دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 بهمن 1393 - 13:00

آنچه لازم است مادران در دوران بارداری بدانند

یک متخصص تغذیه و رژیم غذایی به تشریح رژیم غذایی در زنان باردار پرداخت و گفت: اساس ایجاد بسیاری از بیماری‌های مزمن همانند برخی بیماری‌های عروقی و سرطان‌ها در دوران جنینی شکل می‌گیرد و ما از همان ابتدای شکل گیری جنین در قبال سلامت نسل آینده مسئول هستیم.
کد خبر : 1958

به گزارش سرویس پزشکی خبرگزاری آنا، دکتر لادن گیاهی با بیان اینکه نیاز تغذیه‌ای جنینی که با روش‌های کمک باروری شکل گرفته است، با جنینی که به صورت طبیعی تشکیل شده است، تفاوتی ندارد، تصریح کرد: در واقع اصول تغذیه در هر دو صورت متفاوت نیست و تنها حساسیت موضوع تغذیه در افرادی که با استفاده از روش‌های کمک باروری، باردار شده‌اند به جهت نکات ذکر شده در قسمت فوق بیشتر است.


این متخصص تغذیه و رژیم درمانی در ادامه تاکید کرد: در واقع وزن مادر در ابتدای دوران بارداری تعیین کننده آن است که در طی دوران بارداری چه روند افزایش وزنی باید وجود داشته باشد و در سه ماهه اول، با اینکه مادر نباید وزن زیادی بگیرد حساس‌ترین دوران شکل گیری ساختار ژنتیکی و متابولیکی فرزند در آینده است یعنی با وجود آنکه در سه ماهه اول بارداری نباید وزن گیری به مقدار زیاد اتفاق بیفتد، اما کیفیت و روند تغذیه‌ای اثری بسیار مهم و غیرقابل برگشتی را بر روی سلامت جنین و فرزند در آینده خواهد داشت.


گیاهی با اشاره به وزن گیری مادر به صورت صحیح افزود: وزن گیری مادر تابع عوامل ژنتیکی، سلامت عمومی مادر، میزان فعالیت فیزیکی، باورهای فرهنگی، موقعیت اجتماعی، اقتصادی و ... است که همگی بر روی وزن گیری مادر تاثیرگذار هستند، بنابراین با توجه به وزن شروع بارداری باید در سه ماهه اول، دوم و سوم بارداری، روند وزن گیری کنترل شود.


عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن سینا با اشاره به تغییرات تغذیه‌ای مادر در دوران بارداری تاکید کرد: تغییرات تغذیه در دوران بارداری به آن صورتی که خانواده‌ها غالبا تصور می‌کنند نبوده و در سه ماهه اول دوران بارداری، نیازی به افزایش انرژی دریافتی توسط مادر نیست و از سه ماهه دوم و سوم، ما به تدریج افزایش دریافت انرژی را داریم که چیزی در حدود 300 کالری و در نهایت 500 کالری است که شروع مکمل‌ها نیز معمولا از سه ماهه دوم شروع می‌شود اما مصرف اسیدفولیک از دو تا سه ماه قبل از بارداری از اهمیت بسیاری برخوردار است.


وی در ادامه تصریح کرد: اساس ایجاد بسیاری از بیماری‌های مزمن همانند برخی بیماری‌های عروقی و سرطان‌ها در دوران جنینی شکل می‌گیرد و ما از همان ابتدای شکل گیری جنین در قبال سلامت نسل آینده مسئول هستیم.


گیاهی در تشریح عللی که سبب تشدید حالت تهوع در دوران بارداری می‌شود، گفت: گرسنگی کشیدن و فاصله زیاد در بین وعده‌های غذایی می تواند به شدت حالت تهوع را تشدید کند، بنابراین اگر زنان باردار بتوانند از همان ابتدای روز و اوایل صبح، تغذیه خود را به صورت صحیح و بدون مایعات شروع کنند و از خوردن غذاهای چرب و یا خیلی شیرین در وعده‌های اصلی پرهیز کنند، می‌تواند به کاهش حالت تهوع دوران بارداری بسیار کمک کننده باشد.


بر اساس گزارش خبرگزاری آنا، جهت آشنایی زوجین بامشاوره ژنتیک و انتظاراتی که از این مشاوره در جهت یک بارداری سالم باید داشت، برنامه‌ای با عنوان پایان ناباروری با همکاری مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا، روز شنبه 18 بهمن ماه جاری، ساعت 19 از شبکه چهار پخش می‌شود.



انتهای پیام/

برچسب ها: بارداری ژنتیک
ارسال نظر
هلدینگ شایسته