دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت

جهش نرخ ارز مجددا تکرار نشود

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: در پی چند سال تثبیت نرخ ارز،‌ افزایش ناگهانی نرخ ارز کمی نگران کننده است چراکه مردم تحمل چنین ریسکی از نوع جهش نرخ ارز را برای بار دیگر ندارند.
کد خبر : 195072

محمد لاهوتی رئیس کنفدراسیون صادرات ایران و عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با انتقاد از خود تحریمی‌ها در بخش صادرات کشور به خبرنگار آنا گفت: در نهادهای غیردولتی نظیر اتاق بازرگانی و کنفدراسیون صادرات، حمایت‌های فراوانی از شرکت‌های ارائه کننده خدمات فنی‌ومهندسی می‌شود اما به‌دلیل واقعی نشدن حمایت‌های دولتی و معوق ماندن وعده‌های ارائه شده، تاکنون بازخورد قابل توجهی از رشد و توسعه صادرات خدمات فنی‌ومهندسی را شاهد نبوده‌ایم.


وی ادامه داد: آغاز رسوب معوقات در بخش مشوق‌های صادراتی، از دولت گذشته آغاز و کماکان در این بخش با مشکل مواجه هستیم، اما از دولت کنونی این توقع وجود ندارد که ادامه روند گذشته تکرار شود.


لاهوتی با اشاره به عدم اطمینان بخش‌خصوصی از ایفای تعهدات دولت افزود: به‌رغم سخنانی که در باب حمایت از صادرات مطرح می‌شود، صادرات افزایشی نداشته و حتی در مقطعی مقرر شد، تسهیلاتی با نرخ 11درصد به صادرکنندگان تعلق گیرد که البته این تسهیلات به بخش کوچکی از صادرکنندگان تعلق گرفت.


عضو کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق بازرگانی تهران همچنین نسبت به افزایش ناگهانی نرخ ارز، در پی چند سال تثبیت نسبت به این تغییر ابراز نگرانی کرد و گفت: نگرانی این است که جهش نرخ ارز در سال 90 بار دیگر تکرار شود چراکه در آن سال ثروت مردم در چشم بر هم زدنی به یک سوم کاهش یافت و به نظر می‌رسد، مردم دیگر تحمل چنین ریسکی را نداشته باشند.


عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با اشاره به مشکلاتی که حذف مشوق‌ها در پی داشت،‌ گفت:‌ حذف مشوق‌های صادراتی، همزمان با تشدید تحریم‌ها، اثرات نامطلوبی بر این صنعت گذاشت، چراکه به ما گفتند که در مناقصات می‌توانید تخفیف دهید و دولت این هزینه را در قالب اعطای مشوق‌ها جبران می‌کند،‌ اما شرکت‌های ایرانی از ناحیه بدعهدی دولت وقت، متضرر شدند.


وی در پایان خاطرنشان کرد: امسال هم رقم تعیین شده برای مشوق‌های صادراتی، تخصیص نیافت و این درحالی است که تخصیص این مشوق‌ها می‌تواند به رشد صادرات در این بخش کمک کند ضمن آنکه دولت می‌تواند این کمک‌ها را در قالب اعتبار خریدار یا اعتبار فروشنده نیز تخصیص دهد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته