دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 مرداد 1396 - 12:23
گفت‌وگوی آنا به مناسبت سی و پنجمین سال راه‌اندازی واحد تهران مرکزی

پردیس پارک علم و فناوری واحد تهران مرکزی در دستور کار/ 4 مرکز تحقیقاتی جدید راه‌اندازی‌می‌شود

فعالیت ۳ مرکز تحقیقاتی در واحد تهران مرکزی/ مرکز رشد فناوری‌های نوین در صنایع با جذب ۱۲ هسته و ۴ واحد فناور در حال توسعه/ ۱۶ شرکت دانش‌بنیان در مراحل تدوین طرح/ ۵۰ آزمایشگاه و کارگاه در مرحله آماده‌سازی/ شناسایی و جذب نخبگان .....
کد خبر : 199484

به گزارش خبرنگار آنا،‌ در عصر دانش و فناوری‌های نوین و در عرصه تلاش ملت‌ها برای دستیابی به راز و رمز سرافرازی و ماندگاری، بی‌شک دانشگاه‌ها به عنوان کانون‌های اصلی تولید علم و فراگیری معرفت همگانی نقشی سرنوشت ساز دارند و توسعه آن‌ها زمینه ساز توسعه در همه ابعاد و جنبه هاست.


۱۶ شرکت دانش بنیان مراحل تدوین طرح توجیهی و اخذ مجوز‌های لازم از مراجع ذی‌صلاح در واحد و استان را گذرانده‌اند و پس از تایید نهایی اقدام به فعالیت خواهند کرد

درک این نیاز و ضرورت پاسخگویی به خیل عظیم جوانان مشتاق تحصیلات عالیه در سال‌های آغازین دهه شصت به راه اندازی دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یکی از پدیده‌های موفق و ره آوردهای باارزش انقلاب اسلامی ایران انجامید و به مدد مدیریتی خلاق و توانمند و با رشدی تحسین برانگیز مسیر توسعه را پیمود.


واحد تهران مرکزی اولین و بزرگ‌ترین واحد از این مجموعه بزرگ دانشگاهی است که 10 مرداد ۱۳۶۱ فعالیت آموزشی خود را با ایجاد ۶ رشته تحصیلی در مقطع کار‌شناسی و یک رشته در مقطع کاردانی و پذیرش ۲۰۰ دانشجو آغاز کرد و به تناسب دستیابی به امکانات، مسیر توسعه و رشد کمی و کیفی را پیمود.


این مجموعه بزرگ علمی کشور اکنون با داشتن یکهزار و ۱۲۳ عضو هیات علمی تمام وقت، یکهزار و ۷۸۹ استاد مدعو، حدود ۲۷۷ هزار نفر فارغ التحصیل و ۶۰ هزار نفر دانشجو، ۹۰۲ نفر کارمند، ۶۰۸رشته و گرایش، ۳ مجتمع دانشگاهی، ۱۵دانشکده و حدود ۱۵۷ هزار متر فضای آموزشی و رفاهی با رتبه جامع (الف) فعالیت دارد.



به همین مناسبت و با توجه به نیاز امروز کشور به فعالیت‌های پژوهشی و دانش‌بنیان و تاکید رهبر معظم انقلاب و مسئولان دانشگاه با دکتر علی نیازی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی به گفت‌وگو نشستیم.


گفت‌وگوی خبرنگار آنا با معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی را پی می‌گیریم:


*وضعیت حوزه معاونت پژوهش و فناوری واحد تهران مرکزی و فعالیت‌های صورت گرفته اخیر را تشریح کنید.


- دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی به عنوان اولین و بزرگ‌ترین واحد دانشگاهی اکنون با حدود ۶۰ هزار دانشجو در ۱۵ دانشکده با همکاری بیش از یکهزار هیات علمی سهم موثری در فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی داراست که در توسعه و تولید علم جزء واحدهای بر‌تر دانشگاهی است و با توجه به وجود امکانات و تجهیزات مناسب آزمایشگاهی و کارگاهی در تربیت دانشجویان متخصص در سطح کار‌شناسی و تحصیلات تکمیلی دانشگاهی است که توانایی رقابت در سطوح ملی و بین المللی را دارد.



با توجه به ماموریت‌ها و سیاست گذاری‌های انجام گرفته، راه‌اندازی و توسعه مراکز تحقیقاتی و مراکز رشد از اولویت‌های اصلی حوزه پژوهش و فناوری واحد تهران مرکزی است و اکنون ۳ مرکز تحقیقاتی؛ هنر و معماری، ارتباطات و رسانه و مرکز تحقیقاتی برق هوشمند و اتوماسیون مجوزهای لازم فعالیت را اخذ کرده‌ و در حال فعالیت هستند.


برای توسعه فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقاتی هم، علاوه بر آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های موجود، نزدیک به ۵۰ آزمایشگاه و کارگاه در مرحله آماده‌سازی هستند که تجهیز آن‌ها در اولویت قرار دارد

با برنامه ریزی انجام گرفته ۴ مرکز تحقیقاتی فرمولاسیون شیمیایی، حقوق تطبیقی، کمو متریکس کاربردی و مرکز تحقیقات رباتیک در سال ۹۶ بعد از اخذ مجوزهای لازم فعالیت خود را آغاز خواهند کرد. با اختصاص ساختمانی با فضای مناسب، مرکز رشد و فناوری‌های نوین در صنایع نیز با حضور واحد‌ها و هسته‌های فناور آغاز به کار کرده است.


با توجه به لزوم زیرساخت‌های مناسب پژوهشی برای فعالیت مراکز رشد و تحقیقاتی، توجه ویژه به آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها یکی از نقاط قوت واحد تهران مرکزی است که با راه اندازی و تجهیز بیش از ۱۶۸ کارگاه و آزمایشگاه تخصصی و دارابودن دستگاه‌های منحصر به فرد واحد تهران مرکزی می‌تواند خدمات آزمایشگاهی مناسبی به دانشجویان ارائه کند و قابلیت راه اندازی آزمایشگاه‌های مرجع و همکار در دانشکده‌های علوم پایه و فنی-مهندسی با توجه به تجهیزات پیشرفته وجود دارد.



تولیدات علمی واحد تهران مرکزی با چاپ بیش از یکهزار و ۶۰۰ مقاله ISI، ISC و علمی پژوهشی توسط اعضای هیات علمی و دانشجویان نشان‌دهنده فعالیت موثر اعضای هیات علمی و دانشجویان است. اکنون ۲۳ نشریه علمی در حال فعالیت هستند که مجله بیو متریال دارای رتبه علمی ISI و پنج نشریه دارای رتبه علمی پژوهشی وزارت علوم و تحقیقات و فناوری را داراست و لازم به ذکر اینکه نشریه اقتصاد مالی در سال ۹۶ موفق به اخذ رتبه علمی پژوهشی شد. هدف و برنامه در این حوزه اخذ رتبه‌های علمی معتبر توسط همه نشریات واحد تهران مرکزی است.


*فعالیت‌های مراکز رشد و تحقیقاتی واحد تهران مرکزی چگونه بوده و آیا محصولات تجاری سازی شده است؟


- همانطور که ذکر شد مرکز رشد فناوری‌های نوین در صنایع با در اختیار قرار گرفتن فضایی مستقل در حال فعالیت است و اکنون با جذب ۱۲ هسته و ۴ واحد فناور در حال توسعه است. مرکز رشد فناوری‌های نوین در صنایع که مزین به نام شهید دکتر تهرانی مقدم شده آمادگی جذب واحدهای فناور و هسته‌های فناور را دارد.



مرکز رشد واحد تهران مرکزی با در اختیار داشتن ساختمانی مجزا با امکاناتی از قبیل اتاق‌های مجهز برای واحدهای فناور، سالن جلسه، سالن کنفرانس و سالن‌های مناسب برای برگزاری کارگاه‌های پژوهشی، نمازخانه و چندین آزمایشگاه و بخش اداری فضای بسیار مناسب برای استقرار واحدهای فناور است.


شناسایی و جذب نخبگان با عضویت در باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان و ارائه تسهیلات به آنان در اولویت فعالیت‌های حوزه پژوهش و فناوری واحد تهران مرکزی قرار دارد که با تشکیل کارگروه جذب نخبگان فعالیت می‌کند

درباره فعالیت در زمینه شرکت‌های دانش بنیان با تلاش و پیگیری معاونت برنامه ریزی و سرمایه گذاری اقتصادی واحد، ۱۶ شرکت دانش بنیان مراحل تدوین طرح توجیهی و اخذ مجوز‌های لازم از مراجع ذی صلاح در واحد و استان را گذرانده‌اند و پس از تایید نهایی اقدام به فعالیت خواهند کرد.


*سال جاری با توجه به افزایش بودجه پژوهشی اهم دستورکار‌ها جیست؟


-مهم‌ترین فعالیت‌های پژوهشی که در اولویت و دستور کار واحد تهران مرکزی قرار داده شده است؛ توسعه مرکز رشد فناوری‌های نوین در صنایع با جذب و حمایت واحدهای فناور، توسعه و راه اندازی مراکز تحقیقاتی خواهد بود. با توجه به لزوم راه اندازی پردیس پارک علم و فناوری واحد تهران مرکزی، اقدامات لازم در دستور کار قرار گرفته است که با توکل بر خداوند متعال و حمایت همه مسئولان دانشگاه بتوانیم پارک علم و فناوری را در چند فاز عملیاتی و راه اندازی کنیم.


برای توسعه فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقاتی هم، علاوه بر آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های موجود، نزدیک به ۵۰ آزمایشگاه و کارگاه در مرحله آماده‌سازی هستند که تجهیز آن‌ها در اولویت قرار دارد.


*چه فعالیت‌های پژوهشی در حال انجام است و آیا واحد تهران مرکزی در موردی برند هست؟


- همانطور که ذکر شد وجود زیرساخت‌های مناسب از قبیل کتابخانه‌ها، آزمایشگا‌ه‌ها و کارگاه‌ها شرط لازم برای توسعه فعالیت‌های پژوهشی است. این پتانسیل آزمایشگاهی و کارگاهی با تجهیزات و تکنولوژی بالا و حضور اعضای هیات علمی متخصص ظرفیت مناسبی برای دوره‌های تحصیلات تکمیلی است و توجه ویژه به آزمایشگاه‌ها، کارگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی را شاهد خواهیم بود که واحد تهران مرکزی به عنوان قطب مراکز تحقیقاتی دانشگاهی در کشور معرفی خواهد شد.


تشکیل گروه‌های تحقیقاتی و راه اندازی مراکز تحقیقاتی همانند فرمولاسیون شیمیایی و یا مرکز تحقیقاتی هوا و فضا و دیگر مراکز در سال ۹۶ و انجام پروژه‌ها و طرح‌های کاربردی که نقش موثری در جامعه و کشور داشته باشد، جزء اهداف بلندمدت دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی است.


* ارزیابی شما درباره افزایش بودجه پژوهش و جذب نخبگان و تاثیرات آنها چیست؟



- لازم است عنوان کنم باعث خوشحالی جامعه علمی و دانشگاهی است که شخصیتی فرهیخته به نام دکتر ولایتی رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی هستند و توجه ویژه وی به پژوهش و فناوری با افزایش بودجه پژوهشی تاثیر فراوانی در رشد فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه دارد. واحد تهران مرکزی با توجه به این افزایش بودجه پژوهشی توسعه مراکز رشد و تحقیقاتی و راه اندازی پارک علم و فناری را در اولویت‌های پژوهشی خود قرار داده است.


درباره جذب نخبگان باید گفت که یکی از نگرانی‌های جامعه علمی توجه به نخبگان بوده است. اکنون تاکید دکتر ولایتی مبنی بر جذب نخبگان، باعث شور و شعف خاصی در دانشجویان و بویژه دانشجویان تحصیلات تکمیلی شده است و با توجه به این موضوع، شناسایی و جذب نخبگان با عضویت در باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان و ارائه تسهیلات به آنان در اولویت فعالیت‌های حوزه پژوهش و فناوری واحد تهران مرکزی قرار دارد که با تشکیل کارگروه جذب نخبگان فعالیت می‌کند.


با توجه به سیاست گذاری انجام گرفته، فعالیت‌های پژوهشی، طرح‌های تحقیقاتی و پایان نامه ها/رساله‌ها در راستای طرح‌های کاربردی سوق داده شده است

اکنون باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان واحد تهران مرکزی به عنوان یکی از فعال‌ترین باشگاه‌ها در کشور مطرح است و آمادگی کامل برای حمایت از همه دانشجویان نخبه و فعال پژوهشی با ارائه تسهیلات لازم وجود دارد.


*فعالیت دانشجویان و اعضای هیات علمی در حوزه پژوهش واحد متبوع خود را چگونه ارزیابی می‌کنید؟


- همکاری اعضای هیات علمی و حضور دانشجویان در فعالیت‌های پژوهشی باعث پویایی و رشد علمی دانشگاهی می‌شود. فعالیت‌های گسترده در زمینه‌های مختلف علمی دانشجویان در باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، تشکیل تیم‌های دانشجویی و شرکت در مسابقات مختلف علمی، تشکیل انجمن‌های علمی دانشجویی در رشته‌های مختلف و فعالیت اعضای هیات علمی در تشکیل مراکز تحقیقاتی نشان از پویایی دانشجویان و اعضای هیات علمی واحد تهران مرکزی است.


حضور اعضای هیات علمی با ارائه مقالات پژوهشی در کنفرانس‌های بین المللی و آمار تولیدات علمی واحد نشان‌دهنده پویایی اعضای هیات علمی است. با توجه به سیاست گذاری انجام گرفته، فعالیت‌های پژوهشی، طرح‌های تحقیقاتی و پایان نامه ها/رساله‌ها در راستای طرح‌های کاربردی سوق داده شده است.


* و حرف آخر...


- با تشکر از همه همکاران و مسئولان که شرایط لازم برای توسعه و انجام فعالیت‌های پژوهشی را فراهم می‌کنند، امیدوارم که با نگاه ویژه‌ای که در مدیریت دانشگاه به حوزه پژوهش و فناوری وجود دارد با توکل بر خداوند متعال بتوانیم در راستای اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی گام‌های بلندی برداریم.



گزارش: فرزانه کندلویی


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته