اس 200» با استند شیب‌دار، رادار سامانه موشکی اس 300، کابین 54 سامانه موشکی اس 300، رادار n30 سامانه موشکی اس 300، لانچر سامانه اس به همراه موشک Tm، سامانه اس 300 به همراه موشک، موشک صیاد- 2، رادار دهم شهریور، توپ 23 میلی متری بسیج، دیده بانی سیار بسیج به همراه سامانه‌های دوش پرتاب، همچنین قایق هجومی ضربتی شهاب، موشک اژدر والفجر، قایق هجومی رعد، زیر دریایی السابحات، مین چسبان، خودروی تاکتیکی راکت انداز مکران، سامانه پرتاب موشک نور برد بلند، سامانه راداری پرتاب موشک و سامانه خوداتکاء نصر ساحلی، انواع جنگنده‌های صاعقه، اف 5، اف 7، اف 14، اف 4، سوخو 24 و میگ 29 و هواپیماهای سی 130 نام برد.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته