اخلاق کارگزاران و مدیران نظام دینی در کلام معصومین (ع)
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، استاد دروس معارف اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی با توجه به اینکه رفتار شایسته و برخورد نیک مأموران حکومتی با مردم، نقش مهمی در ایجاد محبوبیت برای حکومتها و جلب خشنودی عمومی دارد، گفت: «کارگزارانِ حکومت در خدمت مردم هستند و باید با مهربانی به نیازهای مردم رسیدگی کنند. حُسن خُلق در برخورد با مردم و زیردستان از دستورهای اکید اسلاماست. برخورد خشن با مردم و تحکم و تکبر در برابر آنان و پاسخ منفی بهدرخواستهای مشروعشان، از اخلاق اسلامی به دور است. حکومت، امانتی در دست کارگزار است که باید به خوبی آن را پاس داشته و ابزاری برای گسترش عدل و حق قرار داده شود، نه آن که وسیلهای برای تسلط بر مردم و غارت اموال عمومی قرار گیرد، و این در صورتی میسر است که کارگزاران حکومت از سیرت و اخلاق شایسته و پسندیده برخوردار باشند.»
دکتر علیرضا اسلامی پویا افزود: «حکومت علوی تمام توان خود را برای خدمت به مردم به کار گرفت و کوشید فساد اداری بر جای مانده از گذشته را از بین ببرد. امیرالمومنین (ع) درمدت کمتر از پنج سال حکومت، در راه اصلاح رابطه کارگزاران با مردم، گامهای مثبتی برداشت و بنیان حکومتی مردم را پایهگذاری کرد. برکناری کارگزارانی که خود را در تصرف بیتالمال و تجاوز به حقوق مردم تامالاختیار میدانستند و گماردن کارگزاران جدید مورد اعتماد و دارایحُسن سابقه، گامهای مثبتی در جهت فراهمسازی خشنودی مردم بود و زمینه را برای اجرای احکام حیات بخش اسلام و احقاق حق و اجرای عدالت فراهمساخت.»
وی ادامه داد: «امام علی (ع) ضوابطی را در گزینش کارگزاران و اصلاح رفتار آنها ارائه داد و آنان را به ویژگیهای اخلاقی شایسته سفارش و به پیراستن خود از ناشایستگیها و آفات اخلاقی ترغیب کرد. اینها اموری است که در تنظیمدرست رابطه کارگزاران با مردم و رفتار با آنها، تأثیر مثبت و سازنده دارد.»
اسلامی پویا تصریح کرد: «گزینش کارگزار از سوی حاکم اسلامی با شرایط و ویژگیهایی همراه است که باید با کار او تناسب داشته باشد. زمانی که حضرت یوسف (ع) پیشنهاد میکند تا در سالهای قحطی، امور دارایی کشور مصر را به عهده گیرد، دو صفت برجسته، یعنی توانایی نگهداری اموال و آگاهی به کارها را برایخود بیان میکند، شرایط بایسته و لازم، ویژگیهایی است که بدون آن نمیتوان شخصی رابرای سمتی برگزید. شجاعت برای یک ارتشی، عدالت برای حاکم، عدل و عدم عصبانیت برای قاضی، از شرایط بایسته است؛ از این رو نقل است که امامعلی (ع) در همان روزی که، ابوالاسود دئلی را برای قضات برگزیده بود اورا عزل کرد. ابوالاسود پرسید: چرا مرا عزل کردی؟ به خدا سوگند خیانت نکردهام و به من خیانت نشده است. امام فرمود: به من خبر رسیده که هنگام محاکمه، سخن گفتن تو از دو طرف دعوا بلندتر است. شرایط شایسته، شرایط کمال برای انتخاب اصلح و برتر است که برای اِعمال مدیریت موفق از آن بهره برده میشود.
وی خاطرنشان کرد: «گرایش به امور معنوی و تقویت بنیانهای عقیدتی، مانع بسیاری از انحرافات است. کارگزار در نظام اسلامی، علاوه بر این که خود، ارزشها را پاس میدارد، باید دیگران را نیز به این سَمْت حرکت دهد.»
انتهای پیام/