افزایش قیمت خرما برای ماه رمضان
محمد صادق حمیدیان در گفتوگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا با بیان اینکه پیک مصرف خرما در سال تنها ماه مبارک رمضان است، افزود: بازه تولید و کشت خرما تا پیک مصرف در کشور یک فاصله 10 ماهه است که در این فاصله همه محصول بدست آمده باید در سردخانه نگهداری شود.
وی با بیان اینکه هزینههای حق الحفاظ و نگهداری نیز به قیمتهای نهایی اضافه میشود، تصریح کرد: قیمت خرما امسال مانند سال گذشته پانزده روز مانده به ماه مبارک رمضان تعیین میشود که البته به طور قطع نرخ آن نسبت به سال پیش 20 تا 30 درصد افزایش خواهد داشت.
حمیدیان با بیان اینکه درخواست افزایش قیمت خرما را به هیچ نهادی از جمله ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت از حقوق مصرفکننده ارائه نکردیم، اظهار کرد: اگر مقایسهای میان نرخ خرما با سایر اقلام خوراکی داشته باشیم درمییابیم که این محصول با ارزش بالای غذایی، نسبت به سایر خوراکیها همچنان با پایینترین نرخ عرضه میشود.
وی ادامه داد: هم اکنون قیمت هر کیلو خرمای عربستان و فلسطین با نرخ 75 تا 80 هزار تومان عرضه میشود در حالی که در کشور ما با وجود تورم 20 درصدی و هزینههای 24 تا 28 درصدی تسهیلات بانکی، قیمت هر بسته 8 کیلویی رطب مضافتی برای بخش عمده فروشی 4 هزار تومان است.
عضو هیات مدیره انجمن خرمای ایران با بیان اینکه تمام نیاز بازار کشور به خرما از سوی تولیدکنندگان داخلی تامین میشود، تاکید کرد: باید مکانیزم عرضه و تقاضا جایگزین تعیین دستوری قیمتها در بازار خرما شود تا تولید خرما و یا هر محصول و کالای داخلی برای تولیدکننده مقرون به صرفه باشد.
حمیدیان همچنین از امکان صادرات 150 تا 250 هزار تن خرما در سال خبر داد و خاطر نشان کرد: سال گذشته مقادیر زیادی خرما از ایران به کشورهای آسیای میانه، امارات، افغانستان، پاکستان، آسیای جنوب شرقی و کشورهای اروپایی صادر شد.
انتهای پیام/