دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 خرداد 1394 - 10:08
عضو شورای راهبردی زنان فرهیخته دانشگاه آزاد اسلامی:

زنان به یک حضور نمایشی و فرمایشی نیاز ندارند

رئیس کمیته بررسی و پایش اطلاعات شورای راهبردی زنان فرهیخته دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه زنان به یک حضور نمایشی و فرمایشی نیاز ندارند، گفت: در دنیا سهمیه ویژه‌ای برای حضور اجتماعی زنان در نظر گرفته شده است.
کد خبر : 20040

فروغ احراری در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، در خصوص استفاده از ظرفیت و پتانسیل زنان در عرصه‌های مدیریتی اظهار کرد: به نظر می‌رسد اگر ما نمودار وضعیت حضور زنان را عرصه‌های اجتماعی و فرهنگی ترسیم کنیم با یک روند رو به رشد و بهبود مواجه خواهیم شد.


وی افزود: با توجه به اینکه تاکنون فعالیت‌های مختلفی در این راستا صورت گرفته است به نظر می‌رسد گام‌های مثبتی در جامعه به سمت ایجاد تعادل نسبت به حضور زنان در عرصه‌های اجتماعی و مدیریتی ایفا کرده‌ایم البته تا رسیدن به وضعیت مطلوب هنوز فاصله بسیاری در پیش داریم.


عضو شورای راهبردی زنان فرهیخته دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به زندگی و پیشینه سنتی و تاریخی زندگی در کشور گفت: نگرش عدم توانایی و نداشتن مدیریت در زنان در عرصه‌های اجتماعی ناشی از زندگی سنتی و مرد سالارانه گذشته است که از دیرباز به این رسم و سنت معتقد بودند که مردان به دلیل قدرت جسمی و حضور فیزیکی می‌توانند در تمام عرصه‌ها به نحو احسن مدیریت و حاکمیت داشته باشند.








نگرش عدم توانایی و نداشتن مدیریت در زنان در عرصه‌های اجتماعی ناشی از زندگی سنتی و مرد سالارانه گذشته است که از دیرباز به این رسم و سنت معتقد بودند که مردان به دلیل قدرت جسمی و حضور فیزیکی می‌توانند در تمام عرصه‌ها به نحو احسن مدیریت و حاکمیت داشته باشند

احراری با تاکید بر اینکه زنان به حضور مثبت و سازنده در جامعه نیاز دارند، نه یک حضور نمایشی و فرمایشی ادامه داد: امروز اندیشه حرف اول را می‌زند و حاکمیت اندیشه رواج دارد به طوری که امروز فکر و اندیشه و نوع استفاده از تکنولوژی و اینترنت و فناوری‌های روز دنیا حرف اول را می‌زند.


وی تصریح کرد: بسیاری از زنان توانستند در جامعه امروز با استفاده از فناوری‌های نوین و استفاده از تکنولوژی، اندیشه و توانمندی، نوآوری و خلاقیت خود را نشان دهند. ما امیدواریم حداقل در دهه آینده این حاکمیت اندیشه باشد که حرف اول را در دنیای مدیریت می‌زند.


این استاد دانشگاه یادآور شد: با توجه به اینکه بانوان در عرصه‌های مدیریت فرهنگی و اجتماعی‌، دقت و ریزبینی و قانونمندی بیشتری نسبت به مردان دارند، به نظر می‌رسد اگر در عرصه‌های فرهنگی نسبت به مردان بیشتر و بهتر فعالیت نکنند، کمتر نیستند.


وی افزود: تجربه نشان داده که وقتی بانوان در عرصه‌های مدیریتی به ویژه زمینه‌های مدیریت فرهنگی وارد شدند توانستند نقش‌های اثربخشی را ایفا کنند زیرا نقش مدیریت فرهنگی به نوعی با نقش تربیت همراه است و مدیریت زنان بر عرصه‌های فرهنگی یک آرامش و امنیت خاصی را بر فضا حاکم می‌کند.
عضو شورای راهبردی زنان فرهیخته دانشگاه آزاد با اشاره به سخنان وزیر کشور و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مبنی بر اینکه نباید مناصب و موضوعات را زنانه و مردانه کنیم، ‌گفت: ما اعتقادی به دیدگاه فمینیستی نداریم و معتقدیم باید تعادل در جامعه و در تقسیم انتصابات حاکم باشد اما از آنجایی که ما خلاء‌ها و نقص‌هایی در گذشته تاریخی کشور در ارتباط با حضور زنان در عرصه‌های مدیریتی داشتیم باید با یک نگاه حمایتی بتوانیم این خلاء‌ها را برطرف کنیم و با حمایت‌ها بتوانیم جامعه را به تعادل برسانیم.


وی افزود: وقتی سوال می‌شود که چرا بانوان را در مدیریت‌های کلان اجتماعی منصوب نمی‌کنید، پاسخ می‌دهند که چون زنان برای مدیریت‌های کلان تجربه ندارند و نمی‌توانند مدیریت کنند. پس زنان چه زمانی باید این تجربه مدیریت را کسب کنند؟ در واقع این دور باطل (تجربه ندارند مدیر نمی‌شوند مدیر نمی‌شوند چون تجربه ندارد) تا کی باید ادامه داشته باشد؟ باید حمایت‌های ویژه‌ای از بانوان صورت گیرد تا آنان بتوانند در عرصه‌های مدیریتی با آموزش‌های لازم سطح علمی و توانایی‌های خود را ارتقاء داده و وارد عرصه‌های مدیریتی کلان شوند.


احراری ادامه داد: در دنیا سهمیه ویژه‌ای برای حضور اجتماعی زنان در نظر گرفته شده است به خاطر اینکه متاسفانه تاکنون این عرصه به سمت تعادل پیش نرفته است، بنابراین حضور زنان در جوامع مختلف در حد مطلوب حتی در جوامع پیشرفته نیز محقق نشده است.


عضو کمیسیون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: در صورتی که خلاء‌های موجود برطرف شود، نباید نگاه جنسیتی نسبت به حضور اجتماعی زن و مرد در کشور وجود داشته باشد مگر اینکه احساس کنیم خلائی وجود دارد.








فلسفه وجودی شورای راهبردی زنان فرهیخته دانشگاه آزاد اسلامی این است که بتوانیم با آموزش‌های لازم و رساندن به خودباوری، بانوان توانمند و فرهیخته و مدیر را در دانشگاه آزاد اسلامی شناسایی و با معرفی به ریاست دانشگاه آزاد اسلامی برای مدیریت کلان در مجموعه‌های دانشگاه آزاد معرفی کنیم

وی در پاسخ به این سوال که آیا سهیمه ویژه برای مدیریت زنان در دانشگاه آزاد اسلامی در نظر گرفته شده است، گفت: در دانشگاه آزاد اسلامی نیز هنوز سهمیه ویژه‌ای برای مدیریت زنان در نظر گرفته نشده است. البته نگاه دکتر میرزاده این است که با توجه به اینکه تعداد بانوان عضو هیات علمی دانشگاه به نسبت حضورشان در عرصه‌های مدیریتی بیشتر است و این نسبت با حضور مردان در هیات علمی و مدیریت و ریاست بر مجموعه‌ها متعادل نیست باید توجه بیشتری به این موضوع صورت گیرد، برهمین اساس در جلسات شورای راهبردی زنان فرهیخته دانشگاه آزاد اسلامی این پیشنهاد مطرح شده است.


احراری ادامه داد: فلسفه وجودی شورای راهبردی زنان فرهیخته دانشگاه آزاد اسلامی این است که بتوانیم با آموزش‌های لازم و رساندن به خودباوری، بانوان توانمند و فرهیخته و مدیر را در دانشگاه آزاد اسلامی شناسایی و با معرفی به ریاست دانشگاه آزاد اسلامی برای مدیریت کلان در مجموعه‌های دانشگاه آزاد معرفی کنیم، بر همین اساس حتی دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند یک الگو بسیار خوب برای سایر سازمان‌ها و وزارتخانه‌های کشور باشد.


رئیس کمیته بررسی و پایش اطلاعات شورای راهبردی زنان گفت: شورای راهبردی زنان فرهیخته دانشگاه آزاد اسلامی تاکنون چندین تن از بانوان مدیر واحدهای دانشگاهی را به دکتر میرزاده پیشنهاد داده و ایشان نیز از توانایی آنان در بخش‌های مدیریت و معاونت‌های دانشگاهی استفاده کرده‌اند.


انتهای پیام/

برچسب ها: زنان
ارسال نظر
هلدینگ شایسته