دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 مرداد 1396 - 16:21
عضو هیات علمی گروه پژوهش هنر واحد قائم‌شهر:

هنر ایرانی از ابتدا نمادین و آیینی بوده است

عضو هیات علمی گروه پژوهش هنر واحد قائم‌شهر با بیان اینکه هنر ایرانی از ابتدا بصورت نمادین، رمزآلود و آیینی بوده است به معرفی آثار هنری اقوام بومی ساکن ایران باستان مانند مارلیک، سیلک، لرستان، ایلام و جیرفت پرداخت.
کد خبر : 198177

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، دکتر نادیا معقولی در نشست آزاداندیشی «تمدن اسلامی و گسترش هنر» که به همت دفتر هم‌اندیشی واحد قائم‌شهر و با همکاری حوزه معاونت فرهنگی و پژوهشی و گروه مهندسی نساجی و پوشاک برگزار شد، گفت: «بسیاری از سنت‌های هنری ایران قبل از اسلام در بعد از اسلام نیز ادامه پیدا کرده است و این تاثیرات در بخش تزیینات و معماری قابل مشاهده است.»


وی اظهار کرد: «ایرانیان پس از پذیرفتن اسلام، هنگام ساخت مساجد، اندیشه‌های اسلامی را به زیبایی با هنر غنی ایرانی ترکیب و شاهکارهای معماری ارزشمندی را به جهان معماری معرفی کردند.»


این مسئول گفت: «نتیجه پیوند بین ایران و اسلام، مسجد ایرانی است که اجزای آن از معماری قبل از اسلام گرفته شده اما در ترکیب حیرت انگیز با عرفان و اندیشه‌های اسلامی، موجب ایجاد مساجدی چون مسجد گوهرشاد و یا مسجد امام اصفهان شده است.»


عضو هیات علمی گروه هنر افزود: «گنبد یکی از ابداعات ایرانیان است که در آثار باستانی قبل از اسلام نیز مشاهده می‌شود که در ترکیب با ایوان که از آن هم می‌توان به عنوان هدیه ایران به جهان معماری نام برد به همراه نبوغ ایرانی مساجد شگفت انگیز چهار ایوانی را به وجود آورده که مایه فخر جهان اسلام است.»


دکتر وحید محمدی عضو هیات علمی گروه مهندسی نساجی و پوشاک نیز با تعاریفی از هنر و تمدن وضعیت هنری جهان عرب را در هنگام ظهور اسلام عنوان کرد و در پایان به معرفی تعدادی فیلم سینمایی مرتبط با اسلام پرداخت.



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب