دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
سینا رازانی در گفت‌وگو با آنا:

مخاطب در «دست‌نیافتنی‌ها» با طیف متفاوتی از بازی روبه‌رو می‌شود/ آثار کوشک‌جلالی در ریتم از جایگاه خاصی برخوردار است

سینا رازانی که با حضور در نمایش «دست‌نیافتنی‌ها» دومین تجربه همکاری با علیرضا کوشک جلالی را کسب می‌کند گفت: «در این نمایش مخاطب با مجموعه‌ای از نقش‌ها، طیف‌های مختلف بازی‌‌‌‌ها را روبه‌رو است و به عقیده من کوشک جلالی روی بازی‌ها تمرکز ویژه‌ای دارد.»
کد خبر : 19217

سینا رازانی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی آنا تاکید کرد: «من از قدیم بیننده تمام کارهای کوشک جلالی بودم و جنس کارکردن و نوع مواجهه او با یک اثر را به عنوان یک بازیگر همواره دوست داشتم. به طور کل جنس بازی‌ که این کارگردان تئاتر می‌پسندد با سلیقه من همخوانی دارد و از سوی دیگر بازی در نمایش «سیستم گرون‌هلم» باعث شده تا بیشتر و بیشتر به کار در آثارش علاقه‌مند شوم.»


وی درباره نمایش «دست‌نیافتنی‌ها» بیان کرد: «این نمایش اثری اقتباسی است که کوشک جلالی بر اساس فیلمی با همین نام نوشته است. وی در این اثر به دلیل اینکه مخاطب در نقش مهاجر با یک افغان ارتباط ملموس‌تری برقرار می‌کند کاراکتر عرب سیاه‌پوست را به مرد افغان تغییر داده است.»


رازانی با بیان اینکه‌ کوشک جلالی معمولاً در کارهایی که روی صحنه می برد تماشاگر و بازیگر را شگفت زده می‌کند گفت: «در این اثر نمایشی نقش «جمعه» کارگری افغان را بازی می‌کنم که با این‌که دوره پرستاری ندیده، مراقبت از سالمندان و بیماران را برعهده می‌گیرد که اتفاقاً همین امر باعث جذابیت این نقش شده چراکه او برخلاف دیگر افراد که با ترحم به بیمار (فیلیپ) نگاه می‌کنند به فیلیپ نگاه انسانی کامل دارد و با شوخی‌ها و طنزهایش این امر را بارها روی صحنه یادآوری می‌کند.»


بازیگر «دست‌نیافتنی‌ها» همچنین درباره گویش افغانی که در این نمایش دارد عنوان کرد: «پیش از این به واسطه حضوری که در نمایش «ترانه‌های محلی» داشتم روی گویش مردم افغانستان کار کرده بودم اگرچه در آن اجرا دیالوگ‌‌هایم بسیار کوتاه و در حد 10 دقیقه بود. آشنایی با این زبان تا حدی در نمایش «دست‌نیافتنی‌ها» کمک کننده است اگرچه به دلیل زمان طولانی که باید روی صحنه حضور داشته باشم انرژی زیادی را از دست می‌دهم.»


وی ادامه داد: «برای نزدیک شدن به این نقش از دوستانی که قبلاً نقش افغان را بازی کرده بودند نیز کمک گرفته‌ام که به گفته این دوستان، پیوسته گفتن کلمات و وارد کردن زندگی به این کاراکتر که از معضلات من بوده، کاملاً برطرف شد. با این حال معتقدم ما تنها یک‌ششم اجراهایمان را پشت سر گذاشته‌ایم و من برای موفقیت در برآمدن از پس این نقش باید به بازتاب مخاطبان بیشتری توجه کنم.»


رازانی درخصوص وارد شدن نقش پرستار افغان در این نمایش تشریح کرد:‌ «در آغاز، من مخالف این تغییر بودم چراکه فکر می‌کردم ممکن است مردم نسبت به این دگرگونی گارد بگیرند، اما از آنجا که کوشک‌جلالی از آن دسته از کارگردانانی است که می‌گوید تا بازیگر از چیزی لذت نبرد نباید به اجرا بپردازد، مدام بر سر این موضوع گفت‌وگو پرداختیم تا در نهایت متقاعد شدم که این تغییر به موفقیت نمایش کمک می‌کند.»


وی اظهار کرد: «به نظر من در این نمایش فضای گروتسک غریبی جاری است به‌طوری‌که ما لحظاتی را در این نمایش داریم که به علت متفاوت و ویژه بودن هریک از کاراکترها (بخصوص 4 کاراکتر اصلی) بسیار حائز اهمیت است برای مثال فیلیپ با سکون فیزیکی و حسی که در کار ایجاد می‌کند و لحنی که به صحنه رنگ می‌دهد و جمعه با فعالیت زیادی که روی صحنه دارد و شوخی‌هایی که انجام می دهد باعث تلطیف فضا می‌شود و یا نقش ماگالی که با بازی بهاره کیان افشار به بهترین شکل اجرا می‌شود رابطه‌ای میان فضای فیلیپ و ویژگی‌برون ریز جمعه ایجاد می‌کند.»


وی درباره ویژگی‌های این نمایش عنوان کرد: «فضاسازی کاراکترها توسط طراح صحنه مرتضی میرمنتظمی انجام شده است و ریتم که در آثار کوشک جلالی از جایگاه خاصی برخوردار است، باعث می‌شود که مخاطب در طول 75 دقیقه اجرا، به هیچ عنوان خسته نشود. مخاطب در حین اجرا ممکن است در حالی که طنز می‌بیند دچار دلسوزی و یا عصبانیت شود و در فضایی متضاد قرار گیرد که این امر جذابیت نمایش را دوچندان می‌کند.»


این بازیگر تئاتر همچنین در خصوص طراحی‌های این اثر نیز تصریح کرد: «ما از اختصاص داشتن سالن سالن استاد ناظرزاده کرمانی به این اجرا مطلع بودیم بنابراین میزانسن‌ها بر اساس ویژگی‌های سالن از جمله تماشاگر یک‌سویه و ارتفاع سالن طراحی شده است که امیدوارم بتواند رضایت مخاطبان را جلب کند.»


نمایش «دست‌نیافتنی‌ها» هر شب ساعت 20 با نقش‌آفرینی نادر فلاح، سینا رازانی، بهاره کیان افشار، سینا کرمی، مایا رضوی، امیرحسین جدی در سالن استاد ناظرزاده کرمانی روی صحنه می‌رود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب