دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

کاهش قیمت بلیت؛ عامل رونق گرفتن کنسرت‌ها

در شرایط کنونی با توجه به هزینه ها و قیمت بلیت های کنسرت ها و مبالغ بالای آن ها کمتر خانواده  سطح متوسط جامعه می‌تواند برای تماشای اجرای زنده موسیقی حرفه‌ای و محبوبش به کنسرت بروند. اینکه بسیاری از خانواده های نتوانند به تماشای این اجراها بنشینند طبیعتا نه برای هنرمندان مطلوب است و نه برای مخاطبان.
کد خبر : 200668

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، گرانی بلیت کنسرت‌ها دلایل متعدد دارد، از دستمزد هنرمندان و نوازندگان گرفته تا اجاره سالن. البته این یک روی سکه‌ایی است که مخاطب آن را می‌بیند. اما روی دیگر سکه عواملی ریز و درشتی است که روح مخاطب هم از آن خبر ندارد. محمد حسین توتونچیان یکی از تهیه‌کنندگان قدیمی حوزه موسیقی است. او اینبار که در پروژه سی مشارکت دارد. پروژه‌ایی که قیمت بلیت آن چندان ارزان نیست، با این حال گروه سعی کرده که حضور قشر علاقه‌مند با منبع درآمد متوسط را هم لحاظ کند: «ما تلاش کرده ایم که این هزینه ها را تا حد زیادی پایین بیاوریم و قیمت بلیت را به 25 هزار تومان رسانده‌ایم تا قشر های مختلف جامعه بتوانند به تماشای کنسرت بنشینند. قیمت بلیت‌های ما از 25 تومان شروع می شود به بالا؛ یعنی ما دقیقا این موضوع را دیدیم، بررسی کردیم و در نهایت لحاظ کردیم.»


بهتر است برای کارهای فرهنگی قیمت‌ها، تعریف شده باشند و برای کارهای غیر فرهنگی و بازرگانی قیمت های اصلی باشد، اینطوری به فضای فرهنگی کشور هم بیشتر اهمیت داده می شود

اسپانسر یا حمایت کننده مالی نقش جدیدی است که چندی است در کنسرت‌های موسیقی به چشم‌ می‌خورد، جدید نه از لحاظ سن، عمر و کارکرد بلکه از لحاظ نقش و تاثیرگذاری در قیمت بلیت کنسرت‌ها. مدیر برگزاری کنسرت همایون شجریان به این موضوع اشاره کرد و گفت: «این همکاری معمولا از سوی شرکت های حامی اتفاق می‌افتد بدین صورت که؛ آنها پیشنهاد همکاری می‌دهند و با تایید گروه‌های موسیقی این اتفاق می‌افتد.»


مدیرعامل شرکت فرهنگی و هنری ققنوس در مورد دلیل کاهش هزینه های برگزاری کنسرت ها اظهار کرد: «متاسقانه کشور ما دچار فقر فرهنگی است. بنابراین هزینه زیادی برای اتفاقات فرهنگی نمی‌شود؛ از سوی دیگر سالن ها اجاره‌های بالایی را می‌گیرند که آن ها هم مخارج خودشان را دارند و باید از مسیر برگزاری کنسرت این هزینه‌ها را تامین کنند.»


او با تاکید بر عدم حمایت دولتی از برگزاری کنسرت افزود: «هزینه‌ برگزاری کنسرت نیازمند حمایت است؛ یعنی ما نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که سالن‌ها از ما هزینه‌های جاری خودشان را به دلیل اینکه ما داریم کار فرهنگی می کنیم، نگیرند. اگر پای صحبت های مدیران سالن‌ها بنشینید متوجه می‌شوید که آن ها هم هزینه‌های زیادی دارند. بنابراین این دولت‌ها هستند که باید سالن‌ برای موسیقی بسازند و هزینه‌هایشان را تامین کند.»



وی در ادامه اضافه کرد: «بهتر است برای کارهای فرهنگی قیمت‌ها، تعریف شده باشند و برای کارهای غیر فرهنگی و بازرگانی قیمت های اصلی باشد. اینطوری به فضای فرهنگی کشور هم بیشتر اهمیت داده می شود.»


او با اشاره به راه های پایین آمدن قیمت بلیت ها گفت: «زمانی که در یک سالن گنجایش زیاد باشد می‌توان هزینه بلیت‌ها را حتی تا 25 و 30 هزار تومان هم کاهش داد و ما توانستیم از طریق ظرفیت بیشتر قیمت‌ها را کاهش دهیم.»


وی افزود: «الان که به سینما می‌رویم باید ده هزار تومان هزینه کنیم تا یک فیلمی را که بعدا کپی می شود را ببینیم. ولی اینجا علاقه‌مندان می‌توانند با هزینه خیلی کم یک اجرای زنده را تماشا کنند.»


توتونچیان در آخر اضافه کرد: «یکی دیگر از راه های پایین آوردن هزینه ها شکستن هزینه‌ها است؛ یکی از موارد آن هزینه سالن هاست و این هم اتفاقی نیست که بدون کمک سازمان های دولتی صورت گیرد.»



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته