دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در نشست خبری نمایش «لامبورگینی» مطرح شد:

سیامک صفری: وظیفه‌ تئاتر شوک دادن و یادآوری دوباره معضلات اجتماعی است

نشست خبری نمایش «لامبورگینی» صبح امروز 12 تیرماه با حضور سیامک صفری نویسنده، کارگردان و بازیگر، اشکان خطیبی بازیگر اثر، ایده ابوطالبی طراح حرکات و سهیل دانش اشراقی طراح صحنه و لباس بازیگران برگزار شد.
کد خبر : 191930

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، اشکان خطیبی در نشست خبری نمایش «لامبورگینی» این اثر را نمایشی معرفی کرد که به پدیده‌های اجتماعی چون گورخوابی، ریزش ساختمان پلاسکو و موسیقی زیرزمینی می‌پردازد.


وی گفت: «اگرچه همواره سعی می‌شود که نسبت به معضلات اجتماعی چشم پوشی شود اما نمی‌توان آتش گرفتن یک ساختمان و یا خانواده‌هایی که درگیر با این رویداد شده اند را نادیده گرفت. یکی دیگر از مسائلی که در «لامبورگینی» بررسی می‌شود موسیقی زیرزمینی است که با عنوان رپ شناخته می‌شود. این مسئله یکی دیگر از پدیده‌ هنرمندانی است که در این حیطه کار می‌کنند.»


سیامک صفری در بخشی از این نشست رسانه ای در خصوص دغدغه شخصی‌اش برای نگارش این نمایشنامه تشریح کرد: «عناصر بوجود آمدن نمایش به هم وصل هستند و با هم ارتباط دارند. متن «لامبورگینی» متن عصبانی شیرینی است و پرسوناژ‌های آن هم کاراکترهای تخیلی نیستند. 3 مضمون این اثر (پدیده گورخواب‌ها، موسیقی زیرزمینی و حادثه پلاسکو) به هم قلاب هستند و پراکنده از هم نیستند.»


وی درباره عنوان این اثر نمایشی اعلام کرد: «لامبورگینی علاوه بر اینکه نمادی از قدرت است و کیفیتی که در کنار ثروت و قدرت دارد، از آرمی برخوردار است که گاوی عصبانی است. کلمه بورگینو به معنای کوچه‌های تنگ و تاریک و طولانی است و آرم آن گاوی عصبانی است که وقتی در کنار هم قرار می‌گیرند با آدم‌هایی که در نمایش شرایط اجتماعی را مطرح می‌شود کاملا شباهت دارد.»


صفری که خود نقش یکی از کاراکترهای نمایش را بازی می‌کند بیان کرد: «کیفیت و ویژگی نقشی که روی صحنه بازی می‌کنم نزدیک به موسیقی خاص این اثر است. من کاری به جزئیات و چگونگی به کار گرفتن ادبیات در موسیقی پاپ ندارم اما این نوع از موسیقی در تمام دنیا بستر اتفاقات بسیاری است. این نوع موسیقی یک دانش و ضرورت است که به وجودآوردنده آن است. موسیقی این اثر را نمی‌توان از پرسوناژی که از فیلتر تئاتر گذشته و دراماتیزه شده جدا کرد به طوریکه گویا این دو ادامه دهنده هم هستند و در فضای نمایش یکدیگر را پیدا می‌کنند.»


حمید صفت که موسیقی این اجرا را برعهده دارد گفت: «حضورم وابسته به سیامک صفری و اشکان خطیبی است. زمانی که خطیبی نمایشنامه را تشریح کرد چگونگی به چالش کشیده شدن معضلات آن هم با زبان طنز و جدی برایم بسیار جالب بود. عرصه تئاتر به گونه‌ای است که هرکس علاقه‌مند است که در آن کار کند. هرکسی که در این حوزه فعالیت می‌کند حرفی برای گفتن در هنر دارد.»


ایده ابوطالبی طراح حرکات این نمایش نیز بیان کرد: «آنچه بیشتر توجهم را جلب کرد نگاه درونی به اتفاقات پیرامونی انسان‌ها است. این اثر به موضوعی اشاره دارد که معضل بزرگی در کار من محسوب می‌شود.»


خطیبی در ادامه این نشست تصریح کرد: «ایده ابوطالبی و حضورش و همچنین در زمانی که روی صحنه حاضر می‌شود مفاهیم پنهانی دارد که شاید رد قاب کلام نگنجد. اینکه چرا چنین کاری طراحی حرکت بادی داشته باشد با مشاهده نمایش روی صحنه برای تماشاگر قابل درک‌تر است.»


وی همچنین ضمن اشاره به سعی برخی افراد نسبت به دامن زدن به حواشی چون حضور حمید صفت تاکید کرد: «ما در این نمایش پدیده‌های ناهنجار اجتماعی را نشان می‌دهیم و بهتر است که در این راستا از آدم‌هایی استفاده کنیم که با این مسائل آشنا هستند. با کمی تحقیق متوجه می‌شوید که حمید صفت از بطن این پدیده‌ها در آمده است و امروز به عنوان خواننده رپ شهرت دارد. ضمن این‌که وقتی می‌توان گفت که از چیزی یا کسی سوء استفاده شده که بخواهیم چیزی یا کسی را که سنخیتی با کار ندارد به آن سنجاق کنیم.»


وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به متون قوی و قدرت نویسندگی سیامک صفری اشاره کرد که در پس هنر بازیگری وی پنهان مانده است. وی اظهار کرد: «متن صفری در عین سادگی کلام و درامی که دارد در جاهایی زخم‌هایی به آدم می‌زند که مدت‌ها فراموشش نمی‌توان کرد. متن او یکی از بهترین متونی است که در این مدت خواندم.»


خطیبی همچنین به فاصله نزدیک دیالوگ و موسیقی در نمایش «لامبورگینی» اشاره کرد که در راستای دراماتیزه کردن اثر است.


در بخش دیگری از این نشست خبری صفری در پاسخ به سوال خبرنگار فرهنگی آنا درباره این‌که آیا همچون آثار پیشین، تصمیم دارید در پروژه‌های بعدی نیز به معضلات اجتماعی بپردازید گفت: «معضلات اجتماعی مسئله من است و تئاتر پدیده ای است که در همه جای دنیا حضور ارگانیک دارد و وصل به جامعه و اتفاقات آن است. اتفاقات پیرامون این اثر نیز در همین ارتباط است و با لحن خود که متناسب با پرسوناژ‌ها و فضای اثراست همخوانی پیدا کرده است.»


وی یادآور شد: «با توجه به اتفاقاتی که افتاده بی‌حسی در ما نسبت به وقایع بوجود آمده است با این تفاوت که تئاتر وظیفه‌اش شوک دادن و نبش قبر و یادآوری دوباره معضلات است. وظیقه تئاتر بیدار کردن افراد و مجاب کردنشان برای دوباره فکر کردن است. بیماری امروز ما بی‌حسی، ندیدن، نشنیدن و بی‌تفاوت از کنار هم رد شدن آدم‌ها است. اینها مسائلی است که تئاتر به دنبالش است.»


کارگردان «لامبورگینی» تاکید کرد: «مکانیزم رفتاری تئاتر اسن است که به معضل از هر جنبه‌ای نگاه می‌‌کند و دیگران با روبه‌رو شدن با این معضل آن را به چالش می‌کشند. من سعی کرده‌ام عصبانیت موجود در نمایش به گونه‌ای باشد که مخاطب را به دیدن معضلات اجتماعی ترغیب کند.»


خطیبی نیز در بخش پایانی این نشست یادآور شد: «رسالت هنرمند مطرح کردن یک معضل است و نه ارائه راهکار بخصوص در حوزه ادبیات نمایشی چراکه به مرور زمان به قدری حساسیت ما کم شده است که هر پدیده پس از یک هفته مورد شوخی و تمسخر قرار می‌گیرد.»


سهیل دانش اشراقی طراح صحنه و لباس نیز تاکید کرد: «متن «لامبورگینی» خیلی خوب اتفاقات را توصیف می‌کند. ما سعی کردیم طراحی‌ها مینی‌مال باشد و در نهایت سادگی اثری متفاوت ارائه کنیم.»


نمایش «لامبورگینی» از 22 تیرماه هر شب ساعت 21:30 در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه می‌رود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته