دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 تير 1396 - 13:03
جهان در گفت‌وگو با آنا عنوان کرد

گسترش ارائه خدمات «ساها» دانشگاه آزاد اسلامی سمنان در حوزه کارگاه اتومکانیک

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان عنوان کرد که گسترش ارائه خدمات آزمایشگاه‌های همکار آزاد «ساها» در حوزه کارگاه اتومکانیک در برنامه سال جاری این واحد قرار گرفته است.
کد خبر : 191956

علی جهان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری آنا درباره وضعیت پژوهش و فناوری واحد سمنان و فعالیت های صورت گرفته اخیر اظهار کرد: علاوه بر ثبت اختراع، چاپ کتب و پذیرش مقالات متعدد همکاران در مجلات معتبر، عقد قراردادهای قابل ملاحظه در مسیر فعالیت‌های پژوهشی استادان واحد سمنان، دستاوردی است که نمی توان به سادگی از کنار آن گذشت.


ارزش قرارداد طرح های برون دانشگاهی اخیر بیش از 3 میلیارد ریال بوده است


وی افزود: ارزش قراردادهای مربوط به طرح های برون دانشگاهی در یک سال اخیر سه میلیارد و دویست میلیون ریال بوده که تقریبا 20 درصد آن به طور مستقیم به عنوان درآمد غیر شهریه محسوب خواهد شد. علاوه بر این با توجه به تجهیزات خریداری شده از محل بودجه پژوهش، قرارداد ارائه خدمات آزمایشگاهی به ارزش سه میلیارد ریال، سال گذشته منعقد شده است که اقدامی کم نظیر در حوزه ساها تلقی می‌شود.


متاسفانه حضور استادان در دانشگاه به تدریس محدود شده و به نظر می رسد فعالیت در مراکز تحقیقاتی هنوز نیازمند بخشنامه های تکمیلی است

معاون پژوهش و فناوری واحد سمنان خاطرنشان کرد: تلاش در راستای افزایش کیفیت کتب چاپ شده در واحد سمنان با الزامی کردن ویراستاری کتب و پیگیری فروش کتب چاپ شده واحد از طریق ایجاد یک فروشگاه اینترنتی، علاوه بر عقد قرارداد با کتاب فروشی های سنتی از دیگر اقدامات اخیر حوزه پژوهش بوده است.


جهان با توجه به افزایش بودجه پژوهشی اهم دستورکارهای این واحد را تشریح کرد و به آنــا گفت: استفاده بهینه از امکانات موجود و هدایت توان کارکنان و اعضای هیات علمی در مسیری که منجر به درآمدزایی شود، از جمله وظائف همه مسئولان است. اما بخش ویژه ای از این موضوع بر عهده معاونان پژوهش و فناوری است. در این راستا گسترش ارائه خدمات ساها در حوزه کارگاه اتومکانیک در برنامه سال جاری قرار گرفته است.


به گفته وی، پیگیری اخذ مجوزهای لازم برای فعالیت به عنوان آزمایشگاه همکار اداره استاندارد، موضوع دیگری است که بصورت جدی در حال پیگیری است.


جهان خاطرنشان کرد:‌ ایجاد آزمایشگاه آنالیز مودال و اندازه‌گیری ارتعاشات از جمله اولیت‌های واحد سمنان است که با توجه به پتانسیل‌های درآمدزایی، بودجه آن تامین و اجرایی خواهد شد.



معاون پژوهش و فناوری واحد سمنان در باره فعالیت‌های پژوهشی در حال انجام این دانشگاه اظهار کرد: در حال پیگیری و رایزنی ایجاد دو الی سه مجله جدید غیر فارسی در حوزه های میان رشته ای هستیم.


فعالیت های پژوهشی بصورت جهت‌دار و هدفمند در حال پیگیری هستند


وی افزود: خوشبختانه فعالیت های پژوهشی صورت گرفته در مراکز تحقیقاتی واحد سمنان، شامل مرکز تحقیقات انرژی و توسعه پایدار و مرکز تحقیقات ژئوتکنیک لرزه ای و بتن توانمند بصورت جهت دار و هدفمند در حال پیگیری هستند که ثمره بذر کاشته شده در آینده نزدیک قابل استفاده خواهد بود.


خوب است که جذب نخبگان برای فعالیت های پژوهشی و درآمدزایی باشد تا احساس ناامنی شغلی برای استادان شاغل در دانشگاه که عمدتا مشغول آموزش بوده اند، ایجاد نشود

جهان، اقدام دکتر ولایتی در افزایش بودجه و جذب نخبگان را یادآور شد و به آنــا گفت: اقدام دکتر ولایتی در راستای افزایش بودجه پژوهشی بسیار امیدوارکننده است.


این مسئول خاطرنشان کرد: نیروی انسانی مهمترین دارایی هر سازمانی است و این موضوع در دانشگاه‌ها ملموس تر است. با توجه وجود امکانات گسترده آزمایشگاهی موجود در مجموعه ساها، می توان گفت که تفاوت اصلی دانشگاه آزاد اسلامی با دانشگاه های برتر دنیا، کیفیت کارکنان و اعضای هیات علمی است.


جذب نخبگان منجر به اصلاح هرم هیات علمی می‌شود


وی ادامه داد: جذب نخبگان منجر به اصلاح هرم هیات علمی خواهد شد و چه خوب است که این جذب برای فعالیت های پژوهشی و درآمدزایی باشد تا احساس ناامنی شغلی برای استادان شاغل در دانشگاه که عمدتا مشغول آموزش بوده اند، ایجاد نشود. البته استادان باید بپذیرند که از طریق ارتقا به مراتب دانشیاری و استادی علاوه بر کمک به خودشان، باعث افزایش اعتبار رشته های واحدها خواهند شد.


جهان در ارزیابی فعالیت دانشجویان و اعضای هیات علمی در حوزه پژوهش واحد متبوع خود اظهار کرد: متاسفانه حضور استادان در دانشگاه به تدریس محدود شده و به نظر می رسد فعالیت در مراکز تحقیقاتی هنوز نیازمند بخشنامه های تکمیلی است. اگر فعالیت استادان در مراکز تحقیقاتی الزامی باشد، می توان انرژی ها را در مسیر مشخصی هدایت کرد و تخصیص بودجه نیز با توجه اهداف بلندمدت مراکز تحقیقاتی اثربخش تر خواهد بود.


گفت‌وگو: مصطفی فیض


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته