دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 ارديبهشت 1394 - 15:37

واگن های قطار جدید در راه است

بر اساس قرارداد منعقدشده میان شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی و شرکت‌های سازنده واگن، سه هزار واگن باری و مسافربری جدید به ارزش یک هزار میلیارد تومان وارد ناوگان حمل‌ونقل ریلی کشور می‌شود.
کد خبر : 19084

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، مدیرعامل راه‌آهن در حاشیه امضای قرار داد خرید سه هزار واگن باری و مسافری در اختتامیه سومین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل ریلی با تاکید بر اینکه هدف‌گذاری امسال راه‌آهن جذب سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است، گفت: در روز گذشته نیز قراردادهای دیگری در بخش سرمایه‌گذاری بالغ بر هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان منعقد شد.


محسن‌ پورسید آقایی افزود: از سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، دو هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان آن با قراردادهای اخیر محقق شده است و امیدواریم که تا پایان سال نیز شاهد قراردادهای دیگری در این زمینه باشیم.


وی در پاسخ به این سوال که با وجود ظرفیت تولید واگن در داخل کشور چرا با شرکت‌های اوکراین و روسیه برای واردات قرارداد منعقد شده است، تصریح کرد: هیچ یک از این قرارداد‌ها به تنهایی مربوط به شرکت‌های خارجی نیست بلکه شرکت‌های داخلی نیز در ساخت این واگن‌ها دخالت دارند.


پورسیدآقایی با بیان اینکه برخی واگن‌ها مانند حمل خودرو تاکنون در ایران تولید نشده‌اند، ادامه داد: در این بخش‌ها سرمایه‌گذاران داخلی برای واردات تکنولوژی، کنسرسیوم جذب می‌کنند و کار ساخت را نیز خود بر عهده می‌گیرند.


مدیرعامل شرکت راه‌آهن درباره قرارداد اجرانشده میان شرکت واگن پارس و رجا نیز اظهار کرد: یکی از قراردادهای سال گذشته واگن پارس در مورد ساخت واگن‌های مسافربری با شرکت رجا بود که به علت تامین مالی نشدن از سوی سهامداران رجا این قرار هنوز محقق نشده اما در دست پیگیری است.


به گفته‌ پورسیدآقایی، شرکت راه‌آهن باید تضمین خدمات واگن و جلوگیری از خرید خارجی را انجام دهد که تا کنون این امر اجرایی شده است.


وی درباره مشوق‌های راه‌آهن برای شرکت‌های داخلی به منظور افزایش قطارهای حومه‌ای تاکید کرد: با توجه به اینکه خدمات قطارهای حومه‌ای همانند مترو بوده و قیمت بلیت آن باید ارزان باشد بنابراین نمی‌توان تنها از طریق قیمت بلیت آن را به صورت اقتصادی اداره کرد.


پورسیدآقایی عنوان کرد: بر همین اساس این امر باید از سوی شرکت راه‌آهن بر عهده گرفته شود و ما به دنبال ایجاد یک شرکت خاص برای قطار‌ها حومه‌ای در مجموعه راه‌آهن هستیم.


وی گفت: پیشنهاد ایجاد شرکتی جدید تحت عنوان شرکت قطارهای حومه‌ای از سوی وزارت راه و شهرسازی به معاونت ریاست جمهوری ارسال شده و رایزنی‌ها در حال انجام است تا پس از اخذ مجوزهای قانونی لازم، واگن‌های مختص قطارهای حومه‌ای مانند ریل باس، واگن‌های دو طبقه و... در شرکت جدید متمرکز شود.


مدیرعامل راه‌آهن درباره تغییر قیمت‌های بلیت قطار با توجه به فرارسیدن فصل تابستان افزود: شرکت راه‌آهن تعیین‌کننده قیمت بلیت نیست و بر اساس قانون، قیمت‌ها از سوی شرکت‌های خصوصی تعیین می‌شوند.


وی با تاکید بر اینکه راه‌آهن حداکثر امر نظارت بر تایید قیمت‌های بلیت قطار را برعهده دارد، اظهار کرد: هنوز درخواستی از سوی شرکت‌های خصوصی برای تغییر قیمت بلیت قطار ارائه نشده است و به نظر می‌رسد که با توجه به تعادل موجود میان عرضه و تقاضا، این شرکت‌ها خود تمایلی برای افزایش قیمت در حال حاضر ندارند.


پورسیدآقایی در پاسخ به این سوال که شرکت راه‌آهن چه نظارتی بر متناسب نبودن قیمت و خدمات در قطارهای زندگی اعمال می‌کند؟ تاکید کرد: قطار زندگی از سوی شرکت مسافربری رجا به عنوان یک شرکت خصوصی راه‌اندازی شد که بر اساس گزارش‌های رسیده کیفیت خدمات‌دهی آن مناسب است.


وی ادامه داد: اینکه ظرفیت قطار زندگی با وجود قیمت بالا‌تر آن نسبت به سایر قطار‌ها، کاملا تکمیل است، نشان از رضایت کامل مردم دارد و به عقیده من مهم‌ترین ابزار برای نظارت عرضه و تقاضاست.


مدیر عامل راه‌آهن با بیان اینکه مردم در صورترضایت نداشتن از خدمات قطار زندگی بلیت آن را خریداری نمی‌کردند، اضافه کرد: دیگر زمان کمبود بلیت و ناگزیری مردم برای سفر با قطارهای گران‌قیمت گذشته است و با توجه به ظرفیت‌های ایجاد‌شده و کافی بودن تعداد قطار‌ها یقینا مردم حق انتخاب خواهند داشت و این انتخاب میان خدمات و قیمت‌های مختلف، شرکت‌ها را ملزم به ارائه خدمات و رقابت بیشتر می‌کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته