دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 تير 1396 - 14:03

آزرم: شعر دیگر ارج و قرب گذشته را ندارد

شاعر مجموعه‌هایی مانند «هوم»، «هیاکل» و نویسنده کتاب‌هایی نظیر «الفبای راز» و «جیغ بنفش» معتقد است مجموعه‌ای از مشکلات در بازار نشر شعر وجود دارند که مانع از تحقق یک رویداد مهم در شعر زمانه ما شده‌اند.
کد خبر : 195996

محمد آزرم؛ شاعر و منتقد ادبی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی آنا، درباره وضعیت بازار شعر گفت: «با بررسی‌هایی که در نمایشگاه کتاب تهران داشتم،‌ اتفاق خاصی را در بازار نشر شعر ندیدم و به عبارتی مشکلات این حوزه هنوز به قوت خودشان باقی‌اند.»


وی ادامه داد: «تنها تفاوتی که شاید رخ داده باشد این است که شوق انتشار کتاب تا حدی فرونشسته است. این وضعیت به دلیل بازشدن نسبی فضا در دولت یازدهم ایجاد شد؛ همانطور که در دهه هفتاد (از سال 76) با روی کار آمدن دولت هفتم اتفاق افتاد و به یکباره شاهد سیلی از تقاضای انتشار مجموعه شعر بودیم. اما فکر می‌کنم حالا کمی از آن وضعیت خارج شده‌ایم.»


آزرم در تشریح معضلات این عرصه توضیح داد: «معضل اصلی در حال حاضر، آن‌هایی هستند که بدون تجربه و دانش کافی اقدام به انتشار مجموعه شعر می‌کنند و هیچ نظارتی هم روی آن‌ها نیست.»


وی اضافه کرد: «متاسفانه هنوز که هنوز است در بسیاری مراکز نشر، متخصص شعر نداریم و ناشران فکر می‌کنند خودشان می‌توانند به عنوان کارشناس شعر، کار را پیش ببرند. در حالی که در انتخاب یک کتاب برای انتشار، عواملی مانند ارزش ادبی شعرها و همینطور شرایط بازار نشر به درستی کارشناسی شود.»


شاعر «هوم» اظهار داشت: «وقتی چنین ملاحظاتی در مسیر انتشار کتاب شعر وجود ندارد، طبیعی است که در بازار کتاب با انبوهی از کاغذ باطله به جای کتاب روبرو باشیم؛ آثاری که در آن‌ها خبری از ارزش هنری و ادبی وجود ندارد و به احتمال زیاد یا فروش نمی‌روند و یا توسط خریداران‌شان دور انداخته می‌شوند.»


وی با اشاره به آسیبی که این بازار به استعدادهای واقعی شعر می‌زند، گفت: «وقتی شاعران با استعداد مطرح شدن مقطعی برخی نام‌ها و فراموش شدن‌شان را مشاهده می‌کنند، دچار دلسردی می‌شود. یک عده می‌آیند و به سرعت غیب می‌شوند و باز یک عده دیگر از راه می‌رسند...»


آزرم درباره موقعیت شعر در حال حاضر یادآور شد: «با وجود تمام این معضلات، دو دهه از جنب‌و‌جوش‌های شعر در دهه 70 می‌گذرد و من معتقدم با توجه به بیش از دو دهه تجربه‌آموزی، حالا وقت آن رسیده که شاهد اتفاق تازه‌ای در شعر باشیم؛ اتفاقی که باید در کتاب‌ها دیده شود و نه در فضای مجازی و کانال‌های تلگرامی.»


وی تاکید کرد: «دلسردی استعدادها، تخصصی نبودن مراکز نشر، مشکلاتی که در بازار فروش و شبکه‌های توزیع است و مشکلاتی که شبکه‌های اجتماعی ایجاد کرده‌اند، معضلات نشر شعر به شمار می‌آیند که می‌توانند مانع از محقق شدن آن اتفاق مهم در شعر ما شوند.»


شاعر «هیاکل» اظهار داشت: «متاسفانه باید بگویم شعر در زمانه ما دیگر مانند گذشته (30-40 سال قبل) آن ارج و قرب را که باید ندارد.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب