گمانههای حذف برخی نمایندگیهای بیمه
سهیلا گلیزاده، گروه اقتصادی- بر اساس آمارها اکنون در حدود 40 هزار نمایندگی بیمه در کشور وجود دارد که اغلب آنها بخش عمده درآمد خود را بر فروش بیمهنامههای شخص ثالث متمرکز کردهاند. بدین ترتیب غالب گردش مالی شرکتها و نمایندگیهای بیمه با توجه به اجباری بودن بیمههای شخص ثالث، بر این نوع بیمهنامه استوار است.
اعتلای بیمه یا حذف برخی نمایندگی شرکتها
حالا تصمیم بیمه مرکزی برای اجرای طرح الکترونیکی کردن بیمهنامههای شخص ثالث میتواند کسب و کار بسیاری از نمایندگیهای بیمه را به خطر بیاندازد. هر چند که حذف فیزیکی بیمهنامهها و حرکت به سمت الکترونیکی شدن فضا با توجه به روند سرعت تغییرو تحولات بازار کسب و کار امری ناگزیر است و از طرفی میتواند موجب اعتلای این صنعت هم باشد.
با این حال با توجه به اینکه برخی نمایندگیهای بیمه در جریان این روند، کسب وکار خود را از دست خواهند داد بنابراین پیشبرد این طرح مهم، با تعقل و راهکارهای مناسب میتواند تبعات کمتری را نیز به دنبال داشته باشد.
بحثی که علیرضا میرآقایی عضو کارگروه شبکه فروش سندیکای بیمهگران و مدیرکل امور نمایندگیهای بیمه ایران هم به آن تاکید و بر مواردی از این دست در نامه خود به علیپور دبیر سندیکای بیمهگران ایران اشاره کرده است.
وی در نامه خود تاکید کرده حذف فیزیکی بیمهنامه و ارائه کارت هوشمند الکترونیکی هر چند نقطه عطفی در حوزه بیمه شخص ثالث تلقی شده و اجرایی شدن آن بی شک آغازگر تحولات بسیار مهم از جمله افزایش ضریب نفوذ این نوع بیمهنامه، کاهش و یا مدیریت ریسک و همچنین تعدیل قیمت تمام شده در این رشته بیمهای خواهد بود اما در عین حال تحقق این امر حذف تدریجی دخالت شبکه نمایندگی شرکتهای بیمه در ابتیاع این نوع بیمهنامه را ظرف یک سال از شروع طرح به دنبال خواهد داشت.
میرآقایی عنوان کرده تعداد نمایندگان، کارکنان و بازاریابان دفاتر بیمه اکنون قریب به 100 هزار نفر است و اجرایی شدن این طرح کاهش درآمد این قشر از فعالان فضای کسب وکار بیمه را آن هم به طور متوسط به میزان 50 درصد به دنبال خواهد داشت و تعداد زیادی از فعالان در این عرصه از ادامه فعالیت باز میمانند. این در حالی است که موضوع اشتغال از اهداف اصلی و شعار سال طرح شده و این امر می تواند تبعات ناخوشایندی را رقم بزند.
نمایندگیهای بیمه به مثابه اسنپ و آژانسهای رانندگی اینترنتی
البته عبدالناصر همتی رئیس کل بیمه مرکزی در مصاحبه خود با ایسنا با اشاره به موضوع فروش الکترونیکی بیمهنامههای شخص ثالث عنوان کرده که بیمه مرکزی هدف توقف فعالیت نمایندگیها را ندارد اما باید شیوه کار آنها تغییر کند.
وی با تاکید بر اینکه نمایندگیهای بیمه هم مثل اسنپ و آژانسهای رانندگی می شود، اظهار کرده که بالاخره این اتفاق خواهد افتاد پس باید به استقبالش برویم.
به گفته همتی، اکنون بعضی از سایتها بیمهنامه الکترونیک میفروشند و باید ساماندهی شوند تا فردا روزی برای مردم گرفتاری ایجاد نشود و این طور نشود که مردم بیمهنامهای بخرند که اعتباری نداشته باشد. اینها اجتنابناپذیر هستند.
رئیس کل بیمه مرکزی همچنین معتقد است در این زمینه استارتآپها در حال آمدن هستند و باید بپذیریم که تحولات تکنولوژیکی به شدت بالاست و هر کسی در این تحولات تکنولوژیکی دیر بجنبد، عقب میماند. با این حال نمیگوییم نمایندگیها باید تعطیل شوند آن ها باید روشهایشان را عوض کنند و برای خدمترسانی به مردم خود را مجهز به علوم جدید و روشهای نوین کنند. اگر به این سمت حرکت نکنند حتما بازارشان را از دست میدهند.
اما میرآقایی عقیده دارد که باید در مسیر سیاستگذاریهای جاری بیمه مرکزی و شرکتهای بیمه مواردی همانند ایجاد بسترهای لازم برای توانمندسازی شبکه نمایندگی با پرداختن به سایر رشتههای بیمهای، فعالیت مضاعف بیمه مرکزی برای توسعه نفوذ فرهنگ بیمه در سطح جامعه و طراحی محصولات جدید بیمهای بر اساس نیازهای جامعه برای ایجاد تنوع در محصولات و جایگزین کردن آنها با بیمه شخص ثالث مورد توجه قرار گیرد تا بر این اساس آسیب نمایندگیهای بیمه در این بزنگاه حساس و ناگزیر کمتر باشد.
اما برخی از فعلان صنعت بیمه هر چند بحث کاهش درآمدی نمایندگیهای بیمه را با حذف فیزیکی بیمهنامه شخص ثالث مورد تائید قرار میدهند اما معتقدند که استفاده از فضای مجاری و استارتاپها میتواند در فروش بیمهنامه بسیار حائز اهمیت و راهبردی باشد.
مجید صفدری مدیرعامل بیمه ما در این باره به خبرنگار آنا میگوید: یک فضای بالقوه در فضای مجازی و شبکههای اجتماعی وجود دارد که میتوانیم از این ظرفیت در راستای گسترش فرهنگ بیمه و خدماترسانی به مردم بهره گیریم. صنعت بیمه باید با تکنولوژیهای روز دنیا همگام شود؛ کما اینکه در تمام دنیا فروش از طریق بازاریابی اینترنتی نقش مهم و مشخصی در بیمهنامهها دارد.
وی تاکید میکند: با پیش رفتن صنعت بیمه برای استفاده از این فضا و ظرفیت و تکنولوژیها موافق هستم تا دسترسی مردم برای خرید بیمهنامه بیشتر و سطح آسایش آنها بالاتر رود.
صفدری همچنین با تاکید بر اینکه استفاده از فضای الکترونیکی برای فروش بیمهنامه نیازمند نظارت و کنترل دقیق و آییننامههای مشخص است، ادامه میدهد: البته بخشی از فروش بیمهنامه با بهرهگیری از فضای مجازی باید با عاملیت نمایندگان صنعت بیمه باید. فروش بیمهنامه امری بسیار تخصصی است و اگر این کار به دست افراد ناآشنا با صنعت بیافتد، تبعات بسیاری را به همراه خواهد داشت.
کار را به کاردان بسپارید
مدیرعامل شرکت بیمه ما اضافه کرد: متاسفانه در یک مقطعی از زمان دادن نمایندگی به افراد متقاضی تبدیل به پاشنه آشیل صنعت بیمه شد در حالی که فروش بیمهنامه بسیار تخصصی بوده و نیازمند افراد دارای صلاحیت است.
به گفته این فعال صنعت بیمه، یک بیمهگر زمانی فروشنده موفقی خواهد بود که اطلاعات علمی خوبی از این صنعت داشته باشد و علاوه بر آن از اطلاعات و قوانین روز بیمهای آگاه باشد. از طرفی باید به اطلاعات روز بیمهگری در بخشهای بازاریابی و فروش آشنا باشد.
وی تاکید کرد: بیمهنامه در واقع یک کالای حقوقی بوده که حکم چک سفید امضا را دارد که بیمهگر آن را به دست مشتری خود میدهد بنابراین باید از اطلاعات حقوقی کافی برخوردار باشد.
صفدری همچنین ابراز کرد: در یک مقطعی نمایندگیهای بیمه به افرادی داده شد که شاید حرفهای نبوده و اغلب آنها صلاحیت لازم را نداشتند، پس پایش شبکه نمایندگان ضروری است.
به گفته وی، اکنون برخی کدهای بیمه را اشغال کردهاند اما فعالیتی در این حوزه ندارد یا ممکن است که نمایندگی بیمه شغل دوم آنها باشد که به همین دلیل هم از تمام ظرفیت و توان خود در این زمینه استفاده نمیکنند.
صفدری با تاکید بر اینکه با توجه به ظرفیت و پتانسیل موجود در قشر جوان میتوان در شبکه فروش بیمه پوستاندازی کرد، تصریح کرد: باید افراد متخصص این صنعت جذب و آموزشهای لازم را ببینند تا شبکه فروش خوب و حرفهای از نمایندگان داشته باشیم.
مدیرعامل شرکت بیمه ما ابزار کرد: اکنون نمایندگانی را در این صنعت داریم که شاید روزی و یا ماهی یک بیمهنامه شخص ثالث بفروشند. این وضعیت اصلا زیبنده صنعت بیمه نیست چرا که درآمد آنچنانی محسوب نمیشود.
وی عنوان کرد: هدف ما این است که نماینده تنها مدیریت ریسک کند، پل ارتباطی میان بیمهگر و شرکت بیمه باشد و از طرفی خدماترسانی مناسب داشته باشد. بر این اساس نباید نمایندگیهای بیمه تنها بر روی نرخ و حق بیمه مانور دهند بلکه باید با استفاده مناسب از ظرفیتهای شبکه مجازی خدماترسانی خوبی داشته باشند.
با وجود اینکه ممکن است الکترونیکی شدن فروش بیمهنامه شخص ثالث موجب افت درآمد برخی نمایندگیهای بیمه باشد اما با توجه به اینکه حرکت به سمت و سوی بهرهگیری از تکنولوژیهای جدید ناگزیر است بنابراین شاید بهتر باشد نمایندگیهای بیمه خود را با این تغییر و تحولات همگام کنند تا از این موج عظیم و اثرگذار جا نمانند.
انتهای پیام/