فرزندان خاندان سمند چه تفاوتی با هم دارند؟
به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرگزاری آنا از جام جم، در ادامه به بررسی چند نمونه از محصولات پرفروش ساخت ایران میرویم و خواهیم دید، تیپهای متفاوت آن، چه نکات متمایزی نسبت به هم دارند.
سمند؛ جد بزرگ خودروهای ملی
سمند را میتوان اولین خودروی ملی دانست که اوایل دهه 80 شمسی معرفی و روانه بازار شد. این محصول که بر پلتفرمی مشترک با پژو 405 ساخته شده است، طی این سالها تغییرات اساسی چندان زیادی نداشته اما با تیپهای متفاوتی وارد بازار شده است؛ تیپهایی که از نظر امکانات، پیشرانه و موارد دیگر وجه تمایز دارند.
EL: آغاز یک دوران
سمند EL یا X7 نخستین تیپی بود که از این خودرو روانه بازار شد. این دسته از سمندها تا قبل از دهه 90 شمسی (در اواخر فقط به صورت تاکسی) تولید و عرضه و در حال حاضر تیپ LX و SE به طور کامل جایگزین آنها شدهاند.
سمندهای EL که با چراغ خطرهای بزرگ شناخته میشوند، از پیشرانه 1800 سیسی پژو 405 و از امکاناتی مثل شیشه بالابر برقی، آینههای جانبی برقی، فرمان هیدرولیک، کولر، سیستم رایانه سخنگو، قفل مرکزی و تنظیم دستی صندلیها بهره میبرند، اما کیسه هوا (ایربگ) برای حفاظت از راننده و سرنشین جلو در زمان بروز تصادف ندارند.
LX EF7 : با قلب تپنده ایرانی
به عنوان تیپ تکمیلی LX با موتور ملی از آن یاد میشود. این خودرو دارای دو نسخه تک سوز (بنزینی) یا پایه گاز سوز است که هر دوی آنها در حال حاضر روی خط تولید ایران خودرو قرار دارند. پیشرانه این خودرو که اصولا برای گاز سیانجی و البته بنزین بدون سرب اکتان95 طراحی شده است، 113 اسب بخار قدرت دارد و با توجه به 16 سوپاپ بودنش، مصرف سوخت بسیار خوبی به شما ارائه میکند. ایران خودرو خبر از مصرف سوخت 9/5 لیتر در هر 100 کیلومتر برای مسیرهای جادهای و 5/7 لیتر به صورت ترکیبی برای این خودرو میدهد. سمند LX EF7 از نظر امکانات تفاوت چندان زیادی با نمونه XU7 1800(سیسی پژو) ندارد و فقط در نمونههای سفارشی، شاهد آینههای تاشوی برقی و تودوزی چرم هستیم.
سورن معمولی و سورن ELX: وقتی سمند خاصتر میشود
سورن نسخه متفاوت و اندکی خاصتر سمند محسوب میشود که البته بازار آن، ضعیفتر از تیپ LX است. این محصول از سال 1386 روی خط تولید ایران خودرو قرار گرفت ولی در حال حاضر سورن ELX با ظاهری جذابتر و البته طراحی داخلی متفاوت جایگزین آن شده است. سمند سورن از نظر امکانات، تفاوت چندان زیادی با LX ندارد، اما در نسخه جدید با دو تیپ EF7 تکسوز و EF7 توربوشارژ به بازار عرضه میشود که نمونه توربوی آن با وجود اختلاف قیمتی پنج شش میلیون تومانی نسبت به LX EF7 گزینهای وسوسهبرانگیز به شمار میرود. سورن EF7 از همان پیشرانه مشابه LX EF7 با 113 اسب بخار قدرت (1/7 لیتر 16 سوپاپ) بهره میبرد، اما نمونه توربوشارژ آن با وجود سیستم پرخوران، نیروی 150 اسب بخار را روانه چرخهای جلو میکند که در نتیجه شتاب و کشش بسیار خوبی برای شما فراهم خواهد ساخت. همچنین سورن توربو با وجودکشش بسیار خوبش، مصرف سوخت چندان متفاوتی نسبت به EF7 بنزینی ساده ندارد، اما مساله این جاست که پیشرانههای توربو از نظر سرویسهای دورهای و بنزین مورد استفاده به مراقبتهای بیشتری نیاز دارد.
LX : پرطرفدار و محبوب
تیپ LX که به جرات، یکی از پرطرفدارترین نسخههای سمند و البته خودروهای تولید داخل به شمار میرود، از همان اوایل تولید این محصول، روی خط تولید ایران خودرو قرار داشت و هنوز به بازار عرضه میشود. این محصول در تیپ ساده، از پیشرانه 1/8 لیتری پژو 405 (هشت سوپاپ مشهور به XU7) بهره میبرد و وجه تمایز آن را میتوان در چراغ خطر کوچکتر در عقب و البته رینگ آلومینیومی (تا پیش از سال 93) دانست. از تجهیزات این خودرو میتوان به ایموبلایزر، شیشه بالابرهای برقی هر چهار در، ضبط با قابلیت پخش سیدی و یواسبی و چهار بلندگو، ترمز ضد قفل ایبیاس (به همراه سامانه EBD)، سیستم هشداردهنده هوشمند در صورت ورود غیر مجاز، تنظیم برقی زاویه پشتیهای صندلیهای جلو، تنظیم ارتفاع و گودی کمر صندلیها، صندوق پران عقب، سامانه رایانه سخنگوی هوشمند در نمونه ساده و سیستم داخلی مولتی پلکس به همراه رایانه سفری در نسخه مولتی پلکس نام برد.
SE : کمی سادهتر و ارزانتر
پس از پایان تولید سمند X7 یا همان EL، محصولی با عنوان SE خلق شد. سمند SE را با عنوان سمند کار نیز میشناسند، زیرا ساختاری بسیار ساده و بسیار شبیه پژو 405 (از نظر پیشرانه و امکانات ) دارد. این تیپ تنها با پیشرانه XU7یعنی 1800 سیسی 100 اسب بخاری پژو به بازار عرضه میشود و سیستم مولتی پلکس یا رایانه سخنگو ندارد. همچنین شیشه بالابرهای درهای عقب آن دستی هستند، آینههای جانبی به صورت دستی تنظیم میشوند، صندلیها به صورت دستی تنظیم میشوند ولی از هیدرولیک، شیشه بالابر درهای جلوی برقی، سیستم صوتی با چهار بلندگو، کولر و ترمز ایبیاس (به همراه EBD) بهره میبرد. این خودرو در حال حاضر ارزانترین تیپ سمند است.
سریر: لیموزینی به سبک ایرانی
واژه سریر به معنای تخت پادشاهی است. بیراه نیست که نسخه بلندتر این محصول ایران خودرو با این پسوند روانه بازار شود. سمند سریر که حول و حوش اواخر دهه 80 و اوایل دهه 90 روی خط تولید قرار داشت، از نظر طول اندکی بلندتر از سمندهای ساده بود که این اختلاف اندازه را میتوانید در ستون B (بین درهای جلو و عقب) خودرو مشاهده کنید. این محصول در حال حاضر روی خط تولید ایران خودرو قرار ندارد اما از ویژگیهای فنی و رفاهی همچون سمند LX با موتور XU7 بهره میبرد.
دنا؛ حاصل رویکرد تازه در تولید خودروی ملی
دنا دومین محصول ملی بود که روی پلتفرم پژو 405 از سوی ایران خودرو معرفی و تولید شد. این خودرو از حیث طراحی، کیفیت ساخت و امکانات نسبت به دیگر تولیدات این خودروساز رویکردی متفاوتی دارد و با وجود قیمت نسبتا بالا، خودروی قابل اطمینان و خوبی محسوب میشود. دنا برای نخستین بار در سال 1393 به بازار عرضه شد و اخیرا تیپ جدیدی به خط تولید آن اضافه شده است.
دنا 1/7 ساده: آغازگر تحولی تازه
نخستین تیپی که ایران خودرو برای دنا معرفی کرد، پسوند خاصی نداشت و در بازار با عنوان دنا 1/7 ساده شناخته میشود. این محصول که طراحی مدرنتری نسبت به سمند و دیگر محصولات خانواده ایرانخودرو دارد، با رعایت استانداردهای جهانی بیشتری تولید شده و از ابتدا تاکنون تنها با پیشرانه 1/7 لیتری ملی یا همان EF7 به بازار عرضه شده است. موتور قرار گرفته روی دنا، دو اسب بخار قدرت بیشتر از سمند EF7 (با قدرت 115 اسب بخار) دارد و بیشینه گشتاوری معادل 155 نیوتن متر را به شما ارائه میکند. مصرف سوخت این خودرو، اندکی بالاتر از مدل EF7 سمند است و در سیکل ترکیبی عددی نزدیک به 7/7 لیتر در 100 کیلومتر را نشان میدهد. دنا در نسخه ساده خود با امکاناتی مثل ترمز ضد قفل همراه با سامانه توزیع نیروی ترمز بین چهار چرخ روانه بازار میشود. همچنین در بخش امکانات رفاهی، از مواردی مثل فرمان هیدرولیک همراه با دکمههای کنترل سیستم صوتی روی غربیلک، مانیتور مولتی مدیای لمسی به همراه رهیاب ماهوارهای و بلوتوث هندزفری، سیستم ایموبلایزر، رایانه سفری، شیشه بالابرهای برقی و آینههای جانبی برقی بهره میبرد.
دنا پلاس: دنای لوکستر و قدرتمندتر
پلاس/+ نسخه جدید دناست که اخیرا روانه بازار شده است. این محصول که با پیشرانه مشابه دنای ساده یعنی EF7 بنزینی تک سوز به تولید میرسد، بزودی موتور توربو 150اسببخاری روی آن استفاده خواهد شد. این محصول از نظر مشخصات فنی مشابه دنای ساده است و تنها در بخش طراحی خارجی دستخوش اندکی تغییرات شده است. سانروف دو حالته برقی، کروز کنترل، ستون فرمان تلسکوپی، آنتن سقفی جدید، دستگیرههای آسان بازشوی کرومی، قطعات چوبی کابین، صندلیهای تمام برقی راننده و سرنشین جلو و پایههای صندلی کودک ایزوفیکس از دیگر امکاناتی است که روی نسخه جدید دنا ارائه میشود.
انتهای پیام/