آماده ایجاد حمل و نقل دریایی به قطر هستیم
به گزارش گروه اقتصادی آنا از مانا، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با استاندار بوشهر دیدار و گفتوگو کرد.
در این دیدار کاپیتان حمزه کشاورز مدیرعامل شرکت حمل کانتینری کشتیرانی با تاکید بر استفاده از ظرفیت بازار قطر بازاریابی دیگر کشورها برای حمل از طریق شناورهای ایرانی را مناسب دانست و افزود : برای توسعه تجارت ایران با قطر نیازمند نگاه ویژه تجار برای تامین بار با شرایط مناسب هستیم.
همچنین در دیدار محمد سعیدی و هیات همراه با دکتر سالاری که در محل استانداری بوشهر انجام شد، باستی معاون عمرانی این استانداری با تبیین ظرفیت های این استان گفت: علاقه مندیم ناوگان دریایی در این خط توسعه پیدا کند تا مانند گذشته مسافرت دریایی به سمت قطر احیا شود و حمل و نقل دریایی توسعه یابد.
وی ادامه داد : انتظار داریم کشتیرانی والفجر در راستای توسعه و نوسازی ناوگان حرکت کند تا از این رهگذر نیازهای این بخش را پوشش دهد .
باستی با بیان اینکه بوشهر یک شهر بندری است و ظرفیت توسعه گردشگری را دارد، افزود: از آنجا که کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ناوگان ملی کشور است و ما آن را جزیی از خود می دانیم، انتظار داریم این شرکت معظم از فرصت ها استفاده کند و سرمایه گذاری بهینه ای برای توسعه گردشگری دریایی انجام دهد .
معاون عمرانی استانداری بوشهر خط بوشهر خارگ را استراتژیک دانست و اظهار داشت: این جزیره بار ۹۵ درصد صادرات نفت کشور را به دوش دارد لذا باید با دید راهبردی و نه تنها اقتصادی برای راه اندازی این خط توجه کرد.
استاندار بوشهر نیز در ادامه این دیدار با اعلام اینکه ما حاضریم یارانه حمایتی به کشتیرانی والفجر پرداخت کنیم تا خط خارگ بهینه شود، ادامه داد: حتی اگر پایانه های نفتی حمایت نکنند، ما آمادگی داریم تا حمایت کنیم اما به نظر می رسد بهتر است به سمت تغییر نوع شناور پیش روید.
وی ادامه داد: کشتیرانی می تواند سرویس مناسبی را در این نقطه از کشور راه اندازی کند و دولت آمادگی دارد به منظور رفاه شهروندان این استان نیمی از کرایه حمل را تقبل کند.
کشتیرانی والفجرآماده سرویس دهی به خط بوشهر-خارگ است
در ادامه این دیدار مدیرعامل شرکت کشتیرانی والفجر به تبیین عملکرد این شرکت در بوشهر پرداخت و گفت: یکی از مشکلات کشتیرانی والفجر عدم تطبیق هزینه و درآمد از محل اجاره شناور به پایانه های نفتی است و همچنین هزینه های شهرداری و بندری نیز بالاست و ما با توجه به انتظار سهامداران خود مجبوریم هزینه ها را پوشش دهیم .
کاپیتان مجید سجده ادامه داد : البته ما اساس فعالیت خود را بر ارائه خدمات قرار داده ایم اما از نظر اقتصادی مسیر خارگ سودده نیست.
وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه مسیر بوشهر به خارگ به سبب مسافت وارد آبهای آزاد می شود، افزود: بر همین اساس به جز شرکت والفجر هیچ شرکت دیگری امکانات سرویس دهی در این خط را ندارد.
مدیرعامل کشتیرانی والفجر ادامه داد: با توجه به مسیر ۴۸ مایلی بوشهر تا خارگ، قیمت بلیت شرکت کشتیرانی والفجر نسبت به سایر مسیرهای دریایی بسیار پایین است .
لزوم تغییر نگاه سازمان بنادر به تعرفه های بندری
همچنین علی اکبرغنجی مدیرعامل شرکت حمل فله کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نیز با اشاره به تجربه ناموفق روسیه گفت: در کنار توجه به بحث حمایت استانداری باید نوع نگاه سازمان بنادر برای ایجاد تعرفه را نیز تغییر داد.
وی ادامه داد: با توجه به شرایط ویژه پیش آمده در قطر و اعلام آمادگی این کشور بر ارائه تخفیفات بندری لازم است، نگاه سازمان بنادر هم به این سو حرکت کند .
در پایان این نشست استاندار بوشهر با تشکر از خدمات کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اعلام آمادگی کرد تا با تامین منابع از محل صندوق توسعه ملی حمایت ویژه ای را برای توسعه گردشگری دریایی انجام دهد.
انتهای پیام/