دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

سوژه‌های بکر مطبوعات خارجی در هفته‌ای که گذشت، چه بود؟

شاید همین کار تیتر زدن بر این نوشته را دشوار می‌کند؛ تنوع گزارش‌هایی که به تصمیم سردبیر، در صفحه‌های اول روزنامه‌ها جای گرفتند یا عکسِ یک شدند؛ خبری از پوشش کامل سخنرانی‌های رئیس‌جمهوری و دیگر مقامات نیست و اگر قرار است به برنامه‌های آن‌ها اشاره شود، با رویکردی ژورنالیستی، انجام می‌شود.
کد خبر : 19237

به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرگزاری آنا، شفقنا با این مقدمه نمونه‌های این هفته از مطبوعات خارجی را بررسی کرد:


روزنامه «واشنگتن پست»، در یکی از شماره‌های این هفته‌اش، سوژه‌ای کاملا اجتماعی را انتخاب کرد اما رویکردی اجتماعی-سیاسی به آن داشت. سوژه، فقر و وضعیت پدران مجردِ بدون امکانات است اما با تاکید بر راه حلی که باراک اوباما برای آن درنظر گرفت یعنی کلاس‌های آموزشی چگونه پدری کردن. عکس، بسیار تاثیرگذار است و پسر سیاه پوست 19 ساله‌ای را نشان می‌دهد که نوزادش در آغوش او به خواب رفته و خودش هم در فضایی که فقر و رنج در آن بارز است، دراز کشیده و خوابیده است. گزارش، روایت زندگی این پسر جوان، به عنوان نمونه‌ای از هزاران پدر نیازمند کمک است. تیتر، از «قریحه یک پدر» می‌گوید و بالای عکس، توضیحی نوشته شده که هم اشاره‌ای کلی درباره موضوع و رویکرد گزارش به شمار می‌آید و هم داستان را لو نداده و آنقدر جذاب نوشته شده است که مخاطب را به خواندن متن اصلی ترغیب می‌کند. اینکه «پُل گِیل، در حالی که نه شغل دارد و نه پول، یک کودک دارد و 16 درسی که از سوی دولت اوباما باید یاد یگیرد». اشاره روتیتر و کل گزارش، به برنامه جدید دولت اوباما برای برگزاری کلاس‌های آموزشی برای پدران مجرد است و 16 درسی که برای افرادی در وضعیت مشابه پُل، ارائه شده است.



گاهی، یک گزارش که ساعت‌ها و روزها برای نگارش آن وقت صرف شده، می‌نشیند در ویترین یک روزنامه و می‌درخشد و گاهی هم، انتخاب عکس و تیترِ مبتکرانه از رویدادی که دیگر رسانه‌ها هم آن را پوشش داده‌اند، آن روزنامه را متمایز می‌کند. اتفاقی که درباره یکی از شماره‌های روزنامه انگلیسیِ «ایندیپندنت» افتاد. این روزنامه، عکس جالب و هدفمندی انتخاب کرد از دست دادن دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس با وزیر اسکاتلندی، و در زیرتیتر، از اولین دیدار آن‌ها پس از انتخابات عمومی، نوشت. نکته عکس، در نحوه ایستادنِ هردوی آن‌هاست که تلاش می‌کنند با یک پا، تعادل خود را حفظ کنند و تیتر هم زیرکانه، از «بالانس جدیدِ قدرت» می‌گوید و البته اشاره‌اش به مناسبات قدرت میان انگلیس و اسکاتلند است که برای ساکنان هر دو کشور اهمیت دارد.



باید به شماره دیگری از ایندیپندنت هم اشاره کرد که عکسی تمام صفحه از زنی محجبه با روبنده انتخاب کرده و در واقع صفحه یک خود را به وضعیت زنان در دولت اسلامی (گروه افراطی داعش)، اختصاص داده است؛ سوژه‌ای که روزنامه آن را «رویارویی زنان با حقارت ازدواج موقت در دولت اسلامی» خوانده است که از یک سو، به پدیده عجیب جهاد نکاح هم ارتباط پیدا می‌کند. عکس، نگاه هوشمند اما نگران زن را نمایش می‌دهد، در قاب سیاهی از روبنده. اما فارغ از محتوای گزارش، آنچه در اغلب روزنامه‌های حرفه‌ای جهانی دیده می‌شود و در روزنامه‌های ایران، کمتر، شیوه دعوت مخاطب به خواندن مطلب است؛ نوعی خطاب قرار دادنِ او که همراه با احترام بسیار است. اینجا هم در توضیح، هم به موضوع گزارش اشاره شده، هم بر جذابیت و اهمیت آن دست گذاشته و هم، در احترامی متقابل به گزارشگر، نام او را روی صفحه اول آورده است؛ «گزارشِ داغِ پاتریک کاکبورن از اربیل را بخوانید که درباره داعش و چگونگیِ به بردگی گرفتن بسیاری از افراد در سوریه و عراق است.»



از آنچه که در آمریکا گذشت، دو سوژه محیط زیستی در دو روزنامه «لس آنجلس تایمز» و «واشنگتن پست» پوشش داده شد و عکس یک را به خود اختصاص داد؛ در واشنگتن پست، تیترِ «در جستجوی طلا در چاه مستراح»، بیش از هر چیز دیگری در صفحه، توجه را جلب می‌کند و شاید بعد از آن، نگاه به عکس بیفتد و به دنبال ارتباط میان آن دو بگردد. عکس، مردی را نشان می‌دهد که زیر آفتاب سوزان، کنار دریا یا دریاچه‌ای مملو از زباله، در حال راه رفتن است. با خواندن توضیح عکس و زیرتیتر، مشخص می‌شود که مکان، در ریودو ژانیرو در برزیل است و سوژه گزارش مربوط می‌شود به المپیک 2016 که قرار است در این شهر برگزار شود و حال، نگرانی که روزنامه تلاش می‌کند آن را منتقل کند، تاثیر منفی فاضلاب و زباله‌های کنار این خلیج بر مراسم و بازی‌های المپیک است؛ روزنامه البته در زیرتیتر خود، انتقاد را به سوی ملوان‌ها نشانه رفته چراکه معتقد است آن‌ها، با رقابت در خلیجِ مملو از زباله، المپیک 2016 را لکه‌دار می‌کنند.



لس آنجلس تایمز هم در توضیح عکس خود، به ریخته شدنِ 105هزار گالن نفت در دریا اشاره کرد و در تصویر، ساحل ایالت رفیوجیو در کالیفرنیا را انتخاب کرد که عملیات پاکسازی نفت‌ها از دریا درحالِ انجام است؛ مردانی با لباس‌هایی سفید و کیسه‌هایی در دست. روزنامه، در تیترِ خود، نگاهی تاریخی و البته عمیق و خلاقانه به موضوع داشته و فقط امروز و این رویداد را ندیده است بلکه چنانکه در تیتر می‌گوید آن را «پژواک حادثه 1969» می‌داند؛ حادثه‌ای مشابه در سال 1969 در سانتا باربارای کالیفرنیا که در آن هم، مقادیر زیادی، نفت وارد محیط زیست شد حتی در نقشه‌ای که به همراه گزارش آورده شده هم، آن نقطه مشخص شده است و هشداری است به تکرار این رویداد.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته