دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران تشریح کرد

تاثیرات اصلاح نرخ سود بانکی بر بازار مسکن

رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران معتقد است اکنون بانک‌ها به جای بانکداری دکان‌داری و بنگاه‌داری می‌کنند و می‌گوید: اصلاح ساختار اقتصاد کشور و به طور مشخص نرخ سودهای بانکی نه تنها بازار مسکن و بخش اجاره‌ را دچار چالش نمی‌کند بلکه می‌تواند روند خروج از رکود این بازار را نیز شدت بخشد.
کد خبر : 194025

حسام عقبایی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی آنا با بیان اینکه باید تغییرات اساسی در سیاست‌های پولی و بانکی ایجاد شود، عنوان کرد: اکنون سیاست‌های بانکداری بر مبنای رویکرد توسعه‌ای نیست. بانک‌ها کاملا رویکرد تجاری دارند و این امر مشهود است.


وی تصریح کرد: باید گفت بانک‌ها در شرایط فعلی بانکداری نمی‌کنند بلکه مشغول بنگاه‌داری هستند و در هلدینگ‌های مختلف ساختمانی، خدمات و... مشارکت دارند که این امر خلاف قوانین بانکداری است.


به گفته عقبایی، اصلاح چنین ساختاری می‌تواند به اقتصاد کشور کمک کند و یکی از روش‌های آن اصلاح نرخ سودهای بانکی است تا پول‌های بلوکه شده در بانک‌ها وارد بخش تولید شوند.


رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران بیان کرد: هر چه این اتفاق زودتر رخ دهد به تبع آن بازار مسکن هم در زمان کوتاه‌تری از رکود خارج می‌شود.


وی درباره تاثیر کاهش نرخ سود بانکی بر بازار اجاره‌بها گفت: اینکه گفته می‌شود کاهش نرخ سود بانکی نرخ اجاره‌بها در بازار مسکن را افزایش می‌دهد، صحیح نیست بلکه اصلاح این ساختار در نظام بانکی می‌تواند رونق بخش مسکن را شدت بخشد.


عقبایی ادامه داد: اصلاح نرخ سودهای بانکی می‌‌تواند توازن بیش‌تری میان عرضه و تقاضا در بازار مسکن ایجاد کند و نمی‌توان این امر را خطر و تهدید برای مسکن دانست.


وی خاطر نشان کرد: با منطقی شدن نرخ سودهای بانکی رویکرد سرمایه‌گذاری در بازار مسکن تقویت می شود و تاثیری بر افزایش قیمت مسکن و اجاره‌بها نخواهد داشت.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب