دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس اتحادیه طلا و جواهر ایران تاکید کرد؛

مالزی دروازه‌ای برای سرمایه‌گذاری مشترک

رئیس اتحادیه طلا و جواهر ایران پس از مذاکره با مقامات مالزی، صنعت طلا و جواهر را زمینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری خارجی و اشتغال در ایران دانست و گفت: کشورهای شرق و جنوب شرق آسیا نیز بازار مناسبی برای صادرات طلا و جواهرات ایرانی هستند.
کد خبر : 198631

به گزارش گروه اقتصادی آنا از روابط عمومی اتاق اصناف ایران،‌ محمد کشتی‌آرای رئیس اتحادیه طلا و جواهر ایران گفت: یکی از صنایعی که می تواند در رابطه با اشتغال زایی و صادرات موثر باشد و به ارزی آوری برای کشور کمک کند، صنعت طلا و جواهرات است.


وی گفت: بسیاری از کشورها پس از برجام و توافق هسته‌ای برای سرمایه‌گذاری در ایران اعلام آمادگی کرده‌اند و این صنعت هم یک زمینه خوب برای سرمایه‌گذاری و اشتغال است.


کشتی‌آرای افزود: با توجه به رایزنی های انجام شده، کشورهای شرق و جنوب شرق آسیا بازرا مناسبی برای صادرات جواهرات ساخت ایران هستند و طلای خاص تولید کشور می تواند مورد توجه کشورهایی مانند مالزی قرار گیرد.


وی با اشاره به مذاکراتش با مقامات مالزی در خصوص سرمایه‌گذاری در صنعت طلا و جواهرات ایران، گفت که از طرف مالزیایی هم دعوت شد در سفر به ایران زمینه این همکاری بیشتر بررسی شود.


کشتی‌آرای اظهارامیدواری کرد بتوان با معرفی درست صنعت طلای ایران به طرف مالزیایی، زمینه های مشارکت و سرمایه‌گذاری را فراهم کرد.


وی مذاکراتش را با طرف های مالزیایی مثبت ارزیابی کرد و گفت: امکان صادرات طلا و جواهرات ایرانی به مالزی وجود دارد و با توجه به صنعت گردشگری این کشور جنوب شرق آسیا، ما می‌توانیم مالزی را به عنوان پایگاهی برای صادرات زیورآلات طلا و جواهر قرار دهیم.


رئیس اتحادیه طلا و جواهر کشور در ادامه خاطرنشان کرد: ارزیابی‌ها و بررسی‌های بازار طلای مالزی نشان می‌دهد ما نقاط مشترکی به ویژه از نظر دینی و مذهبی داریم و این کشور مسلمان می‌تواند بازار مناسبی برای محصولات تولیدی ایران باشد همچنین از سوی دیگر مالزی می‌تواند سکویی برای صادرات به کشورهای دیگر قرار گیرد.


کشتی آرای در ادامه با اشاره به توسعه صنعت طلا و جواهر با توجه به فناوری های نوین، گفت: ایران و مالزی کم و بیش از نظر صنعت طلا و فناوری‌های این بخش به یکدیگر نزدیک هستد و از سوی دیگر محصولاتی تولیدی مالزی با طلای ۲۲ عیار می‌‌تواند بیشتر در استان‌های جنوبی ایران مورد استفاده قرار گیرد.


وی افزود: از طرف دیگر مالزی کشوری گردشگرپذیر است و امکان صادرات طلای ایران با عیار ۱۸ برای مشتریان کشورهای دیگر مساعد است و امکان مشارکت و تولید مشترک نیز وجود دارد.


رئیس این اتحادیه در مورد همکاری ایران با کشورهای دیگر جهان در صنعت طلا و جواهر، گفت: برخی کشورها مانند منطقه هنگ کنگ در صنعت طلا صاحب نام هستند، اما کشورهایی مثل ایران، ترکیه و مالزی در یک سطح فرصت های بیشتری برای همکاری دارند.


وی البته گفت: برخی کشورها تنها قصد فروش دارند، اما برنامه ما خرید نیست و با توجه به اینکه در سال اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال هستیم، باید تولید و صادرات داشته باشیم تا ارزآوری ایجاد کنیم.


کشتی آرای، مالزی و کشورهایی که می توانند با ایران تولید و فروش مشترک داشته باشند را بهترین گزینه برای همکاری دانست.


رئیس اتحادیه طلا و جواهر کشور، مشکلات دست اندرکاران طلا در ایران و مالزی را شبیه هم دانست و گفت: جالب است مشکلاتی که طلافروشان در ایران در ارتباط با مالیات ارزش افزوده دارند، مالزی نیز با همین مشکل و گرفتاری مواجه است.


وی گفت: رئیس اتحادیه طلاو جواهر مالزی اعلام کرد در دو سال گذشته با اعمال و اخذ مالیات ارزش افزوده بر طلا، فروش این محصول در این کشور هم حدود ۶۰ درصد کاهش یافته است.


این فعال صنعت طلا، گفت: ما نیز در ایران چنین مشکلی داریم. با توجه به مالیات ارزش افزوده، تولید و فروش طلا در کشور کاهش یافته، اما به رغم این مورد نمی توانیم به اندازه نیازمان تولید کنیم.


وی گفت: بنابراین نیاز است تولیدات خود را افزایش دهیم و افزایش تولید نیز از طریق سرمایه گذاری مشترک امکان پذیر است که ضمن تامین نیاز داخلی از مازاد آن برای صادرات استفاده خواهیم کرد.


کشتی آرای همچنین در زمینه صادرات طلا و جواهر ایرانی، اعلام کرد: ما در حال حاضر به دلیل تحریم ها در گذشته و مشکلات بانکی ناشی از تحریم ها صادرات طلا و جواهر نداریم .


وی میزان صادرات طلای ایران در سال های ۱۳۸۹ و ۱۳۹۰ را حدود ۷۵۰ میلیون دلار اعلام کرد که به طور عمده به کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می شد.


وی گفت: این رقم در حال حاضر نزدیک به صفر رسیده، اما با برداشته شدن تحریم ها و محدودیت ها اکنون امکان صادرات به وجود آمده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته