دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 مرداد 1396 - 15:47
افقهی در گفت‌وگو با آنا:

هدف ناتوی عربی-اسرائیلی خارج کردن موضوع فلسطین از دستور کار جهان اسلام است

این روزها باوجود همه تلاش‌های اسرائیل برای انحراف افکار عمومی، مسجدالاقصی تبدیل به موضوع روز جهان اسلام شده است.یک کارشناس امور منطقه در این‌باره گفت: بعد از بروز پدیده تکفیری‌ها در عراق و سوریه ملت عرب و جهان اسلام به خود فرو رفتند و درگیر مشکلات داخلی خود شدند و تا حدودی موضوع فلسطین از موضوع نخست جهان اسلام فاصله گرفت.
کد خبر : 198787

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل به‌دنبال انجام عملیات استشهادی از سوی سه جوان فلسطینی در اطراف مسجدالاقصی، این مسجد مقدس را به روی مسلمانان بست و از اقامه نماز جمعه جلوگیری کرد، اقدامی که با خشم فلسطینیان همراه شد و آن‌ها از هر نقطه سرزمین‌های اشغالی خود را به بیت‌المقدس رساندند و خشم خود را نسبت به این اقدام اسرائیلی‌ها نشان دادند.


به‌دنبال درگیری میان نیروهای اسرائیلی با فلسطینیان و تبادل آتش، پلیس اسرائیل علاوه بر بستن درهای مسجدالاقصی که در 50 سال گذشته سابقه نداشته است، شیخ محمد احمد حسین، مفتی اعظم قدس، را نیز که به بسته شدن مسجدالاقصی انتقاد کرده بود بازداشت کرد.


در نهایت با فشارهای بین‌المللی و داخلی، اسرائیل دستور برچیدن گیت‌های امنیتی فلزیاب را که در اطراف مسجد‌الاقصی نصب شده بود صادر کرد. به دنبال 9 روز بحران شدید در روابط میان اسرائیل و فلسطینیان و زیر فشارهای بین‌المللی، دولت بنیامین نتانیاهو بدین‌گونه مجبور به عقب‌نشینی شد.


دکتر سید هادی سید افقهی، کارشناس امور منطقه در باب اهمیت این عقب‌نشینی از سوی اسرائیل در مقابل خواست و اراده ملت فلسطین می‌گوید: «مهمترین علت عقب‌نشینی اسرائیل از سویی فشار مردم و از سوی دیگر گسترش دامنه اعتراضات نمازگزاران چه در قدس و چه در مناطق دیگر است که خود را از سایر نقاط سرزمین‌ها اشغالی به بیت‌المقدس می‌رساندند.»


وی افزود:‌ «موضوع بعد، خود عملیات‌ استشهادی است که سه جوان فلسطینی در صحن مسجدالاقصی و در مقابل سربازان اسرائیلی انجام دادند که حکومت نتانیاهو را مات و مبهوت کرد. این عملیات در واقع یک نوع تابوشکنی بود چرا که با سخت‌گیری‌های سالیان متوالی از سوی نیروهای اسرائیلی، وجود سگ‌های تربیت شده برای جلوگیری از حضور فلسطینیان در مسجدالاقصی، ایست بازرسی‌های فراوان و آزار و اذیت‌هایی که انجام می‌شد انتظار چنین عملیاتی از سوی جوانان فلسطینی نمی‌رفت. اسرائیلی‌ها انتظار این را نداشتند که با همه تدابیر امنیتی اتخاذ شده کسی وارد دیدار براق شود، جایی که آخرین بار دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا وارد شد و بر آن دست کشید.»


این کارشناس امور منطقه با بیان اینکه عملیات سه جوان فلسطینی درواقع شکست عملیات امنیتی و نظارتی اسرائیل به‌شمار می‌رود، تصریح کرد: «سه جوانی که عملیات را ترتیب داده بودند متعلق به سرزمین‌های 1948 هستند و این هشداری برای اسرائیل است که ممکن است مجددا دیگر جوانان فلسطینی مشابه چنین عملیاتی را ترتیب دهند.»


افقهی گریزی به محدودیت‌های اخیر اسرائیل در باب ورود فلسطینیان به داخل مسجدالاقصی زد و گفت: «محدودیت سنی که از سوی اسرائیل اعمال شده، برای این است که جوانان پرشور فلسطینی صحنه‌های انقلابی نیافرینند. طبعا نیروهای اسرائیلی نمی‌خواهند که در اطراف مسجدالاقصی تظاهرات و اقدامات حماسه‌گونه انجام شود و در این راستا ضمن عقب‌نشینی از مواضع گذشته خود در بستن مسجدالاقصی و ایجاد گیت‌های بازرسی، تنها به ورود مردان بالای 50 سال و زنان اکتفاء کرده‌اند تا بتوانند اوضاع را در منطقه شرقی قدس تحت کنترل خود داشته باشند و مانع از اعتراضات جوانان پرشور فلسطینی شوند.»


وی فشارهای بین‌المللی علیه اسرائیل که محدودیت‌هایی را برای آزادی مذهبی ایجاد کرده است، خوب توصیف کرد و گفت: «بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و کابینه کوچکش دیدند با ادامه این اوضاع نمی‌توان شور و خروش فلسطینیان از سویی و فشارهای بین‌المللی را تحمل کرد، بنابراین چاره را در عقب‌نشینی دیدند. آن‌ها در واقع پی به اشتباه محاسباتی خود در قبال فلسطینیان بردند.»


این کارشناس امور منطقه در پاسخ به این سوال که «آیا ممکن است اسرائیل مجددا رو به اقداماتی همچون نصب مجدد گیت‌های بازرسی یا دوربین‌های نظارنی بیاورد»، گفت: «من معتقدم که دست‌کم به این زودی اسرائیل اقدام به تجربه شکست خورده خود نمی‌کند. آن‌ها ممکن است با شگردهای دیگری ممنوعیت‌هایی ایجاد کنند ولی بعید است اسرائیل به این زودی‌ها بخواهد شوری را که در فلسطینیان ایجاد شده است قعال کند.»


افقهی سفر گرینبلات، فرستاده ترامپ را به اسرائیل و سپس اردن که به بهانه بررسی اوضاع بیت‌المقدس انجام شده بود، گامی در جهت هماهنگی بیشتر میان اردن و اسرائیل خواند و تصریح کرد: «به‌طور کلی اردن جزو منظومه اردنی-اسرائیلی است. فاجعه‌ای که در اردن رخ داد اینگونه بود که مردم در اعتراض به اقدامات رژیم صهیونیستی به خیابان‌ها ریختند و در مقابل سفارت اسرائیل در امان به اعتراض پرداختند. در این زمان یک نیروی امنیتی حافظ سفارت اسرائیل به سوی مردم تیراندازی کرد که به کشته شدن دو اردنی منجر شد.»


وی افزود: «طبعا کسی که جرمی مرتکب می‌شود باید در همان کشور محاکمه شود، بنابراین وقتی نیروی اسرائیلی بدون هیچ بازخواستی راهی سرزمین‌های اشغالی می‌شود بیانگر نوعی هماهنگی میان دولت اردن و اسرائیل است. رابطه میان اردن و اسرائیل از دیرباز وجود داشته است و اردن متاسفانه در راستای حفظ منافع اسرائیل و در راستای هماهنگی با نیروهای تکفیری و تروریستی گام برمی‌دارد.»


افقهی درباره این موضوع که «اعراب و اسرائیل در تلاش برای خارج کردن موضوع فلسطین از موضوع نخست جهان اسلام هستند»، گفت: «متاسفانه تا حدودی دشمن اسرائیلی و آمریکا به‌ویژه اعراب منطقه و در راس آن‌ها عربستان و قطر در مسیر عادی‌سازی روابط گام برمی‌دارند. بعد از بروز پدیده تکفیری‌ها در عراق و سوریه ملت عرب و جهان اسلام به خود فرو رفتند و درگیر مشکلات داخلی خود شدند و تا حدودی موضوع فلسطین از موضوع نخست جهان اسلام فاصله گرفت. از سوی دیگر نتانیاهو تلاش می‌کند تا با تشکیل ناتوی عربی-اسرائیلی افکار عمومی منطقه را از موضوع حمایت از ملت فلسطین دور کند که متاسفانه اینگونه اقدامات موفق بوده است.»


وی تصریح کرد از آنجا که ملت فلسطین در انجام حرکات خودجوش همچون انتفاضه و عملیات‌های استشهادی فعال است می‌توان امید داشت موضوع فلسطین همچنان در زمره موضوعات اصلی جهان اسلام قرار داشته باشد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته