چرا «اکسیدان» در یک هفته میلیاردی شد؟
هدیه حدادیاصل، خبرنگار فرهنگی آنا- چند سالی است که در چیدمان اکرانها همواره نام فیلمهای کمدی را در کنار فیلمهای اجتماعی و درام میبینیم. این ماجرا علاوه بر تنوع در فیلمهای روی پرده تعادل را در گیشه برقرار میکند. در اکران ویژه عید سعید فطر نیز در کنار فیلمهایی چون «رگ خواب»، «مالیخولیا» و «زیر سقف دودی» فیلم سینمایی «اکسیدان» به نمایش عمومی درآمد. فیلمی که در ژانر کمدی تولید و ساخته شده است و دومین ساخته سینمایی حامد محمدی بعد از فیلم «فرشتهها با هم میآیند» در مقام کارگردان است.
در عرف جامعه چنین متداول است که فیلمهای کمدی بیشتر از فیلمهای درام، اجتماعی، خانوادگی و یا حتی پلیسی مخاطب را جذب میکنند چرا که مخاطب عام برای ساعات خوشی یه سینما میرود و اکثرا علاوه بر پر کردن اوقات فراغت ترجیح میدهد فیلمی شاد تماشا کند. فیلم سینمایی «اکسیدان» نیز یک فیلم در ژانر کمدی است که به دلایل متعددی توانسته تا امروز از فروش بالایی برخوردار باشد. در این گزارش به بررسی این عوامل میپردازیم.
حضور چهرهها و کمدینهای شاخص
قطعا در هر فیلمی حضور چهره میتواند گیشه آن را تضمین کند. کم نداشتهایم فیلمهایی که از محتوا و داستان سطحی و گاها ضعیف برخوردار بودند اما حضور یک یا چند چهره به فروش غیرقابل تصور دست یافته است. این ماجرا در واقع ترفندی برای فروش فیلمهای بیمحتوا این روزها شده؛ اما بسیاری از سلبریتیها هم در سینما هستند که بخاطر درآمد تن به بازی در هر نقشی را نمیدهند. انتخاب درست نقش، انتخاب درست کارگردان و انتخاب صحیح فیلمنامه در اولویت کار این چهرهها قرار دارد. این است که اگر نگوییم همیشه اما اکثرا آنها را در فیلمهای درخشان دیدهایم. در کنار دقت بازیگران در انتخاب کاراکتر، دقت و توجه کارگردان و عوامل اصلی برای انتخاب بازیگر قرار دارد چرا که هر بازیگری تنها با تکیه بر چهره بودن نمیتواند گزینه درستی باشد.
یکی از نکاتی که به فروش فیلم سینمایی «اکسیدان» کمک کرده همین انتخاب صحیح کارگردان برای بازیگر و البته انتخاب صحیح بازیگر برای انتخاب نقش است. بازیگران در این فیلم به درستی جای خود قرار گرفتهاند و به درستی انتخاب شدهاند. چهرههایی که هر کدام در عرصه کمدی وزنهای هستند که میتوانند تعادل را در این راه ایجاد کنند.
امیر جعفری و یا جواد عزتی که هر یک به تنهایی میتوانند گیشه را تضمین کنند حالا این دو وزنه در کنار یکدیگر در فیلمی حضور دارند که با داستان کمدیاش ناخودآگاه مخاطب را به سمت خود میکشاند.
شوخیهای بصری، بازیهای زنده، دیالوگهای به جا، نقشهای متفاوت برای بازیگرانی که تاکنون در این نقشها دیده نشدهاند (مانند نقش شبنم مقدمی در فیلم) همه در این راه به فیلم و روایت آن کمک کرده است. مخاطب با توقع خنده برای تماشای این فیلم به سینما میرود و خوشحال است که بعد از تماشای آن خواستهاش اجابت شده است.
اکرانهای مردمی و رابطه مستقیم آن با آمار فروش
شاید یکی از جذابترین روشهای تبلیغاتی، این روزها حضور عوامل در سینماهای مختلف و تماشای فیلم با مردم باشد. این راه تبلیغاتی شیوهای است که در همه جای دنیا اتفاق میافتد. چند سالی است که این روش در سینمای ایران هم باب شده است که با ادامهدار شدن آن مخاطب بیشتر جذب سینما شده و بیشتر به سالنهای سینمایی میرود و به تماشای فیلم مینشنید. گرفتن عکس سلفی با بازیگران مطرح و انتشار آن در فضای مجازی برای خیلیها یک تفریح و افتخار شده، تفریحی که شاید برای بازیگران زمانبر باشد اما به گیشه کمک کرده است.
با یک حساب سرانگشتی میتوان فهمید، میزان فروش در سانسهایی که به اصطلاح فرش قرمز عوامل برای فیلم است، چند برابر میشود. عوامل تولید و بازیگران فیلم «اکسیدان» نیز از این شیوه استفاده کرده و در چند سانس و سینما با مردم به تماشای فیلم نشستهاند.
و باز تاثیر فضای مجازی ...
در انتها آنچه قابل توجه است تاثیر فضای گسترده مجازی است. فضای مجازی و شبکههای اجتماعی یک راه تبلیغاتی کم هزینه برای هر فرآیندی شده است که تبلیغ تماشای فیلم از این فرآیند جدا نیست. ایچاد صفحات مختلف و البته انتشار بخشهای از فیلم که کوتاه شده است بخشی از جذابیتهایی است باعث فروش این فیلم کمدی شده است.
عوامل و بازیگران به دلیل سلبریتی بودن و تعدد فالورهایشان از صفحات شخصی خود در شبکههای اجتماعی استفاده کرده و به تبلیغ آثار خود و یا دوستانشان میپردازند و از آنجا که حضور مردم در این شبکههای اجتماعی و فعالیت آنها امری مثال زدنی شده، تعداد بالایی از مردم با دیدن این تبلیغات و علاقهای که به شخص تبلیغکننده دارند، به تماشای فیلم میروند.
تمامی مواردی که به آن اشاره کردیم سبب شده فیلمهایی چون «اکسیدان» با چند روز اکران عمومی به فروش میلیاردی دست یابند که نه تنها برای فیلم مورد نظر خوب است که برای سینمای ایران و اقتصاد آن هم مزیت به شمار میرود.
انتهای پیام/