دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 خرداد 1394 - 09:55

واردات واگن دست دوم قطار توجیه ندارد

یک فعال اقتصادی حوزه ریلی با بیان اینکه 5 شرکت بزرگ واگن‌سازی در کشور توان تولید سالانه 5 هزار واگن باری و یک هزار واگن مسافری را دارند، گفت: بر این اساس واردات واگن دست دوم و حتی نو به کشور توجیهی ندارد.
کد خبر : 19563

محمدجواد فخاری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا با بیان اینکه تولید واگن با شرایط سرمایه‌گذاری فعلی به تنهایی مقرون به صرفه نیست، افزود: برای تولید هر واگن 250 میلیون تومان سرمایه مورد نیاز است و به علت مقرون به صرفه نبودن تولید، سرمایه‌گذار انگیزه‌ای برای ورود به این بخش ندارد.


وی تصریح کرد: باید افرادی که تمایل به سرمایه‌گذاری در بخش حوزه حمل‌ونقل ریلی در کشور دارند، از صنایع داخلی و بومی با برند ایرانی استفاده کنند تا بر اساس آن هم شرکت‌های فعال در بخش واگن‌سازی با ظرفیت تولید بالاتری فعالیت کنند و هم نیروی کار این بخش بیشتر مورد استفاده قرار گیرد.


فخاری با بیان اینکه تا چشم‌انداز 1404 باید 5 هزار واگن باری وارد حوزه حمل‌ونقل ریلی کشور شود، ادامه داد: اگر برای تولید هر واگن 15 تن فولاد مورد استفاده قرار گیرد، با احتساب مجموع واگن‌های مورد نیاز، تقاضا برای فولاد در کشور افزایش می‌یابد و صنعت فولاد نیز از رکود فعلی خود خارج می‌شود.


مدیرعامل شرکت ریل ترابر سبا اضافه کرد: در این صورت دیگر نیازی به واگذاری سرمایه‌های خود به شرکت‌های خارجی برای تولید اقلام مورد نیازمان نخواهیم داشت تا در زمان نیاز نیز آن را با چند برابر قیمت و تحت شرایط پیشنهادی آنها خریداری کنیم.


وی با بیان اینکه عمر متوسط واگن‌های قطار در کشور بالاست، تاکید کرد: واردات واگن دست دوم مربوط به زمان نبود بسته‌های حمایتی برای تولید واگن در کشور بود، اما امروز با وجود این بسته‌های حمایتی، تحت هیچ شرایطی نباید واردات صورت گیرد.


فخاری اظهار کرد: همگام با ورود واگن‌های نو به شبکه ریلی باید زیرساخت‌های آن نیز مانند توسعه شبکه و ریل فراهم شود که در صورت هم سویی این دو، مردم می‌توانند از شبکه حمل‌و‌نقل در خور شان‌شان بهره‌مند شوند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته