دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 مرداد 1396 - 15:40
کریمی قدوسی در گفت‌وگو با آنا:

مصوبه اخیر کنگره آمریکا نقض آشکار برجام است/ هدف دشمن ایجاد شکاف اجتماعی و دودستگی در کشور است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: مصوبه اخیر مجلس نمایندگان آمریکا تحریم‌های جدیدی را علیه ایران وضع کرده است که به‌طور آشکار نقض برجام است.
کد خبر : 198798

جواد کریمی قدوسی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری آنا، با توجه به نشست فوق‌العاده کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس که ظهر امروز برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به وضع تحریم‌های جدید علیه ایران از سوی آمریکا، اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس با وجود تعطیلی جلسات علنی مجلس، ظهر امروز جلسه مشترکی با حضور سید عباس عراقچی و حسن قشقاوی معاونان وزیر امور خارجه برگزار کردند.


عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: در این نشست مصوبه اخیر مجلس نمایندگان آمریکا و محتوای تحریم‌های جدید ایران بعد از برجام مورد بررسی قرار گرفت که اعضای کمیسیون استدلال‌ها و نظرات منطقی درباره این اقدام آمریکا ارائه کردند و همه اتفاق نظر داشتند که تحریم‌های وضع شده آمریکا علیه کشورمان، تحریم‌های جدیدی است و قانون‌گذاری هدفمندانه‌ای برای ادامه تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته است.


هدف دشمن از وضع چنین تحریم‌های ایجاد شکاف اجتماعی و دودستگی در کشور است تا بین سپاه پاسداران و سایر نهادهای دولتی و غیردولتی اختلاف افکنی کنند

وی با بیان اینکه تصویب طرح جامع تحریم‌های ایران در کنگره آمریکا نقض برجام است، گفت: این قانون به صراحت برجام را نقض کرده است و با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت در تضاد است، بر اساس این قطعنامه ایران تا تاریخ 5 سال پس از «روز قبول توافق» برجام می‌تواند در عرضه، فروش و یا انتقال مستقیم یا غیرمستقیم هرگونه سلاح متعارف همچون تانک جنگی، خودروهای رزمی زرهی، سامانه‌های توپخانه‌ای سنگین، هواپیماهای رزمی، بالگردهای تهاجمی، ناوهای جنگی، موشک‌ها و یا سامانه‌های موشکی و آنچه در نظام ثبت سلاح‌های متعارف ملل متحد تعریف شده است، فعالیت داشته باشد.


کریمی قدوسی ادامه داد: بر اساس «طرح مقابله با اقدامات بی ثبات کننده ایران S۷۲۲» که به تصویب کنگره آمریکا رسید، ایران برای همیشه حتی از خرید قطعات یدکی برای تانک‌ها و ادوات نظامی تحریم شده است و این موضوع نقض آشکار برجام و قطعنامه 2231 است. تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران که مربوط به ارتباط با بخش‌های اقتصادی دنیا می‌شد و قرار بود بر اساس برجام لغو شود نیز با قانون جدید مجلس آمریکا برمی‌گردد.


این نماینده مردم در مجلس تصریح کرد: عراقچی رئیس ستاد پیگیری برجام و معاون حقوقی وزیر امور خارجه هم در نشست امروز صراحتا اعلام کرد که طرح اخیر گنگره آمریکا نقض بندهای 26 ،28 و29 برجام است و باید به آن واکنش و عکس‌العمل مناسب نشان داد.


عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به این سوال که بر اساس یکی از بندهای قطعنامه 2231 شورای امنیت اگر ایران نسبت به برجام اعتراضی داشته باشد، همه تحریم‌ها بازمی‌گردد، نحوه اعتراض جمهوری اسلامی ایران به نقض برجام چگونه خواهد بود؟، گفت: اکنون هم آمریکایی‌ها در طرح تحریم‌های جدید موسوم به «SV22» عملا همه تحریم‌های گذشته را برگردانده‌اند و اولین اتفاقی که پس از تصویب این تحریم‌ها صورت می گیرد، قرار گرفتن سپاه پاسداران در بین گروه‌های تروریستی است و این نهاد نظامی برای نخستین‌بار در تاریخ ایران و دنیا به عنوان یک گروه تروریستی شناخته می‌شود و به این بهانه می‌توانند همه اشخاص، نهادها، بانک‌ها، شرکت‌های داخلی و خارجی و حتی دولت جمهوری اسلامی ایران را که به سپاه کمک می‌کند، تحریم کنند.


وی گفت: هدف دشمن از وضع چنین تحریم‌های ایجاد شکاف اجتماعی و دودستگی در کشور است تا بین سپاه پاسداران و سایر نهادهای دولتی و غیردولتی اختلاف افکنی کنند.


کریمی قدوسی خاطرنشان کرد: خوشبختانه با اجماع و وحدتی که در جلسه امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس وجود داشت، کلیات طرح «مقابله با اقدامات خصمانه آمریکا» به اتفاق آرا به تصویب رسید و بررسی آن تا یکشنبه آینده به پایان می‌رسد و پس از آن در دستور کار صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرار می‌گیرد.


به گزارش آنا، طرح تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی ایران، روسیه و کره شمالی سه‌شنبه (سوم مرداد) در مجلس نمایندگان آمریکا به رای گذاشته شد و تنها با سه رای مخالف به تصویب رسید. این طرح ابتدا در مجلس سنای آمریکا به رای گذاشته شده و با رای مثبت ۹۸ سناتور به تصویب رسیده بود.


در بخش ایران این طرح، مسائل مربوط به «مقابله با تهدیدهای ایران علیه ثبات و امنیت منطقه»، «برنامه موشک بالستیکی»، «نقض حقوق بشر شهروندان ایران» و «فعالیت‌های سپاه در ارتباط با تروریسم» به عنوان موضوع تحریم‌ها تعریف شده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته